۲۷ تير ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۸
کد خبر: ۵۱۲۲۹۰
حجت‌الاسلام ربانی تشریح کرد؛

احکام تکبیره‌الاحرام در نمازهای جماعت

کارشناس فقهی آستان مقدس حضرت معصومه(س) به مبانی فقهی تکبیره‌الاحرام در نماز جماعت اشاره کرد و گفت: مؤمن اگر در نماز جماعت در ذکر از امام پیشی گیرد اشکالی به صحت نماز او وارد نخواهد بود؛ این در حالی است که در احکام اذکار نماز آمده است که در مورد ذکر تکبیره‌الاحرام مؤمن نباید از امام جماعت پیشی گیرد.
احکام

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام سید جعفر ربانی امروز در آیین بیان احکام شرعی آستان مقدس حضرت معصومه(س) که در شبستان بزرگ امام خمینی(ره) برگزار شد به بررسی برخی از احکام اقامه نماز از منظر شرع مقدس اسلام پرداخت و اظهار داشت: احکام تکبیره‌الاحرام نماز از منظر شرع مقدس اسلام غیر از احکام نیت در نماز است؛ بر این اساس بر مؤمن لازم است در یادگیری این احکام اهتمام داشته باشد.

کارشناس فقهی آستان مقدس حضرت معصومه(س) با بیان این‌که نیت نماز در بیان فقه پویای اسلام امری قلبی است، عنوان کرد: نیت از واجبات قلبی نماز است؛ این در حالی است که در احکام نیت نماز آمده است که به زبان آوردن نیت نماز واجب نیست.

سخنران آستان مقدس حضرت معصومه(س) با اشاره به این‌که تکبیره‌الاحرام در بیان احکام شرعی نماز موضوعی لفظی و زبانی است، ابراز داشت: تکبیره‌الاحرام در نماز باید حتماً بر زبان مؤمن جاری شود؛ بر این اساس مؤمن در مورد تکبیره‌الاحرام آزاد است که این ذکر را بلند بر زبان جاری کند یا آهسته این در حالی است که در مبانی فقه تصریح‌شده است که تکبیره‌الاحرام نباید آن‌قدر آهسته باشد که خود مؤمن صدایش را با گوش نشنود.

حجت‌الاسلام ربانی در ادامه بیان احکام نماز به مبانی فقهی تکبیره‌الاحرام در نماز جماعت اشاره کرد و گفت: مؤمن اگر در نماز جماعت در ذکر از امام پیشی گیرد اشکالی به صحت نماز او وارد نخواهد بود؛ برای مثال امام جماعت اوایل کلمات تشهد را قرائت می‌کند درحالی‌که مأموم به آخر تشهد رسیده است این در حالی است که در احکام اذکار نماز آمده است که در مورد ذکر تکبیره‌الاحرام مؤمن نباید از امام جماعت پیشی گیرد.

کارشناس فقهی آستان مقدس حضرت معصومه(س) در ادامه بیان احکام ذکر تکبیره‌الاحرام نماز به برخی از شکیات نماز اشاره کرد و ابراز داشت: اگر مؤمن شک کند که تکبیر الحرام را قرائت کرده است یا خیر مبانی فقهی چنین تبیین تکلیف کرده‌اند که اگر مؤمن وارد مرحله دوم نماز شده باشد برای مثال در حال قرائت سوره حمد است لازم نیست به این شک اعتنایی کند این در حالی است که اگر وارد مرحله بعد نشده باشد بر مؤمن لازم است که تکبیره‌الاحرام را ادا کند.

گفتنی است که در استفتائات صورت گرفته از ولی امر مسلمین جهان در بیان برخی دیگر از احکام تکبیر الحرام چنین آمده است که «سؤال ـ افرادى که نمى‌‌توانند تکبیره‌الاحرام بگويند، (مانند افراد کر و لال) تکليف شان چيست؟ جواب: بايد به هر نحوى كه مى‌توانند بگويند و اگر هيچ نمى‌توانند بگويند، بايد در قلب خود بگذرانند و براى تكبير اشاره كنند و زبانشان را هم اگر مى‌توانند حركت دهند.»/837/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات