۱۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۹
کد خبر: ۵۶۶۹۳۶
کارشناس رسانه ملی:

بحران ازدواج یک معضل اجتماعی است

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین فرحزاد گفت: بحران ازدواج یک معضل اجتماعی است و باید جدی گرفته شود، بنابراین خانواده ها کمتر سخت‌گیری کنند.
حجت الاسلام فرحزاد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین حبیب‌الله فرحزاد کارشناس دینی و استاد حوزه علمیه قم در سلسله جلسات معرفتی ماه رمضان که ظهر امروز در مسجد اعظم قم برگزار شد، اظهار داشت: بحران ازدواج یک معضل اجتماعی است و باید جدی گرفته شود، بنابراین خانواده ها کمتر سخت‌گیری کنند.

این کارشناس مذهبی با بیان این‌که اساس و بنیان ازدواج، دختر و پسر است، گفت: پروژه ازدواج برای جوانان از خواستگاری گرفته تا مهریه ،عقد و شروط آن و مراسم‌های مختلفی که گرفته می‌شود، بسیار سنگین و مشکل شده است؛ این در حالی است که در گذشته بسیار آسان گرفته می‌شد و زندگی‌ها مملو از خوشی و آسایش بود.

وی با اشاره به روایتی از پیامبر(ص) بیان کرد: بهترین ازدواج‌ها، آن است که آسان‌ گرفته شود، به این معنا که در تمام مراحل ازدواج سخت‌گیری نشود، متأسفانه امروز برخی به اشتباه و چشم‌ و هم چشمی تصور می‌کنند که باید مراسم ازدواج را به‌صورت تجملاتی و تشریفاتی برگزار کرد، باید توجه داشت که ریا تجمل‌گرایی، تشریفات و... جزء اخلاق ناپسند بشر است.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین فرحزاد اخلاق و ایمان را برطرف‌کننده مشکلات توصیف و عنوان کرد: آمار طلاق در خانواده‌های مرفه و ثروتمند به مراتب بالاتر از خانواده‌های سطح پایین و متوسط است، زیرا اصولا پول و ثروت قابلیت رفع مشکلات اساسی زندگی را ندارد، بلکه اخلاق، ایمان و تقوا است که زندگی را آسان کرده و مشکلات را برطرف می‌کند.

وی در ادامه روایتی از پیامبر(ص) ذکر کرد و گفت: دو معیار مهم برای ازدواج اخلاق و دین‌ است، اگر طرفین ازدواج دین‌دار و خداترس باشند، در برابر سختی‌ها سر فرود می‌آورند.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: برخی افراد ثروتمند از نعمت اخلاق بی‌بهره هستند و در دوران زندگی دائما همسر و خانواده خود را آزار و اذیت می‌کنند

وی با بیان این‌که اخلاق دسته‌بندی‌های مختلفی دارد، گفت: اگر اخلاق در طبقات گوناگون جامعه درست و مطابق با موازین اسلامی شود، دشمنان نظام و اسلام قادر به انجام هیچ کاری علیه این امت نیستند.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین فرحزاد افزود: اخلاق صحیح به این معنا است که همه خیرخواه دیگری باشند، به طوری که اگر رقیب فردی دچار شکست شود، فرد مقابل از باخت رقیب خود خوشحال نشود، بنابراین هرچه بیشتر باید روی اخلاق خود کار کرد تا رذایل اخلاقی را بتوان از بین برد.

وی در پایان تصریح کرد: باید توجه داشت که دنیا محل گذر بوده و تاکنون به کسی وفا نکرده است، از این رو ارزش سرمایه‌گذاری بلند مدت را نداشته و قابل دلبستگی نیست، بلکه بایستی برای سرای دیگر که مکان ابدی زندگی انسان است، برنامه ریزی و سرمایه‌گذاری کرد./876/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات