رویکرد اشتباه دولت روحانی در مذاکرات؛ عامل افزایش فشار بر کشور
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، مهدی طغیانی نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی، در نشست خبری با اصحاب رسانه، با بیان اینکه انتخابات مجلس یازدهم در شرایطی برگزار شد که آنچه در دولت یازدهم و دوازدهم برنامه ریزی شد، تبعات خود را به خوبی نشان داده بود، گفت: اولویت مجلس یازدهم از ابتدا رسیدگی به مباحث اقتصادی و معیشتی بود و همه تلاش مجلس در همین زمینه بود، البته همه نمایندگان بنابر قوانین و آییننامه مسائلی را در مجلس دنبال میکنند.
وی از وجود ۹۰ طرح دارای اولویت در مجلس خبرداد و خاطرنشان کرد: با این حال اولویت مجلس مسائل اقتصادی بوده است، وضعیت سال ۹۹ وضعیت بسیار بسیار دشواری بود به صورتی که مشکلات شرایط تحریمی با کرونا هم پیچیدهتر شد و بدترین شرایط درآمدهای ارزی بعد از جنگ در این ایام رقم خورد. پارادایم دولت دوازدهم اساسا در حل مسائل به ویژه مسائل اولویت دار مردم با پارادایم مجلس متفاوت بود.
رویکرد اشتباه دولت روحانی در مذاکرات عامل افزایش فشار بر کشور شد
طغیانی در ادامه افزود: نگاه دولت برای حل مسائل کشور مسأله رفع تحریم بود در حالی که معتقد هستیم همین رویکرد دلیلی است برای اینکه مذاکرات به نتیجه نرسد و مدام ادامه پیدا کرده و فشارها بیشتر شود، چرا که دولت اعلام میکرد نیاز به مذاکره دارد و دشمن از همین موضوع سوء استفاده میکرد، این مسأله هرگز حل نشد و حتی دولت با دولت جدید آمریکا نتوانست به نتیجه برسد و عملا طرفین مذاکره کننده اعلام کردند جمع بندیها با دولت جدید ایران صورت خواهد گرفت.
سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس نگاه مجلس به حل مشکلات کشور را با رویکرد نگاه به داخل عنوان کرد و گفت: تلاش ما در مجلس بر این بود که با اتکا به توان داخلی به حل مشکلات بپردازیم و ابزار دشمن در خصوص نیاز ما به مذاکرات را از این طریق از دشمن بگیریم و گره مذاکرات را میتوان با همین نگاه به داخل حل کرد، خیلی از مشکلات کشور نظیر مسائل مرغ و تخم مرغ و امثال اینها واقعاً در کشور قابل حل بود اما سوء تدبیرها باعث شد این مشکلات در کشور برطرف نشود.
وی با بیان اینکه از شنبه آینده در کمیسیونها بررسی وزرا آغاز خواهد شد، وزرا به همه کمیسیونها خواهند رفت و در کمیسیونهای تخصصی زمان بیشتری را حضور خواهند داشت و برآیند نهایی کمیسیون تخصصی در صحن مجلس اعلام خواهد شد سپس موافقین و مخالفین و وزیر با نمایندگان گفت وگو خواهند کرد و رأی گیری نهایی انجام خواهد شد.
در دولت روحانی 300 درصد افزایش پایه پولی داشتهایم
نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به شرایط پیچیده اقتصادی و معیشتی کشور، تصریح کرد: تورم و گرانی زندگی همه را تحت تأثیر قرار داده است، پدیده خلق پول و یا خلق اعتبار که بانک ها انجام میدادهاند از عوامل مهم و مؤثر در این زمینه است، در ده سال گذشته حداقل ۳۰۰ درصد افزایش پایه پولی داشتهایم در حالی که رشد تولید ما تقریبا صفر درصد بوده است، نقدینگی در دولت آقای روحانی چندین برابر شده است، زمانی که نقدینگی چند برابر میشود و تولید تغییر نمیکند قطعا قیمتها تغییر کرده و با تورم مواجه خواهیم شد.
وی بی انضباطی نظام بانکی و خلق اعتبار بانکی را از عوامل ایجاد تورم در کشور دانست، و اظهار کرد: دو بانک خصوصی در سال ۹۷ به اندازه کل بودجه عمومی کشور خلق اعتبار بانکی داشتهاند و این یعنی بی انضباطی بانکی، رییس وقت بانک مرکزی هم میگوید ابزار لازم برای برخورد با بانکها را ندارم، دستگاه قضایی هم در این زمینه قانونی در اختیار ندارد، لذا به دنبال اصلاح قانون بانکداری کشور رفتیم و از همه مهمتر اصلاح قانون بانک مرکزی را دنبال کردیم و بخشی از آن اردیبهشت ماه امسال به تصویب رسید.
طغیانی با اشاره به سه مرتبه جهش شدید ارزی که دو مرتبه آن در سال ۹۷ و ۹۹ بوده است، خاطرنشان کرد: اصل تقاضای ارز در بازار حواله است و بازار نقد تحت تأثیر بازار حواله است، کل بازار نقد کشور حدود ۸۰ میلیون دلار در روز بیشتر نیست اما در بازار حواله چندین میلیارد دلار تقاضا وجود دارد و به همین دلیل بازار حواله تعیین کننده قیمت است و فقط ممکن است بازار ارز تب بازار حواله را بیشتر کند، پدیده ارز افزایش قیمت تولید را به دنبال داشت و این مسأله از دیگر عوامل گرانی و تورم در کشور است.
تأمین منابع ارزی غیرنفتی یک ضرورت برای حل مشکلات اقتصادی است
سخنگوی کمیسیون اقتصادی کشور جلوگیری از رشد نقدینگی را از عوامل مقابله با تورم برشمرد و اظهار کرد: تأمین منابع ارزی غیرنفتی از دیگر عوامل مقابله با مشکلات اقتصادی کشور است، حدود ۵۰ تا ۶۰ میلیارد دلار در سال میتواند نرخ ارز را در کشور با ثبات نگاه دارد و این موضوع نیازمند افزایش صادرات است، پیش بینی میشود امسال جهش قیمت ارز نداشته باشیم اما پیشگو نیستیم و امیدوار هستیم سیاستهای درست بهانه افزایش نرخ را از بین ببرد.
نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در خصوص طرح صیانت از فضای مجازی ادامه داد: اگر کسی در فضای مجازی کلاهبرداری کند و کمی زیرکی داشته باشد، کسی که متضرر شده است نمیتواند کاری از پیش ببرد، این موضوع را در کنار مسائل فرهنگی اجتماعی قرار بدهید و این از مشکلات بخشی از جامعه ما است که متأسفانه گاهی خسارتهای غیرقابل جبرانی متحمل میشوند، مطالبه این موضوع به دولت منتقل میشد و دولت یازدهم و دوازدهم اساسا برای این مسائل پاسخی نداشت و طرح و برنامهای در این زمینه هم نبود.
وی با بیان اینکه مجلس مدتها پیگیر مسأله ساماندهی فضای مجازی بود، تصریح کرد: ارزیابی ما از نسخه نهایی طرح صیانت این بود که اشکالات جدی دارد، یک و نیم میلیون نفر در فضای مجازی کسب و کار غیررسمی دارند، یا در خصوص موضوعی فکر میکنید که در لبه فناوری است و مدام همراه با تحول است و به همین دلیل قانون آن هم باید خیلی پیشرو باشد و ما به طرح اشکالات جدی داشتیم، علاوهبر آن طراحان میخواستند طرح وارد کمیسیون ویژه بشود تا وقت صحن به مسأله اقتصاد اختصاص پیدا کند، در حالی که ما معتقد بودیم بخاطر مطالبه عمومی در خصوص این طرح، طرح صیانت وارد صحن بشود که این موضوع رأی نیاورد.
اهمیت تقویت دیپلماسی اقتصادی
طغیانی خاطرنشان کرد: فعال کردن بازارهای ما در کشورهای همسایه یکی از مهمترین برنامههایی است که در حوزه دیپلماسی اقتصادی باید به آن توجه کنیم، کشورهای همسایه، آسیای میانه و حوزه قفقاز ظرفیت بسیاری دارند که به آن توجه نداشتهایم، تجارت ما با این کشورها بیشتر سنتی است و باید به دنبال تجارت با آنها با روشهای مدرن و حمایتهای کامل و دقیق و صحیح باشیم، تجار ما نباید در دیگر کشورها بیپناه باشند و حمایتهای لازم دیپلماتیک باید از تجار ایرانی در کشورهای مختلف صورت بگیرد، آفریقا هم بازار بسیار خوبی دارد که نیاز داریم از ظرفیتهای آن استفاده کنیم.
سخنگوی کمیسیون اقتصادی با تأکید بر ضرورت اصلاح ساختارهای کشور، عنوان کرد: اقتصاد وابسته به نفت یکی از مسائلی بود که مجلس بر آن تأکید داشته است، متأسفانه ساختارهای اقتصادی ما ساختارهای درست متناسب با اقتصاد کشور و افق های پیش رو نیست، نمونه آن ساختار مالیاتی است، مشاغل رسمی و کارگران در حال پرداخت مالیات هستند درحالی که ۴۰ درصد اقتصاد ایران مالیات نمیدهند اما درآمد دارند و ۲۰ درصد اقتصاد ایران کمتر از چیزی که باید مالیات پرداخت میکنند، بیشتر این فرار مالیاتیها هم در حوزه سوداگری و دلالی است.
