۱۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۷
کد خبر: ۴۷۸۹۶۳
رییس پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی:

پر کردن خلأهای علم کلام سبب بروز ظرفیت‌های آن می شود

علیپور با بیان این که با تخریب فلسفه علم کلام احیا نمی‌شود، گفت: برای احیای ظرفیت‌های علم کلام باید خلأهای این علم را شناخت و پاسخ گفت.
ابراهیم علیپور رئیس پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، ابراهیم علیپور، رییس پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، پیش از ظهر امروز در نشست علمی ظرفیت‌های تمدنی علم کلام که در پژوهشگاه فرهنگ و معارف قرآن برگزار شد، در نقد مقاله حجت‌الاسلام‌والمسلمین سبحانی در این زمینه اظهار داشت: در این مقاله تعریف جامعی در تمایز میان فلسفه، کلام و تمدن بیان نشده است.

وی در رابطه با ظرفیت‌های علم کلام در تمدن سازی خاطرنشان کرد: اول باید مؤلفه‌های تمدن را در نظر بگیریم و سپس مؤلفه‌های قابل تطبیق از علم کلام بر حوزه تمدن سازی تبیین شود.

دبیر قطب بنیادهای نظری و نظام متقن علوم اسلامی و انسانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان این که علم کلام موجود با علم کلام مطلوب متفاوت است، افزود: در تاریخ تحول علم کلام به صورت مطلق ما در موارد زیادی بازخوردهای ضد تمدنی می‌بینیم که باید در ظرفیت‌های تمدنی علم کلام در نظر گرفته شود.

وی یکسان دانستن علم کلام و دین اسلام را نادرست دانست و گفت: خیلی از ظرفیت‌های دین اسلام به نفع کلام مصادره شده است و این می‌تواند آسیب‌هایی را هم به دین و هم به علم کلام بزند.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به این که من معتقد هستم که فلسفه و عرفان نقد پذیر هستند، گفت: نقد فلسفه باید در جایگاه خودش انجام شود و نباید با تخریب علم فلسفه علم کلام را احیا کنیم.

وی در رابطه با نحوه بیان ظرفیت‌های علم کلام در تمدن سازی ابراز داشت: به نظر من با بیان ظرفیت‌ها این علم احیا نمی‌شود بلکه ما باید خلأهای علم کلام را احیا کنیم و خود این کار سبب نمایان شدن ظرفیت‌های این علم خواهد شد و خودش را بر افکار تحمیل خواهد کرد.

علیپور این تعریف از تمدن که به معنی عینیت مطلوبیت‌های انسان در هر جامعه است را دارای اشکال دانست و افزود: بر اساس این تعریف بربرها و یا داعش هم دارای تمدن خواهند بود زیرا به دنبال حاکم کردن مطلوبیت‌های خود در جامعه هستند./843/پ202/ی

ارسال نظرات