جهاد تبیین گفتن ناگفتهها و پیگیری ترک فعلها و مطالبات مردم و نظام است
به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، اکبر نصراللهی در جمع استادان خانم دانشگاه شهيد بهشتي همچنین با اشاره به جنگ شناختی بیسابقه لشکر رسانه ای دشمن در ناآرامی های اخیر افزود: با تدبیر مردم و خویشتن داری بخش های مختلف، اهداف عادی سازی و آرام سازی محقق شدهاست اما بازنگری، بازسازی، اقناع سازی و همراه سازی از جمله راهبردهایی مهم است که مسئولان، دانشگاه ها و رسانه ها باید با جدیت در دستور کار داشته باشند.
نویسنده کتاب مدیریت پوشش اخبار بحران در رسانه های حرفه ای با بیان اینکه یکی از ابربحرانهای ایران، درس نگرفتن از بحرانهای قبلی و تکرار همون بحران ها با شدت و گستردگی بیشتر است، گفت: راه حل خروج از بحران و جلوگیری از وقوع مجدد آن، در خود بحران است؛ بنابراین راه حل بحرانها از جمله بحران اخیر را از آنجایی پیدا شود که شروع شد.
عضو شورای اطلاع رسانی دولت تاکید کرد ناآرامی ها و اغتشاشات اخیر جمع شده اما حل نشده است و بخش های مختلف بویژه دانشگاه و رسانه باید هم غفلت ها، درس ها و تجربیات حوادث اخیر را جمع آوری، تدوین و در اختیار مسئولان قرار دهند و هم اینکه به مردم بگویند دشمن با جنگ شناختی چند لایه و پیچیده با افکار عمومی چه كرده است و مردم چگونه با صبر و مقاومت نقشه های آنان را نقش بر آب كرده اند؟
نصراللهی گفت پيروزي در جنگ شناختي هدف است و رسیدن به آن با راهبردهای جهاد تبیین و سواد رسانه اي در سه بخش مردم و کاربران، رسانه ها و مسئولان امکان پذیر است.
نویسنده کتاب مدیریت پوشش اخبار بحران در رسانه های حرفه ای تصریح کرد: لشکر رسانه ای دشمن با تمام ظرفیت های خود روزها و حوادث تلخی را از 23 شهریور بر مردم ایران تحمیل کرده است اما این حوادث اطلاعات بسیار راهبردی و جدیدی برای افزایش تاب آوری نظام و تدوین مدل جدید حکمرانی در اختیار محققان و مسئولان قرار داده است که بهره برداری نکردن فوری و حداکثری از آنان می تواند بحران جدیدی را در ماههای آینده بدنبال داشته باشد.
موضوع سخنرانی رئيس دانشكده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه در در جمع استادان خانم دانشگاه شهيد بهشتي که با حضور دكتر محمودرضا آقاميري رئيس دانشگاه شهيد بهشتي، حجت الاسلام عليرضا رجالي مسئول نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه شهيد بهشتي برگزار شد؛ «نقش سواد رسانه اي و جهاد تبيين در جنگ شناختي» بود.
نصراللهی در بخش اول سخنان خود گفت: سواد رسانه ای توانايي و مهارت برخورد فعال و انتقادي با پيام ها و استفاده هوشمندانه، به موقع و اندازه از محتوای رسانه ها، شناخت تولید و توزیع کنندگان پیام و مهارت فهم انگيزه های اعلامی و اعمالی، رويكردها، راهبردها و تاكتيك هاِ توليد و توزيع كندگان پيام است؛ نياز به سواد رسانه خاص كاربران و مخاطبان (مردم) نيست. مسئولان و رسانه ها بيشتر به سواد رسانه اي نيازمندند.
نویسنده کتاب را هنمای پوشش خبری با آسیب شناسی فقدان یا سواد رسانه ای پایین مسئولان گفت: به دلیل پایین بودن سواد رسانه ای مسئولان نه تنها از ظرفیت رسانه ها برای جهاد تبیین استفاده کافی نشده است بلکه در بسیاری مواقع، یا جلوی کار رسانه ها گرفته می شود و یا اینکه مطالبی گفته و منتشر می شود که به مثابه پاس گل به دشمن است.