وی در ادامه اظهار کرد: اقتصادی که در آن دلالی بهتر از تولید باشد هرگز شاهد رونق تولید نخواهد بود، در اصفهان سال گذشته نزدیک به ۲۰ هزار میلیارد تومان رانت فولاد توزیع شده است، میانگینGDP در دنیا حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد است در حالی که در کشور ما ۸ درصد است، یعنی ارزش و اعتبار خلق میشود اما در اختیار کسانی است که در حوزه تولید فعالیت ندارند، به حوزه دلالی مجلس ورود کرده است و مطالبه ما از دولت اجرای قانونی ساماندهی مؤدیان و پایانههای فروشگاهی است، همچنین تفکیک حسابهای شخصی از حسابهای تجاری باید جدا بشود.
کنترل گلوگاه تراکنشها، راهبردی برای مقابله با فرار مالیاتی و قاچاق
نماینده مردم اصفهان به ضرورت تفکیک حسابهای شخصی با حسابهای تجاری به عنوان یکی از اولویتهای دولت سیزدهم اشاره کرد و گفت: این موضوع امسال در قانون نظام مالیاتی ذکر شده است، اگر گلوگاه تراکنش را در اختیار بگیریم قاچاق نیز قابل کنترل است، حساب های مالی یک گلوگاه است، به شخصه به این امید در مجلس هستیم که این زیرساختها اصلاح بشود، اصلاح زیرساختها آینده اقتصادی درخشانی را برای کشور رقم خواهد زد، چرا که ما ظرفیتها و منابع بسیار زیادی داریم که بسیاری از آنها دست نخورده مانده است، اقتصاد معدن در کشور ما کلا تعطیل است، درآمد معدن غیر از نفت و گاز در بودجه ۱۴۰۰ ده هزار میلیارد تومان است.
سخنگوی کمیسیون اقتصادی ادامه داد: درآمد کشور از نفت ۲۰۰ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است، به دلایل مختلف معادن با قوانین دست و پاگیر مختلف مواجه هستند، قانون معادن باید اصلاح بشود، معادن در دنیا پس از اتمام کارشان تبدیل به جاذبه توریستی خواهند شد اما در کشور ما معادن آسیبهای جدی به محیط زیست وارد میکنند تا جایی که مردم مانع فعالیت معادن خواهند شد، رشد اقتصادی کشور به عزم و جزم مجلس و دولت بستگی دارد و لازم است دولت در این زمینه اهتمام و عزم و اراده جدی بر اصلاح زیرساختها داشته باشد.
طغیانی با بیان سال ۹۹ بدترین سال اقتصاد کشور بعد از جنگ بوده است، تصریح کرد: برآورد مردمی که در این شرایط زندگی میکردند از تعارضات و درگیری میان مجلس و دولت عکس العملهای بشدت زیادی را به دنبال داشته و مردم نمیتوانستند بپذیرند بین مجلس و دولت که در نگاه مردم حاکمیت هستند درگیری رخ بدهد و مردم تحمل جنگ میان دولت و مجلس را نداشتند و به همین دلیل شاهد استیضاح وزرا یا رییس جمهور در سال ۹۹ نبودیم.
سهم اصفهان از صنایع و شهرکهای صنعتی مشخص نیست
وی با بیان اینکه عایدی اصفهان از صنایع و شرکتهای استان اصفهان مشخص نیست و آن طور که باید سهم اصفهان از صنایع این استان پرداخت نشده است، خاطرنشان کرد: فولاد مبارکه اصفهان ۲۰ هزار میلیارد تومان سودآوری دارد و سهم استان از این میزان مشخص نیست، ۱۲ شهرک صنعتی فعال اطراف اصفهان وجود دارد که عایدی اصفهان از این شهرکها مشخص نیست، به استاندار اصفهان پیشنهاد دادیم صندوق مسؤولیت اجتماعی تشکیل و دریافتی و هزینه کردهای شفاف و مشخصی در خصوص مسائل استان اصفهان وجود داشته باشد که متاسفانه هنوز این موضوع عملیاتی نشده است.
نماینده مردم اصفهان در ادامه افزود: قبل از اینکه پروژه های چند ده هزار واحدی شروع بشود باید چشم انداز آب شرب تعریف و تأمین بشود، چشم انداز مصرف شهرکهای صنعتی و توسعه شرب در استان مشخص نیست اما توسعه شهرکها و پروژه های انبوه سازی مسکونی در حال انجام است، مسأله مصرف آب باید از سوی ذینفعان مدیریت بشود همانطور که در گذشته در کشور اینکار انجام میشده و در دنیا نیز این الگو وجود دارد.
طغیانی از جذب بودجه برای ایجاد سامانه رصد و پایش آنلاین برای اصفهان خبرداد و اظهار کرد: آلودگی هوا اصفهان در حال رکورد زدن است، میشود با وجود همین صنایع اصفهان آلوده نباشد همانطور که این موضوع در دنیا دیده شده که علیرغم وجود صنایع متعدد و مختلف در یک شهری آلودگی وجود ندارد و باید اصفهان نیز به این سمت برود.
کابینه دولت سیزدهم؛ اقبال به وزیر اقتصاد جوان و شانس کم وزیر نیرو برای رأی اعتماد
وی پیرامون وزرای پیشنهادی دولت، تصریح کرد: سوابق وزیر نیرو در حد حل مشکلات پیچیده آب و برق کشور نیست، در خصوص وزیر پیشنهادی اقتصاد آقای خاندوزی از دوستان قدیمی بنده است، سابقه ۱۵ ساله فعالیت در مرکز پژوهشهای مجلس دارد و یک اشراف خوب از حوزههای اقتصادی کشور در منظر کارشناسی دارد، اما ممکن است از نظر تجربه اداره وزارت اقتصاد ضعیف باشد، آقای خاندوزی شخصیت پرکار، خوش فکر، جوان و از جهت ایده و فکر اقتصادی شخصیتی است که مسائل اقتصادی کشور را منطقی تحلیل میکند و نسبت به وزارت آقای خاندوزی خوشبین هستم و امیدوار به موفقیت وی در وزارت اقتصاد هستیم.
سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: در مورد کسانی که از آنها شناخت نداریم با دقت نظر و بررسی جدی اقدام میکنیم و ملاک من برای رأی دادن به کابینه رسیدن به حجت است و قطعاً بنده به احدی بدون داشتن حجت رأی نخواهم داد، با تقسیم اصفهان بنده مخالف هستم و جدا کردن و تفکیک بخشی از استان اصلا به صلاح استان نیست و ما مسائل متعددی با کاشان داریم که این تقسیم بندی به ضرر هر دو طرف است.
برجام برای ما بد بود ولی برای طرف مقابل بد نبود
نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی، عنوان کرد: به نظر ما استاندار اصفهان باید در سطح مسائل استان و عظمت استان اصفهان باشد. بالاترین برآورد رسمی و غیررسمی از مصرف برق رمز ارزها ۲ هزار مگاوات است، الان حداقل ۱۰ هزار مگاوات بلکه بیشتر کشور کمبود برق دارد، چرا که مصرف بالا رفته اما منابع ما افزایش نداشته است، هر یک درجه افزایش دما یک هزار مگاوات به مصرف کشور اضافه میکند و باید منابع برق کشور اصلاح و تأمین بشود.
وی در ادامه افزود: یک طرفه برای نگهداشتن برجام امتیاز نخواهیم داد و این موضوع با قانون رفع تحریمها اصلاح شد، قرار نیست مدام یک طرفه به طرف مقابل امتیاز بدهیم، برجام برای ما بد بود اما برای طرف مقابل بد نبود و قطعا به برجام بازخواهند گشت و نیازی نیست ما خیلی به برجام و مذاکرات مشتاق باشیم بلکه با تقویت اقتصاد ملی میتوانیم به توافقاتی بهتر از برجام دست پیدا کنیم.
سخنگوی کمیسیون اقتصادی با بیان اینکه اصفهان سرمایه گریز نیست، تصریح کرد: اصفهان تنها نقطه کشور است که تمام نیازهای صنایع را میتواند درون خود برطرف کند، اما اصفهان با مشکل فضای کسب و کار دارد و لازم است بهبود فضای کسب و کار صورت بگیرد، متأسفانه صاحبان کسب و کار در اصفهان احساس میکنند که مدیران دستگاههای دولتی مشکلات آنها را در نظر نمیگیرند و متناسب با نیازها و مشکلات و دغدغههای آنها تصمیم گیری نمیکنند، معتقدیم جذب سرمایه باید منطبق با سند آمایش اصفهان باشد، ظرفیت ها و استعدادهای بسیاری در اصفهان وجود دارد که باید از آنها به صورت منطقی، دقیق و صحیح استفاده بشود و اصفهان نیازمند حضور مدیران اجرایی دارد که شبانه روز برای اصفهان تلاش کنند./1304/پ201/