يقين به معاد سبب هدايت انسان است
به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، حجت الاسلام محمدرضا اسلامي تبار جمعه شب در جلسه تفسير قرآن كه در مسجد آيت الله رضوي كاشاني در خيابان ملامحسن فيض كاشاني برگزار شد در ادامه آيه دوم سوره مباركه رعد، گفت: در اين آيه شريفه خداوند توجه انسانها را به آسمانها جلب مي كند.
وي افزود: خداوند در قرآن براي اينكه فكر انسان را بازكند، توجه انسان را به سه موضوع در مورد خلقت جلب مي كند، گاهي توجه بشر را به آسمانها جلب مي كند ‹‹اللَّهُ الَّذِي رَفَعَ السَّمَاوَاتِ بِغَيْرِ عَمَدٍ تَرَوْنَهَا›› خدا كسي است كه آسمانها را با ستونهاي نامرئي خلق كرد و گاهي توجه بشر را به زمين جلب ميكند كه تمام امكانات بشر را در سطح زمين براي انسان فراهم كرده است.
حجت الاسلام اسلامي تبار ادامه داد: خداوند هم گاهي خداوند توجه انسان را به ‹‹هُوَ الَّذِي خَلَقَكُم مِّن تُرَابٍ ثُمَّ مِن نُّطْفَةٍ ثُمَّ مِنْ عَلَقَةٍ ثُمَّ يُخْرِجُكُمْ طِفْلًا›› درون خودش جلب مي كند ‹‹سَنُرِيهِمْ آيَاتِنَا فِي الْآفَاقِ وَفِي أَنفُسِهِمْ حَتَّىٰ يَتَبَيَّنَ لَهُمْ أَنَّهُ الْحَقُّ›› ما آيات را در كرانه هاي خلقت و طبيعت به انسان نشان مي دهيم.
وي با بيان اينكه آياتي كه در مورد زمين و درخت و كوه و ماه ستارگان است، آيات آفاقي گفته مي شود، افزود: خداوند در آيات انفسي خود به درون انسان اشاره كرده است تا انسان به درون خود نگاه كند و متوجه شود چگونه خلق شده است و ريشه و اساس انسان از چيست و چه مراحلي طي شده است تا متولد شده است و از اين راه از خلقت و خالق خود آگاه شود.
امام جمعه موقت كاشان گفت: اين آيه شريفه ‹‹اللَّهُ الَّذِي رَفَعَ السَّمَاوَاتِ بِغَيْرِ عَمَدٍ تَرَوْنَهَا›› جزو آيات آفاقي و در ارتباط با آسمان است، از اين رو خداوند مي فرمايد، من آسمانها و خورشيد و ماه و ستارگان را با نظم خلق كردم و آنها را به حال خود رها نكردم، بلكه هر آنچه را كه خدا آفريده است با نظم آفريده است كه اين امر بيانگر علم و قدرت و حكمت خداوند است كه لحظه به لحظه به آنچه كه آفريده است نظارت دارد.
حجت الاسلام اسلامي تبار با اشاره به اينكه خداوند آسمان و زمين و ماه و خورشيد و كهكشانها دقيق آفريده است، ادامه داد: خداوند زمين و آسمانها به اندازه اي دقيق آفريد كه دانشمندان از اين نظم استفاده كرده و يكصد سال آينده مي توانند پيش بيني كنند در چه سالي، چه ماهي، چه روزي، چه ساعتي و در چه دقيقه مشخصي ماه گرفتگي و يا خورشيد گرفتگي رخ خواهد داد.
وي افزود: منظور از اين آيه اين است كه دليل بر توحيد مي تواند دليل بر معاد نيز باشد و همانگونه كه خداوند مي تواند انسان را از هيچ به وجود بياورد و به عالم هست بياورد، اين خدا آسمانها و زمين را آفريدتا نشان دهنده قدرت بي پايان خدا باشد و اين در حالي است كه خلقت بشر در مقابل خلقت زمين و آسمان ناچيز است.
امام جمعه موقت كاشان گفت: خداوند مي فرمايد، انسان بايد مراقب باشد كسي كه او را خلق كرده است مي تواند بعد از مرگ دوباره او را برگرداند، چرا كه در مورد معاد دو اثبات امكان قيامت و اثبات لزوم قيامت وجود دارد و اين امكان وجود دارد كه انسان بعد از اينكه پوسيد و خاك شد، بار ديگر زنده شود، چرا كه خالقي كه انسان را آفريده است مي تواند بارديگر او را برگرداند و اين اثبات امكان قيامت است.
حجت الاسلام اسلامي تبار با بيان اينكه آيات قرآن معارف زيادي را در درون خودش دارد، ابراز کرد: خداوند مي فرمايد، وجود اين دنيا نشانه اين است كه دنياي ديگري نيز در وراي آن وجود دارد، بنابراين منظور از نزول اين آيات اين است كه قدرت خداوند در اين جهان هم امكان معاد را ثابت ميكند و هم اينكه اين جهان بايد وجود داشته باشد.
وي ادامه داد: در اين آيه شريفه خداوند مي فرمايد، ‹‹لَعَلَّكُمْ بِلِقَاءِ رَبِّكُمْ تُوقِنُونَ›› ما اين جهان با عظمت را آفريديم و آيات تفسير مي كنيم و عالم را تدبير مي كنيم و امور را اداره ميكنيم تا انسان به معاد به ايمان داشته باشد و بداند مسير سختي تا رسيدن به روز قيامت دارد تا بتواند در قيامت خداوند را ملاقات كند و پايان مسير ملاقات خداوند است.
امام جمعه موقت كاشان با اشاره به اينكه انسان چه ايمان به قيامت داشته باشد و چه نداشته باشد در پايان عمر خود به قيامت و ملاقات با خدا خواهد رسيد، گفت: يقين به معاد سبب هدايت انسان است، بنابراين قيامت براي انسانهايي كه ايمان به قيامت دارند و با انسانهايي كه ايمان به قيامت ندارند و قيامت را انكار متفاوت است.
حجت الاسلام اسلامي تبار يقين به قيامت را براي انسان مانند ترمز در برابر گناهان و نيروي محركه اي براي انجام اعمال صالح دانست و افزود: ايمان به قيامت هنگام اعمال صالح نقش پدال گاز را دارد كه با سرعت به طرف خوبي ها حركت مي كند و هم نقش ترمز در برابر گناهان را دارد.
وي ادامه داد: خشنودي و رضايت خدا از بهشت نيز بالاتر است، چرا كه رضايت رضوان الله نعمتي است كه از نعمت بهشت بالاتر است، بنابراين بايد مراقب بود اعمال صالح را براي رسيدن به بهشت انجام ندهيم، بلكه اعمال صالح ما براي رضايت خدا باشد./1307/پ۲۰۳/ب۱