۲۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۶
کد خبر: ۷۶۳۶۷۵
آیت الله سعیدی:

مجلس تکلیف تشکیل دولت جدید را در سریع ترین زمان مشخص کند/ فلسطینیان باید بمانند و مقاومت کنند

مجلس تکلیف تشکیل دولت جدید را در سریع ترین زمان مشخص کند/ فلسطینیان باید بمانند و مقاومت کنند
امام جمعه قم با اشاره به کابینه دولت چهاردهم گفت: مجلس دوازدهم باید با شاخص‌هایی که رهبر معظم انقلاب برای میدان داران عرصه خدمت مشخص کردند تکلیف تشکیل دولت جدید را در سریع ترین زمان مشخص کنند.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، آیت‌الله سید محمد سعیدی امام جمعه شهر قم در خطبه‌های نماز جمعه ۲۶ مرداد که در مصلی قدس قم برگزار شد، ضمن دعوت خود و نمازگزاران به رعایت تقوای الهی گفت: برخی برای تقوا به سراغ اعمال می‌روند در حالی که ریشه و اساس تقوا در قلب است و ظهور آن در اعمال انسان است.

وی با بیان روایتی از مولای متقیان تقوا را داروی دردها و اصلاح کننده فسادها در جامعه برشمرد و ابراز کرد: امام علی (ع) در نهج البلاغه می‌فرماید:« فَإِنَّ تَقْوَی اللَّهِ دَوَاءُ دَاءِ قُلُوبِکُمْ وَ بَصَرُ عَمَی أَفْئِدَتِکُمْ وَ شِفَاءُ مَرَضِ أَجْسَادِکُمْ وَ صَلَاحُ فَسَادِ صُدُورِکُمْ؛  تقوا داروی درد قلب‌ها، بینائی کوری دلها، بهبودی بیماری تن ها و اصلاح فساد سینه ها است، این توصیف نشان می‌دهد که اگر تقوا در کانون دل، خواسته و اندیشه نفوذ کند در قلب های فسادی نمی ماند تا در اعمال جاری شود.

آیت‌الله سعیدی با اشاره به جریان شناسی عصر پیامبر (ص) بر اساس سوره توبه عنوان کرد: خداوند در آیه ۱۰۰ سوره توبه می‌فرماید:«وَالسَّابِقُونَ الْأَوَّلُونَ مِنَ الْمُهَاجِرِینَ وَالْأَنْصَارِ وَالَّذِینَ اتَّبَعُوهُمْ بِإِحْسَانٍ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُمْ وَرَضُوا عَنْهُ وَأَعَدَّ لَهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِی تَحْتَهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِینَ فِیهَا أَبَدًا ۚ ذَٰلِکَ الْفَوْزُ الْعَظِیمُ؛ آنان که سبقت به ایمان گرفتند از مهاجر و انصار (و در دین ثابت ماندند) و آنان که به نیکی پیروی آنان کردند، خدا از آن‌ها خشنود است و آن‌ها از خدا خشنودند، و خدا برای همه آن‌ها بهشت‌هایی که از زیر درختان آنها نهرها جاری است مهیا ساخته که در آن بهشت تا ابد متنعّم باشند، این به حقیقت سعادت بزرگ است.»

تولیت آستان حضرت معصومه (س) ادامه داد: خداوند در این آیه سه گروه را معرفی می کند که از آن‌ها رضایت و درمقابل آن ها نیز از خداوند رضایت دارند.

به حکم قرآن ملت فلسطین باید بمانند و مقاومت کنند

امام جمعه قم اظهار کرد: تا زمانی که مستکبران و اسلام ستیزان وجود دارند افرادی مجبور به مهاجرت از سرزمین های شان هستند و خداوند در قرآن توصیه می کند در شرایطی که در تگنا قرار گرفتید مهاجرت کنید.

