۰۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۱
کد خبر: ۵۶۵۷۶۹
حجت‌الاسلام‌ والمسلمین وحید پور:

ضعف مفرط اگر زمینه نهادینه شدن مرض شود جواز افطار روزه است

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با تأکید بر این که امتحان برای دانشجو مجوزی برای خوردن روزه نیست، گفت: اگر ضعف‌های مفرط و غیرعادی که قابل‌تحمل نیست عارض شد و روزه دار هراس از دائمی شدن همیشگی مریضی را خواهد داشت، بر چنین کسی روزه گرفتن واجب نیست.
حجت الاسلام والمسلمین حسین وحیدپور

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسین وحید پور امروز در آیین بیان احکام شرعی آستان مقدس حضرت معصومه (س) که در شبستان بزرگ امام خمینی (ره) برگزار شد، به بررسی مصادیقی پرداخت که عمدتاً از سوی روزه‌داران مجوز باز کردن روزه تلقی می‌شود درحالی‌که شرع مقدس اسلام برای آن جوازی قائل نشده است.

سخنران آستان مقدس حضرت معصومه (س) به مقارنت ایام امتحانات دانش‌آموزی و دانشجوی با ایام ماه مبارک رمضان اشاره کرد و اظهار داشت: امتحان برای دانشجو و دانش‌آموز مجوز خوردن روزه نیست.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین وحید پور با اشاره به این‌که برخی از مناطق کشور ما دارای هوای شرجی است، ابراز داشت: چنین الگویی از مختصات جغرافیایی و آب و هوایی مجوزی برای افطار کردن روزه نیست.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم اردوهای تمرینی ورزشکاران را نیز از مصادیق عدم جواز روزه‌خواری توصیف کرد و گفت: گاهی اوقات ممکن است روزه‌داری در ایام ماه مبارک رمضان سحر را خواب بمانند، این دسته از افراد باید توجه داشته باشند که سحری برای صحت روزه شرط نیست و باید روزه خود را نگه‌ دارند.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین وحید پور در ادامه به بررسی انواع ضعف‌های عارض شده بر مکلف براثر روزه پرداخت و عنوان داشت: اگر ضعف یک ضعف عادی و متعارف باشد که هنگام افطار برطرف می‌شود این ضعف مجوزی برای روزه‌خواری نیست.

 استاد درس خارج حوزه علمیه قم کم‌سو شدن چشم و سردرد را از مصادیق عدم جواز بر روزه‌خواری دانست و گفت: اگر ضعف‌های مفرط و غیرعادی که قابل‌تحمل نیست اگر عارض شد و روزه دار هراس از دائمی شدن همیشگی مریضی را خواهد داشت، بر چنین کسی روزه گرفتن واجب نیست./837/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات