۰۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۷
کد خبر: ۴۴۵۵۹۱
در سرای اهل قلم؛

نشست یادبود خدمات علمی استاد احمد سیاح برگزار شد

نشست یادبود خدمات علمی استاد احمد سیاح با حضور فعالان و پژوهشگران عرصه کتاب در سرای اهل قلم برگزار شد.
سیاح

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حدادی کارشناس کتاب بعدازظهر دوشنبه در نشست یادبود خدمات علمی استاد احمد سیاح که در سرای اهل قلم برگزار شد با اشاره به درگذشتگان عرصه نشر "علیرضا حیدری، زنده‌یادان عبدالرحیم جعفری، محمد زهرایی و ..." اظهار داشت: در روزگاران قدیم وقتی پای در بازار تهران می‌گذاشتید شاهد رونق فراوان کتاب‌فروشی بودید و اهل قلم از خرید کتاب غافل نمی‌شدند.

وی ادامه داد: رونق بازار فروش کتاب در گذشته سبب ظهور افرادی چون آیت‌الله شهرانی، علامه طباطبایی و علامه دهخدا شد، این رونق افزون بر محل کسب مکانی برای تبادل اطلاعات نیز می‌شد و این در حالی است که امروزه بازار تهران محل امنی برای کتاب نیست.
 

این کارشناس کتاب با بیان اینکه استاد سیاح پس از تلاش بسیار و رعایت اصول کاری و اخلاقی به دنبال علم آموزی رفت، خاطرنشان کرد: وی با طی کردن این مسیر وارد عرصه فرهنگ و نشر کتاب شد، این در حالی بود که جامعه امروز ما بحث اخلاق حلقه گمشده است، در این زمینه نگاه به افرادی چون لرزاده، حاج حسین ملک، فیروزآبادی و شمشیری که از مال خود گذشتند تا اخلاق در جامعه باقی بماند کافی نیست و باید تلاش بیشتری شود تا فقر، فرهنگ را از جامعه دور نکند.

حدادی با اشاره به اینکه زنده یاد سیاح به دنبال شهرت نبود و فقط به دنبال نشر و خدمت به کتاب بود تصریح کرد: سیاح هرگز برای شهرت و دیده شدن کار نکرد، نسل امسال آن مرحوم در مدرسه‌هایی آموزش دیده بودند که در آن علم به معنای واقعی تدریس می‌گشت، با این وجود وی سالهای متمادی تلاش کرد تا توانستند آثار با ارزشی را به جای بگذارد.
 

در ادامه این مراسم سید محمد صالحی کوشا پژوهشگر عرصه کتاب با اشاره به اینکه از کتاب "فرهنگ‌نامه عربی فارسی" زنده یاد سیاح بسیار بهره جستم ابراز داشت: وی به جز این آثار با ارزش دیگری نیز دارد، وی تلاش داشت در ابتدا خود را بشناسد زیرا خویشتن شناسی به عنوان یکی از مراحل سیر و سلوک است و سبب می‌شود انسان به سوی خداشناسی برود.

وی ادامه داد: زنده یاد سیاح اهل نماز شب و تهذیب نفس هم بود و این ویژگیها در بخش فعالیتهای چاپ و تألیف کتاب ایشان نیز برقرار بود و به جامعه فرهنگ کمک بسیار می‌کرد.
 
در انتهای مراسم فرزند
مرحوم، عبدالحمید سیاح مدیر انتشارات اسلام نیز با بیان اینکه پدرش تمام زندگی خود را در راه فرهنگ و معرفت دینی خرج کرد یادآور شد: وی در طول 10 سال متمادی با صبر و حوصله فراوان قدمهای بلندی را به سوی نشر معارف اسلامی برداشت، همچنین کتاب مهمی را در زمینه لغت‌نامه و فرهنگ‌نامه با سرمایه شخصی خود آماده کرد تا در دسترس اهل علم و تحقیق قرار گیرد.

وی گفت: پس از انتشار این آثار فاخر، پدر به دنبال تحقیق و تألیف رفت و توانست اثری با عنوان "زندگانی حضرت علی بن موسی الرضا(ع)" را به چاپ برساند، در ادامه نیز اثر "آیینه باطن یا قیافه شناسی" را که ترجمه اثر "فراسه الحدیث جرجی زیدان" بود را به مرحله چاپ رساند.

مدیر انتشارات اسلام با بیان اینکه پدر در زمینه نشر و ترویج فرهنگ قرآن و عترت "انتشارات اسلام" را تاسیس کرد اظهار داشت: پدر برای قرآن و عترت تلاش زیادی داشت، همچنین در عرصه علمی نیز پنجاه تالیف و تحقیق را دارد، وی در این رابطه می‌نویسند "حقیر در رشته‌های دیگر، قرآن و حدیث و تاریخ هر کدام تالیفاتی دارم، متفرقات به نام گنجینه، مجموعه‌هایی تقدیم به کرده‌ام اما این عمر گرانمایه که ثلث آن به خواب و خیال گذشت و ثلث دیگرش به تهیه معاش، یک ثلث باقی مانده به شب و روز خدمت به فرهنگ‌دوستان و طالبان حقیقت صرف شد".

در پایان این مراسم از اثر عبدالحمید سیاح از مجموعه کتابهای مشاهیر کتابشناسی معاصر ایران که از سوی موسسه خانه کتاب منتشر شده، رونمایی شد./202/816/ب1

ارسال نظرات