۰۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۴
کد خبر: ۵۵۶۳۰۳
حجت الاسلام وحیدپور مطرح کرد؛

پاسخ به چند سؤال درباره نماز و روزه قضا

کارشناس مسائل شرعی به چند سؤال درباره احکام نماز و روزه قضا پاسخ داد و تفاوت بین آ‌ن دو را تبیین کرد.
وحید پور

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام حسین وحید پور کارشناس مسائل شرعی و احکام امروز در بخش بیان احکام نماز جمعه قم که در حرم مطهر بانوی کرامت برگزار شد، گفت: یکی از موضوعات مهم در شرع نماز است که احکام بسیاری دارد.

وی افزود: برخی از مسائل مانند نماز قضا وجود دارد که توجه به آن ها مهم است، سؤال می شود که آیا نماز قضا را می توان نشسته خواند یا خیر، قاعده ای وجود دارد که شرایط نماز ادا و قضا یکسان است و کسی که نماز ادا را ایستاده می خواند نمی تواند نماز قضا را نشسته بخواند.

کارشناس مسائل شرعی با طرح این سؤال که اگر تعداد نماز و روزه قضا را ندانیم تکلیف چیست؟ اظهار داشت: یکی از اشتباهات این است که انسان بدهکاری های خود به خدا و خلق خدا را یادداشت نمی کند، اگر این کار صورت گیرد انسان در ادای دین مشکل پیدا نمی کند.

وی ادامه داد: تعداد نماز و روزه هایی که انسان بدهکار است و باید قضای آن را به جا آورد باید یادداشت شود به ویژه خانم ها که بنابر عذرهای مختلف نمی توانند روزه بگیرند یا نماز بخوانند، اگر انسان تعداد را نداند باید مقدار حداقل یقینی را قضا کند.

حجت الاسلام وحیدپور ابراز داشت: برخی می گویند که نماز و روزه قضا داریم اما از توانایی انجام آن ها برخوردار نیستیم، کسی که قدرت انجام قضای نماز و روزه را ندارد باید وصیت کند تا ورثه بدانند که چه مقدار نماز و روزه قضا دارد تا از ثلث مال میت برای این کار استفاده شود، متأسفانه بسیاری وصیت به ثلث نمی کنند و چیزی عاید آن ها نمی شود.

وی عنوان کرد: قضای نماز با روزه تفاوت دارد، اگر کسی که نماز قضا بر عهده دارد می تواند نمازهای مستحبی بخواند اما درباره روزه اینگونه نیست و اگر کسی روزه قضا داشته باشد نمی تواند روزه مستحبی بگیرد؛ انسان نمی تواند به جا آوردن نمازها و روزه های قضا را تا زمانی که زنده است به شخص دیگری بسپارد.

این کارشناس مسائل شرعی خاطرنشان کرد: البته انسان می تواند در حیات خود برای حج، عمره و زیارت نایب بگیرد اما بقیه اعمال باید توسط خود انسان در زمان حیات انجام شود؛ گاهی ورثه سؤال می کنند که برای میت خود چه کاری می توانیم انجام دهیم، باید گفت در درجه اول باید مسائل واجب مانند نماز را حل کنند و نیازی نیست که به سراغ کار مستحبی بروند.

وی اضافه کرد: اگر کسی ثلث اموال خود را برای انجام نماز و روزه قضا وصیت نکرد ورثه موظف نیستند که خود پول برای این کار خرج کنند مگر این که به میل خود بخواهند./1323/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات