۲۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۸
کد خبر: ۴۶۱۷۷۱

تلاش عربستان برای بسیج افکار عمومی جهان اسلام علیه یمن

روزنامه فرامنطقه ای رأی الیوم نوشت : دولت عربستان با تمام توان تلاش می کند تا به جنگ تقریبا بیست ماهه خود علیه یمن ماهیت اسلامی طائفه ای ببخشد و افکار عمومی جهان اسلام را ضد یمنی کند.
عربستان سعودی

به گزارش خبرگزاری رسا، روزنامه رأی الیوم چاپ لندن در سرمقاله خود نوشت: عربستان به بهانه حمله موشکی یمنی ها به مکه مکرمه می خواهد پنجشنبه نشستی متشکل از وزیران خارجه کشورهای سازمان همکاری اسلامی برگزار کند اما سوال اینجاست این حمله چه زمانی صورت گرفته است که ما خبر نداریم و چرا عربستان می خواهد این سازمان را وارد درگیری های سیاسی کند؟

رژیم آل سعود در همین راستا در ابتدای حمله به یمن از تشکیل به اصطلاح ' ائتلاف کشورهای اسلامی' خبر داد زیرا تحمیل جنگ علیه یمن مورد تایید بسیاری از کشورهای اسلامی قرار نداشت. برخی از این کشورها پس از مشاهده نام خود در فهرست ائتلاف مزبور بدون آنکه با آنها مشورتی در این خصوص انجام شود، غافلگیر و شگفت زده شدند زیرا آنها حتی در جریان وجود چنین ایده ای در میان سران عربستان قرار نداشتند.

ریاض به دنبال شکست ائتلاف مزبور به سازمان کنفرانس اسلامی روی آورد که مقر آن در شهر جده واقع در غرب عربستان است. در واقع عربستان که پیامدهای جنگ در یمن به ضررش پیش می رود، با این اقدام می خواهد دیدگاه ها را به سود خود گردهم بیاورد.

در همین راستا دبیرخانه سازمان همکاری اسلامی دیروز با صدور بیانیه رسمی از تشکیل نشست فوق العاده در سطح وزیران خارجه کشورهای عضو در روز پنجشنبه آینده در شهر مکه مکرمه خبر داد تا به اصطلاح خودش٬ حمله موشکی(دروغین و اصلا انجام نشده) یمنی ها در اواخر ماه اکتبر گذشته به این شهر مقدس را مورد بررسی قرار دهد.

جنبش انصارالله یمن به دنبال انتشار این خبر اعلام کرد که مکه مکرمه را هدف قرار نداده و نخواهد داد.

حزب کنگره ملی یمن به رهبری علی عبدالله صالح نیز با صدور بیانیه ای همین مطلب را تکرار کرده و افزود: این موشک به منطقه ای در فاصله 65 کیلومتری مکه مکرمه اصابت کرده است.

منابع انگلیس تاکید کردند که این موشک می خواست فرودگاه عبدالعزیز در شهر جده واقع در کرانه دریای سرخ را هدف قرار دهد.

رأی الیوم تاکید کرد: در واقع هیچ عقلی نمی تواند باور کند که یمنی ها می خواستند مکه را هدف قرار دهند و این موضوع با هیچ منطقی همخوانی ندارد زیرا آنها تا این اندازه احمق نیستند که یک و نیم میلیارد مسلمان را با خود دشمن کنند و علاوه بر همه اینها آنها خود مسلمان و یکتاپرست هستند و نسل حوثی ها به خاندان پیامبر گرامی اسلام (ص) بازمی گردد.

این روزنامه فرامنطقه ای ابراز امیدواری کرد که ای کاش سازمان همکاری اسلامی درگیر این کشمکش سیاسی نمی شد و بر این موضوع چتر اسلامی کشیده نمی شد زیرا چنین اقدامی جایگاه عربستان و دولت متبوعش را خدشه دار می کند و در نهایت به سود جنبش انصارالله و حزب کنگره ملی یمن تمام خواهد شد.

رأی الیوم افزود: شاید تصورشود که اکثر دولت های اسلامی ناآگاه هستند اما باید دانست ملت های مسلمان این گونه نیستند و نمی توان باور کرد که سید عبدالملک حوثی٬ ابرهه حبشی و علی عبدالله٬ صالح قرمطی دوران معاصر در قرن بیست و یکم میلادی باشند. سازمان همکاری اسلامی باید بی طرف بماند و در جهت نزدیک کردن مسلمانان به یکدیگر و از بین بردن اختلافات و کشمکش ها میان آنان تلاش کند . اما به نظر می رسد متاسفانه عربستان نمی خواهد سازمان همکاری اسلامی این گونه باشد.

به نوشته ایرنا، عربستان با ائتلاف 9 کشور عربی منطقه به جز عمان و با همراهی آمریکا از ششم فروردین سال گذشته حملات گسترده ای را علیه یمن آغاز کرد تا عبد ربه منصور هادی رییس جمهوری مستعفی و فراری این کشور را به حاکمیت بازگرداند و از قدرت گرفتن انقلابی های یمنی که امنیت شهرهای این کشور را تأمین می کنند، جلوگیری کند.

بر اثر این حملات، تاکنون بیش از 10 هزار یمنی از جمله زنان و کودکان کشته شده٬ ده ها هزار نفر دیگر زخمی شده ٬میلیون ها تن نیز آواره و 80 درصد تأسیسات زیربنایی، خدماتی و درمانی این کشور ویران شده است./982/ب102/د

ارسال نظرات