۱۲ آبان ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۵
کد خبر: ۶۹۴۲۷۲
فیروزآبادی تبیین کرد؛

نقش سرسام آور بازی ها در رشد اقتصادی حکومت ها

نقش سرسام آور بازی ها در رشد اقتصادی حکومت ها
دبیر شورای عالی فضای مجازی گفت: نقش بازی ها در رشد اقتصادی حکومت ها بسیار سرسام آور است، آمارها اهمیت بازی ها و تاثیر آن بر اقتصاد را می رساند.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، سید ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای عالی و رییس مرکز ملی فضای مجازی در نخستین نشست از سلسله نشست‌های «حکمرانی و بازی های رایانه ای» با موضوع «چیستی و ضرورت حکمرانی در بازی های رایانه ای» که در سالن جلسات دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی برگزار شد، اظهار داشت: فضای مجازی، فضای جهانی‌ای فراهم می‌کند که برای اولین بار بشر بدون اذن دخول و خروج خواستن از کشورها می تواند وارد شود و خدمتی را از جمله خدمت اطلاع رسانی و یا سرگرمی را بچشد این خصلت در حقیقت باعث شده بسیاری از پدیده ها به دلیل موانع زمان و مکان و ... که محقق نشده اند در این فضا محقق گردد.

وی درباره تنوع و گستردگی گیم و با بیان اینکه در بازی قبلاً تنوع بازی نداشتیم و در کودکی پنج یا شش بازی داشتیم که رایج بود مانند فوتبال، الک دلک، هفت سنگ و ... اما این مورد در گیم متفاوت است، عنوان کرد:  گیم بخش مهمی از اکوسیستم بشر را تشکیل داده است و در حقیقت فضای حقیقی و مجازی را با هم در آمیخته است. فضای مجازی ادامه و عوارض بر فضای فیزیکی است اگر فضای فیزیکی نباشد حدوث و بقاء فضای مجازی از بین می رود.

رییس مرکز ملی فضای مجازی درباره موضوع بازتعریف کردن مفاهیم بیان داشت: معتقدیم همه مطالب در فضای فیزیکی نیاز به باز تعریف دارد. مثلا آزادی و یا حقوق بشر یا غمار که در بازی‌ها متفاوت از فضای حقیقی است، این بازتعریف بسیار اهمیت دارد. یکی از وظایف حوزه های علمیه باز تعریف کردن مفاهیم در گیم است بالاخره باید این تعریف را انجام دهیم تا فهم مشترک بین اذهانی داشته باشیم .

دبیر شورای عالی فضای مجازی افزود: چیستی بازی‌ها باید تعریف شود که کار بسیار دشواری است بازی ها دربردارنده شاخصه‌هایی منحصر به فرد هستند از جمله شاخصه‌ی آموزش، تبلیغ، رسانه، زیست و سبک زندگی.

فیروز آبادی  با اشاره به نقش صنعت گیم را در رشد اقتصادی ابراز داشت: نقش بازی ها در رشد اقتصادی حکومت ها بسیار سرسام آور است مثلا در بازی ها هشت درصد رشد سالانه و رشد اقتصاد جهانی در حالت ایده آل سه و نیم درصد است و این آمار اهمیت بازی ها و تاثیر آن بر اقتصاد را می رساند. اقتصاد بازی ها در دنیا 159 میلیارد دلار و اقتصاد هالیوود در دنیا 45-46 میلیارد دلار است.

وی درباره نقش طراحان در بازی ها گفت: چینی ها در پلتفرم گوگل و آمازون و فیسبوک چه بسا عقب تر از آمریکا هستند اما عمق تکنولوژی چینی ها از آمریکایی ها در بازی بیشتر است . سازندگان سخت افزارها ژاپنی آمریکایی هستند و اگر طراحان آینده اینان باشند نگران کننده است.

نقش سرسام آور بازی ها در رشد اقتصادی حکومت ها

فیروز آبادی ادامه داد: طراحان بازی ها بر چند نکته تمرکز دارند یکی پلتفرم و مالتی پلتفرم بودن بازیهاست، دوم سرگرم کننده بودن بازی ها و مهمتر آنکه تلاش می‌کنند که نظام اقتصادی پولی از رمز ارزها که معتبر است را در گیم ها جا بیاندازند و مطمئنا در آینده بخشی از اقتصاد یک کشور می شود.

وی در ادامه بحث به تبیین مفهوم حکمرانی پرداخت و خاطرنشان کرد: حکمرانی چیست؟ خلق فضای جدید از کنار حاکمیت است حکومت، زور مشروعی است که قانون را پیاده میکند اما حکمرانی بدون زور است که میخواهند هنجاری را پیاده کنند و حکمرانی مستقل از حکومت ها و در حقیقت قدرت عرفی است . در حال حاضر 95 درصد از بازی ها خارجی است و 5 در صد تولید داخل است و از لحاظ سخت افزار ها 100 درصد خارجی است. ما باید در حکمرانی مشارکت فعال داشته باشیم . طبق آمار ما در حکمرانی در فضای مجازی هستیم یعنی مصرف کننده هستیم.
دبیر شورای عالی فضای مجازی اذعان داشت: حکمرانی بر فضای مجازی اعمال حاکمیت است حکمرانی با فضای مجازی یعنی حکمرانی آوردگاه بشری است و ما هم از نقاط ضعف استفاده کنیم. بایستی طراحی کنیم و بازیگر باشیم و این مطلوب ما است ولی هنوز ما در مرحله انفعال هستیم و حالت بدترش در بازی هاست که عقب تر هستیم.

وی گفت: برای چیره شدن در فضای کنونی باید به نکاتی دقت شود که قدرت قاهره اقتصادی را دانشی باید بیاید بازی سازی کند تنها فرصت طلایی ما برای ایجاد تغییر، زبان و فرهنگ ملی است هر چند این روزها فرهنگ در حال لاغر شدن و کم جان شدن است.

فیروز آبادی افزود: یکی از چالش های ما این است که بگوییم ما با سایر کشورها متفاوت هستیم و در این چالش جهانی باید این روند را اصلاح کنیم بحث ما سیاسی نیست بحث اختلاف فاحش در فرهنگ است و روی این موضوع باید تمرکز نمود و کار کرد.

دبیر شورای عالی فضای مجازی در پایان نشست به چرایی پیشرفت کشورها در صنعت گیم پرداختند، دکتر فیروز آبادی گفت: کار گیم و بازی، چند رشته ای است . هنر و تکنولوژی و مسائل اجتماعی (فهم اجتماعی) .نظام غربی، بازی را ناظر به این مشخصات می سازد تا بتواند پول بیشتری از جیب مردم خارج کند. این در ایرانی ها بسیار ضعیف است کشورهای مختلف رشته های دانشگاهی دارند که به موضوع گیم می پردازد و تخصصی روی این موضوع کار میکند و همین باعث پیشرفت آنها شده است./پ202/

ارسال نظرات