۱۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۱
کد خبر: ۴۴۷۱۹۶
استاد اخلاق حوزه:

شأن و جایگاه علم بسیار والا است

حجت الاسلام اخوان با اشاره به اینکه شأن و جایگاه علم بسیار والا است و انسان را به کمال می رساند، گفت: طلاب باید قدر شرایطی که در آن تحصیل می‌کنند، بدانند و برای کسب علم تلاش کنند.
حجت الاسلام اخوان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام شیخ عباس اخوان، استاد اخلاق و حوزه پیش از ظهر امروز در کلاس اخلاق که در جامعه امیرالمؤمنین برگزار شد با اشاره به اینکه مناعت فضل را خداوند به تقوا داده است، اظهار داشت: امام هادی(ع) در این راستا می‌فرمایند «در قرآن کریم ندیدم مناعت فضل به قشر خاصی چون اعراب اختصاص داده شده باشد» به این معنا که مناعت فضل برای تمام انسان‌ها عمومیت دارد و می‌توانند آن را کسب کنند.

وی ادامه داد: خداوند به مؤمنان رأفت عنایت کرد، در واقع مؤمنان را به صاحبان علم و بالاتر دعوت می‌ کنند زیرا شأن علمی آنچنان بالا است که معصوم(ع) جایگاه او را تفخیم می‌کند، به این منظور است که صاحب علم هم خود عالم شده و هم می‌تواند به دیگران نیز آموزش دهد.

استاد اخلاق با بیان اینکه خداوند انسانی را که به جایگاه خود موقوف است را مورد مرحمت قرار می‌دهد، خاطرنشان کرد: انسان اگر در جایگاه و مرتبه‌ای بالا است باید به مرتبه خود واقف باشد و خود را بالاتر از دیگران ندادند چون شأن همه انسان‌ها یکسان است.

حجت الاسلام اخوان با اشاره به اینکه در قرآن آمده است که شأن علمی رسالتی است که در نزد صاحب علم است، تصریح کرد: برای نمونه داریم که شاه سلیمان ابتدا به امر اهل فسق بوده است سپس توبه می‌نماید و پس از آنکه صاحب کمی علم و معرفت می‌شود دوباره سلطنت خود را ادامه می‌دهد، همچنین در دستگاه سلطنت خود از مشورت با علما و صاحبان علم بهره  می‌جست.

وی افزود: عالم صاحب موقعیت، شأن و جایگاه والایی است، آیت الله بهجت نقل می‌کردند در زمان رضاخان که علما را بازداشت کردند و در زندان انداختند آیت الله یونس اردبیلی نیز در زندان افتادند، در سالن وسط زندان که همه برای انجام کارهای خود می‌آمدند دیدند که ایشان کتاب مکاسب را مطالعه می‌کند، این امر نشان می‌دهد که عالم هیچگاه از وظیفه خود شانه خالی نمی‌کند و همیشه به کسب علم می‌پردازد.

استاد اخلاق ابراز داشت: در داستان‌هایی چون آیت الله اردبیلی می‌بینیم که جایگاه و شأن علم حفظ می‌شود، زندانی شدن یا نشدن فرقی نمی‌کند، زیرا شأن و جایگاه عالم بالا است، آیت الله اردبیلی در پاسخ به اینکه چرا در زندان مطالعه می‌کند فرموده بودند که من باید جایگاه و شأن خود را حفظ کنم چون برای عالم بودن خود در زندان هستم.

حجت الاسلام اخوان با اشاره به اینکه در زمان آیت الله حسینی خوانساری شاه وقت به ایشان سر می‌زند و در مقابل ایشان زانو زده و لباس خود را به ایشان هدیه می‌کند، یادآور شد: در این داستان آیت الله خوانساری به همه طلبه‌ها گفت اینکه پادشاه به پیش شما بیاید و زانو بزند به خاطر شأن و جایگاه علم است و همین موضوع شاه مملکت را به سوی شما می‌کشاند.

وی در پایان گفت: در عصر امروز طلاب در حین تحصیل بسیار مرفه هستند، نسبت به کسانی که در گذشته تحصیل می‌کردند، در گذشته طلاب شهریه نمی‌گرفتند و با قرصی نان آن هم گاهی برای یک وعده خود را سیر نگه می‌داشتند، پس قدر شرایطی که در آن تحصیل می‌کنید را بدانید و برای کسب علم تلاش کنید./816/202/ب2

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۲
از بیاناتشان استفاده کردیم.
1
0
کامران
Iran, Islamic Republic of
۲۴ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۶
آیت الله سید یونس اردبیلی پس از پرورش و تحصیل مقدمات و خواندن سطوح در اردبیل، به زنجان رفت و در مدت دو سال از محضر آخوند ملاقربانعلی زنجانی فقه و اصول و از آخوند ملاسبزعلی حکیم، علوم معقول را فراگرفت.
سپس در ۱۳۱۹ ق به قصد تکمیل تحصیلات راهی نجف اشرف شد. مدت‌ها در حوزه درس شیخ الشریعه اصفهانی و فاضل شربیانی و چهارده سال تمام در حوزه درس سید محمدکاظم یزدی و آخوند خراسانی شرکت نمود و در اواخر دوران تحصیل به کربلا رفت و در حوزه درس سید محمدکاظم یزدی و آخوند خراسانی شرکت نمود و در اواخر دوران تحصیل به کربلا رفت و در حوزه درس میرزا محمدتقی شیرازی حضور یافت و مدتی به دستور وی سرپرستی حوزه علمیه نجف اشرف را برعهده گرفت.
1
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۴ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۳
چه مطالب جذابی
0
0