۱۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۰
کد خبر: ۵۳۶۴۷۷
استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه خراسان:

پیامبر و امامان از مشورت با مردم بی نیاز هستند

استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه خراسان گفت: با توجه به اینکه علم پیامبران و امامان برگرفته از علم خداوند است نیازی به مشورت با مردم ندارند.
کلاس درس حوزه علمیه

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا درمشهد، حجت الاسلام والمسلمین درایتی، استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه خراسان در تفسیر سوره حجرات شامگاه جمعه 12 آبان در مجتمع بنی فاطمه گفت: پیغمبر(ص) نیاز به مشورت با مردم ندارد چرا که علم او برگرفته از علم خداوند است.

وی با اشاره به کلام وحی که می فرماید ای مسلمانها انتظار نداشته باشید که پیامبر(ص) به حرف شما اطاعت کند چرا که شما باید از پیامبر اطاعت کنید چرا که او رسول ماست وبا ما مرتبط است و فرامین و اطلاعات خودش را از مبدأ وحی می گیرد، تصریح کرد: پیامبر خدا(ص) مانند سایر پیامبران نیست که دانش و اطلاعات او با سعی و تجربه و آزمون خطا و مدرسه و کتاب به دست آمده باشد بلکه علم او لدنی است.

حجت الاسلام والمسلمین درایتی با اشاره به این مطلب که این توقع و انتظار در بین مسلمانان که رسول الله از آنان پیروی کند و آنها در مسایلی به پیامبر(ص) مشورت فکری بدهند، خداوند متعال این توقع را نادرست می داند، اظهارکرد: در سوره آل عمران خداوند به پیامبر می فرماید که در  برخی امور با مسلمانان مشورت کن.

خداوند در احکام قطعی دین به پیامبر(ص) سفارش مشورت با مسلمانان ندارد

وی با بیان اینکه خداوند در احکام قطعی دین به پیامبر سفارش مشورت با مسلمانان ندارد، تصریح کرد: این احکام مانند نماز و روزه گرفتن و حج و زکات است که اینها حکم و فرمان قطعی است و رسول الله در این امور مجاز به مشورت نبود.

وی ادامه داد: مومن حق ندارد غیر از آنچه که خدا و رسول به او امر کرده است عمل کند و امر به معنای این نیست که در احکام و مقررات ما نباید با مسلمانان مشورت کرد بلکه بدین معنا است که در اجرای برخی از امور اجتماعی و امور جاری و ساری که نتیجه آن تفاوت معناداری ندارد مپیامبر(ص) می تواند با مسلمانان مشورت کند چرا که مشورت پیامبر با امت به دلیل شخصیت دادن به امت است نه به دلیل نیاز پیامبر.

 استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه پیامبر(ص) اطلاعات خود را از خداوند می گرفت و ممکن نیست که پروردگار اطلاعات نادرست به پیامبر بدهد، تصریح کرد:در واقع مردم حق انتخاب ندارند.

وی درادامه با اشاره به آیاتی از سوره قصص گفت: اگر قرار بود پیامبر(ص) برای جانشین بعد از خود با مسلمانان مشورت کند عده ای حضرت علی(ع) را قبول نمی کردند چرا که از آن حضرت زخمها بر دل داشتند به این دلیل که در برابر صف اسلام ایستاده بودند.

استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه خراسان ادامه داد: این افراد با حضرت علی(ع) جنگیده بودند و از طرفی عده ای از بستگان این مخالفان با اسلام توسط امیرالمومنین کشته شده بودند چرا که در برابر اسلام ایستاده بودند.

پیامبر(ص)در امر خلافت حضرت علی(ع) با هیچکس از مسلمانان مشورت نکرد

وی با بیان اینکه پیامبر(ص)در امر خلافت حضرت علی(ع) با هیچکس از مسلمانان مشورت نکرد، تصریح کرد:چرا که این موضوع تکلیف خداوند بود و پیامبر(ص) مأمور ابلاغ شد پس خداوند برای مردم درباره خلافت حضرت علی(ع) حق رأی و نظر قرار نداده است.

وی با بیان اینکه مردم در اموری حق و نظر دارند که که امور جاری زندگی است همانطور که پیامبر(ص) در جنگ احد با مسلمانان مشورت کرد، اظهارکرد: مواردی که پیام خاصی از جانب خداوند به پیامبر(ص) نرسیده بود درباره آنها مشورت می کرد.

حجت الاسلام والمسلمین درایتی با بیان اینکه درباره فرامین الهی پیامبر(ص)مجاز به مشورت نبود و مسلمانان هم حق انتخاب و اختیارنداشتند ، تصریح کرد: درس تربیتی این آیه این موضوع است که بزرگتر و راهبر و تصمیم ساز برخی اوقات با زیر دست خود به عنوان ارج و احترام گذاشتن مشورت می کند.

استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه خراسان ادامه داد: در این رابطه ما فرزندان خودمان را درباره فکر کردن و تصمیم گرفتن رشد می دهیم و درباره خوبیها و بدیها باید بررسی از سوی فرزندان صورت بگیرد.

وی درادامه با بیان اینکه در سوره حجرات به مسلمانان تذکرمی دهد که اگر قرار باشد که پیامبر با شما مشورت کند شما به رنج و سختی می افتید، تصریح کرد: وقتی که پیامبر با شما مشورت می کند شما نباید متوقع شوید چرا که پیامبر نیاز ندارد و این مشورت به دلیل احترام به امت است.

حجت الاسلام والمسلمین درایتی  با بیان اینکه پیامبر(ص) و امامان انسان های عادی نیستند، اظهارکرد: انسانها ممکن است  در برخی مواقع و شرایط نیاز به مشورت داشته باشند چرا که شرایط آنها معمولی است اما این درباره اولیای الهی صدق ندارد.

وی درادامه با اشاره به خطبه ای درباره اینکه طلحه و زبیر نزد امام علی(ع) آمدند که چرا با ما مشورت نکردید و امام در پاسخ آنان گفت که من نیازی به مشورت با شما نداشتم، تصریح کرد: در این وضعیت طلحه و زبیر توقع بیجا داشتند  در حالی که حضرت علی(ع)   بر طبق سنت و حکم الهی بوده عمل کرده بود.

حجت الاسلام والمسلمین درایتی در ادامه در پاسخ به این پرسش که چرا پیامبر(ص) مشورت کرد و حضرت علی(ع) این کار را انجام نداد، گفت:حضرت علی (ع) با طلحه و زبیر مشورت نکرد ولی با دیگران این کار را انجام داد .

وی با بیان اینکه طلحه و زبیر دو نفر متوقع بودند که از آن جهت که آنها در بیعت گرفتن از مردم با حضرت علی (ع) نقش ایفا کردند سهمی فراوان تر از بقیه می خواستند ، تصریح کرد: این سهم خواهی افزون تر آنها به نحوه حکومت داری حضرت(ع) و بیت المال برمی گردد در حالی که همان سنت مشورتی پیامبر(ص) را حضرت علی(ع) داشت./934/پ۲۰۲/ب۲

ارسال نظرات