۳۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۹
کد خبر: ۵۱۹۴۱۱
هویت طلبگی(۶)

معاون آموزش جامعه المصطفی: تقویت و گسترش رشته های تخصصی ضرورتی غیرقابل انکار است

حجت الاسلام والمسلمین عباسی تقویت و گسترش رشته های تخصصی ضرورتی غیرقابل انکار در موضوع هویت بخشی علمی به طلاب دانست و گفت: روحیه رسالت مداری، توانایی علمی و کارکردهای اجتماعی از جمله لوازم یک طلبه است.
حجت الاسلام علی عباسی

حجت الاسلام والمسلمین علی عباسی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به لزوم آمادگی قبلی داوطلبان برای ورود به حوزه اظهار داشت: از گذشته فضایی در حوزه حاکم بوده که افرادی وارد آن می شدند که از علاقه و زمینه قبلی مناسبی برخوردار بودند و از این جهت بعد از داخل شدن به حوزه و تحصیل چندین ساله احساس سردرگمی نمی کردند.

معاون آموزش جامعه المصطفی العالمیه افزود: وقتی فرد از زمینه قبلی برخوردار بود به راحتی می توانست هویت خود را در حوزه پیدا کند، بنابراین باید این مسأله امروز نیز مورد عنایت قرار بگیرد و اگر همان فضای قبلی در حوزه امروز نیز استمرار پیدا کند شاهد انگیزه های قوی و الهی خواهیم بود.

حس رسالت مداری در طلاب تقویت شود

وی با بیان این که امروز نیز بیشتر داوطلبان با یک احساس تکلیف و حس رسالت و مسؤولیت الهی وارد حوزه می شوند، خاطرنشان کرد: مسأله مهم آن است که گاهی با توجه به تحولات و جایگاه های حوزه در مناسبت های اجتماعی و سیاسی، انگیزه های دیگری هم برای ورود فرد به حوزه دخالت کرده و طلبه را از آن انگیزه های الهی دور می کند.

حجت الاسلام والمسلمین عباسی ادامه داد: برای این که این مسأله نیز اصلاح شود مسؤولان حوزه هم در پذیرش طلاب باید دقت کافی به خرج بدهند تا از انگیزه های مادی و غیر واقعی جلوگیری کنند و هم تلاش کنند تا در طول دوران تحصیل طلبه در حوزه، اخلاص و روح رسالت مداری در او تقویت شود.

وی با تأکید بر این که حوزه بسیاری از اوقات مطمح نظر بدخواهان قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: با توجه به فضای عمومی جامعه امروزی، مراقبت های معنوی  و اخلاقی و تعمیق روحیه الهی حوزوی ضرورت بیشتری دارد و مدیران حوزه باید توجه بیشتری به مسأله تحکیم بنیه های حوزوی داشته باشند، بنابراین نقش معاونت تهذیب در این موضوع از دیگر معاونت ها پررنگ تر به نظر می رسد.

نیازمند برنامه ریزی دقیق علمی در حوزه هستیم

عضو هیأت مدیره مجمع عالی حکمت اسلامی در بخش دیگری از گفت‌وگو با رسا خاطرنشان ساخت: هویت واقعی طلبه حداقل دو بعد توأمان دارد به این معنا که طلبه حتما باید این دو ویژگی را همزمان دارا باشد، نخست انگیزه و روحیه رسالت مداری و دوم توانایی علمی و کارکردهای اجتماعی؛ بنابراین در نظام حوزه امروز ما اول به گسترش معنویت و در مرحله بعدی به آموزش های همراه با برنامه ریزی دقیق و روزآمد نیاز داریم.

وی راه اندازی رشته های تخصصی را در هویت بخشی علمی به طلاب مؤثر خواند و افزود: این مسأله در گذشته نبوده ولی در حوزه امروز با توجه به نیازهای گسترده جامعه حوزوی به علوم مختلف انسانی راه افتاده است ولی بازهم نیازمند اقدامات جدی تری در این زمینه هستیم.

حجت الاسلام والمسلمین عباسی ادامه داد: با توجه به تنوع مسؤولیت هایی که امروز بر دوش حوزه و حوزویان گذاشته شده است، طلبه باید همپای نیازهای جامعه در مدت قابل قبولی به توانایی های لازم در موضوعات مختلف دست پیدا کند که این مسأله نیاز به تقویت و گسترش بیشتر رشته های تخصصی دارد، هرچند نباید از زیربنای علوم حوزوی یعنی فقه و اصول که پایه روش شناسی و اجتهاد است غافل باشیم./1330/ت۳۰۲/ج

ارسال نظرات