۰۸ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۵
کد خبر: ۵۲۸۷۱۰
مدیر موسسه اندیشه سرای مرصوص قزوین:

نشاط معنوی طلاب در گرو اتکا به آموزه‌های دینی و اخلاقی است

حجت الاسلام شجاعی گفت: نشاط واقعی نیازمند اطمینان و آرامش و فهم درست آیات الهی است و طلبه با نور ایمان و نور وجود خویش و اتکا به آموزه‌های دینی می‌تواند به نشاط علمی و معنوی دست پیدا کند.
حجت الاسلام شجاعی

حجت الاسلام علیرضا شجاعی مدیر موسسه اندیشه سرای مرصوص قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین با اشاره به مسأله تحیر و سرگردانی طلاب در فضای حوزه گفت: این موضوع نیازمند تحقیقات میدانی است امروزه برخی از ظواهر زندگی و مشکلات اجتماعی و دغدغه‌های روزمره موجب سرگردانی طلاب شده به گونه‌ای که دیگر امور حوزه پاسخگوی مسائل نیست.

وی در ادامه با اشاره به نقش اساتید و بزرگان حوزه در رفع این تحیر و سرگردانی افزود: اگر طلبه درک و فهم درستی از رسالت طلبگی خود داشته باشد و اساتید حوزه هم ساختار حوزه و اهداف آن را برای حوزویان تفهیم کنند تا حد زیادی سرگردانی‌ها و تحیر حوزویان برطرف خواهد شد.

مدیر موسسه اندیشه سرای مرصوص در ادامه با بیان اینکه در جامعه امروز برخی حاکمیت‌ها به نام حوزه تمام می‌شود اظهار کرد: وقتی در جامعه بسیاری از کاستی‌ها به نام حوزه و روحانیت تمام می‌شود به طور مشخص حوزه نخواهد توانست نقش خود را در این میان به خوبی ایفا کند.

وی در ادامه با اشاره به کوتاهی مدیران و برنامه‌ریزان حوزوی خاطرنشان کرد: بیشتر طلاب حوزه از فرزندان این مرز و بوم و پرورش یافته همین جامعه هستند از این رو نباید طلبه را مقصر دانست مقصر اصلی در این مورد مسؤولان و مجموعه مدیریتی و برنامه‌ریزان حوزوی هستند.

حجت الاسلام شجاعی در ادامه اضافه کرد: متاسفانه مدیران مجموعه برای مشکلات به دنبال درمان زود هنگام هستند اهمیت دادن به ظواهر امور آنها را از پرداختن به مسائل درونی بازداشته است از این رو این امر به نوبه خود تصمیم‌گیری را با مشکل مواجه می‌کند.

وی در ادامه با اشاره به علت امتناع رهبر معظم انقلاب از پذیرش مدرک دکتری افتخاری دانشگاه ابراز کرد: علت امتناع رهبری این بود که مدرک دنیایی اعتباری ندارد و بالا و پایین‌تر بودن مدرک دانشگاهی و حوزوی با هویت طلبگی هیچ گونه اعتباری ندارد ارزش روحانیت به مدرک و مقام نیست چرا که مدرک‌گرایی ناشی از غفلت انسان است و او را از یاد خدا بازمی‌دارد.

مدیر موسسه اندیشه سرای مرصوص در ادامه با اشاره به الزامات نشاط علمی و معنوی و اخلاقی طلاب تاکید کرد: نشاط واقعی نیازمند اطمینان و آرامش و فهم درست آیات الهی است سستی‌های انسان ناشی از دوری او از اصالت خود است طلبه با نور ایمان و نور وجود خویش و اتکا به آموزه‌های دینی می‌تواند به نشاط علمی و معنوی دست پیدا کند.

حجت الاسلام شجاعی در ادامه با اشاره به فعالیت مراکز تخصصی در جهت هدایت علمی و تحصیلی طلاب تصریح کرد: اداره مراکز تخصصی نیازمند مدیریت و برنامه‌ریزی های خاص در سطح وسیع است مراکز تخصصی باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنند که با شرایط زندگی روزمره طلاب تناسب داشته باشد و بتواند پاسخگوی شبهات دینی طلاب و جامعه امروز باشد.

وی در پایان گفت: باید مراکز تخصصی برای طلاب ایجاد شود تا دانش حوزوی به بار بنشیند حوزه هم در این راستا باید در ادامه مسیر تربیت طلاب در برنامه‌های خود تجدید نظر اساسی کند چون طلاب سفیران هدایت و مبلغان دین مبین اسلام هستند در حقیقت رسالت اصلی حوزه آشنا کردن طلاب با فقاهت است که موجب نجات جامعه از مشکلات متعدد می‌شود./873/ت۳۰۲/ب۱

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۰:۴۹
سلام عذر میخوام چطور میتونم تلفنی با حجت الاسلام شجاعی صحبت کنم؟ ممنون میشم
0
0