عضو شورای اطلاع رسانی دولت همچنین با تاکید بر ضرورت ارتقاء سواد رسانهای رسانهها در آرایش جدید رسانهای گفت: در صورتي كه سواد رسانه ای رسانه ها تقویت شود با اقدامات بموقع، حرفه ای، هوشمندانه و مسئولانه رسانه ها هم جلوی تعرض بیشتر رسانه های معارض گرفته و یا پیام های آنان بی اثر و کم اثر می شود و هم اینکه مرجعیت رسانه ای ، اعتماد و امید به رسانه های داخلی برمیگردد.
رئيس دانشكده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه در بخش دوم سخنان خود با تبیین جنگ شناختي و مصادیق آن در ناآرامی های اخیر گفت: جنگ شناختی چند لایه، میان رشتهای و شکل تکامل یافته، پیشرفتهتر جامعتر و سنجیدهتر از جنگهای قبلی و البته طبیعی است؛ آنچه غیرطبیعی است کم توجهی مسئولان و بخشهای مختلف بویژه رسانه ها، دانشگاهها مراکز آموزشی به این جنگها و مارپیج سکوت حاکم بر این عرصه است.
وی افزود: گسترش تكنولوژي هاي ارتباطي موجب شده جنگ ها به سمت جنگ شناختي تغییر پيدا كنند. سوخت اصلي جنگ شناختي اطلاعات، اخبار و پيام هاست و ميدان اصلي اين جنگ و زمين اصلي آن رسانه ها و فضاي مجازي است و موفقيت در اين عرصه به شناخت دقيق آرایش جدید رسانه ها، بازیگران، عرصه و قواعد جدید بازی و داشتن سواد رسانه ای منوط است.
رئيس دانشكده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه در بخش پایانی سخنان خود با تشریح تاریخچه و اهمیت جهاد تبيين در گفتمان مقام معظم رهبری گفت: راهبرد جهاد تبیین، راهبرد جدید و مربوط به چند سال اخیر نیست و ایشان از دهه 90 تاکنون در مناسبت های مختلف بویژه در اربعین 1400، مراسم تحلیف رییس جمهور، دیدار اعضای جدید دولت و اخیرا در 19 دی 1401 بر آن تاکید و تصریح داشتند.
نصراللهی افزود: جهاد تبیین، راهبرد اعلامی مقام معظم رهبری برای خروج کشور از محاصره تبلیغاتی، مقابله با جریان تحریف و جنگ شناختی، بازگرداندن امید به مردم و تامین حق مردم به دانستن و تضمین امنیت روحی و روانی است.
وی نقش دانشگاه، مسئولان، حوزه ها و دانشگاه ها را در جهاد تبیین مهم توصیف کرد و افزود: پیروزی در جنگ شناختی، مقدور نیست مگر اینکه کنشگران مختلف بویژه دانشگاه ها و رسانه ها با ارتقای سواد رسانه ای خود و مسئولان و استفاده از همه ظرفیت ها، روایت اول، درست، مسئولانه از وضع گذشته و حال کشور داشته باشند.
رئيس دانشكده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه دانشگاه آزاد اسلامی گفت: با توسعه و پیشرفت تکنولوژیهای ارتباطی و بروز پدیده ارتباط جمعی شخصی کنشگری از انحصار حاکمیت بیرون آمده و همه افراد میتوانند در این حوزه فعال و اثرگذار باشن بنابراین راهبرد مقابله با جنگ شناختی دشمن، سکوت و انکار نیست بلکه استفاده و حضور بهتر، موثرتر و بیشتر از تکنولوژیهای جدید ارتباطی بویژه شبکه های اجتماعی، ارتقاء قدرت شناختی، رصد شناختی دشمنان، تحلیل شناختی دشمنان، طرحریزی و عملیات شناسایی علیه دشمن است.