وی با بیان اینکه توصیه قرآن به مهاجرت شامل همه موارد نمی شود و در برخی موارد نیز توصیه به ماندن و استقامت می کند، تصریح کرد: خداوند در آیه ۱۹۱ سوره بقره می‌فرماید:« وَاقْتُلُوهُمْ حَیْثُ ثَقِفْتُمُوهُمْ وَأَخْرِجُوهُمْ مِنْ حَیْثُ أَخْرَجُوکُمْ؛ و هر کجا مشرکان را یافتید به قتل رسانید و آنان را از همان وطن که شما را آواره کردند برانید.»

امام جمعه قم بیان کرد: در عصر حاضر شاهد رخداد این فجایع در سرزمین های فلسطین توسط رژیم غاصب با حمایت دولت های متجاوز آمریکا و انگلیس هستیم. در این شرایط توصیه به مهاجرت فلسطینیان از سرزمین های خود نیست بلکه به حکم قرآن باید بمانند و مقاومت کنند.

آیت الله سعیدی با اشاره به سالگرد بازگشت آزادگان به میهن اظهار داشت: در روایات آماده است که شکیباترین شما در برابر بلاها زاهدترین شما در دنیا است، همانگونه که آزادگان راوی آن دوران سخت و مهم برای جامعه و خانواده‌هایشان بودند امروز نیز در عمل برای رسیدن به اهداف نظام راهنمای خود و دیگران باشند.

امام خمینی (ره) انقلاب خود را از مسجد و مدرسه آغاز کرد

امام جمعه قم با اشاره به روز مسجد، انقلاب را برخاسته از مسجد و مدرسه برشمرد و تصریح کرد: پیامبر(ص) زمانی که به مدینه رسیدند مسجد بنا کردند و راهبری مسائل اجتماعی و سیاسی خود را از مسجد انجام دادند و مشکلات مردم را در آن جا حل می کردند به همین خاطر امام خمینی (ره) نیز انقلاب خود را از مسجد و مدرسه آغاز کرد و نیروهای خود را به مسجد فراخواند.

وی با بیان اینکه در انقلاب اسلامی ایران، مسجد جایگاه والایی دارد، خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامی ایران یک انقلاب فرهنگی برپایه مشارکت و ظرفیت های مردمی است و فتح الفتوح انقلاب اسلامی تربیت مردم و به ویژه نوجوانان و جوانان در مساجد است به همین خاطر همه مردم به ویژه ائمه جماعات و بسیجیان باید این ظرفیت را مغتنم بدانند و از آن استفاده کنند.

امام جمعه قم با اشاره به حماسه بزرگ اربعین حسینی تاکید کرد: اربعین همه مناسبات اعم از جغرافیایی، نژادی و قومی را بهم زده است و بسیاری از مفاهیم جامعه شناختی نیز از توصیف این رخداد عاجز هستند به همین خاطر شهید سلیمانی فرمود ما ملت امام حسین هستیم.

آیت الله سعیدی با بیان اینکه اربعین عظیم‌ترین اجتماع بشری است که در بستر یک واقعه تاریخی ابدی خود را تعریف کرده است، ابراز داشت: اربعین حسینی مرزهای زمان و مکان را در هم شکسته است و حتی مرزهای زبانی را نیز برداشته است به طوری که افراد علیرغم تفاوت های فرهنگی که دارند به زبان مشترک یعنی «حب الحسین یجمعنا» سخن می‌گویند.

اربعین مطالبه بشری برای ایجاد نظم انسانی، صلحی پایدار

وی اضافه کرد: اربعین ثابت کرد واقعه کربلا هیچگاه عادی نمی شود و تا انقراض عالم داغ کربلا بر دل انسان‌های روشن ضمیر است. اربعین مطالبه بشری برای ایجاد نظم انسانی، صلحی پایدار، شکل گیری تمدن نوین اسلامی و تشکیل امت واحده زیر پرچم قائم آل محمد (عج) را به وجود خواهد آورد.

آیت الله سعیدی با اشاره به درخشش کاروان المپیک ایران یادآور شد: ورزشکاران ما در این دوره از مسابقات از جهات مختلف خوش درخشیدند. این کاروان که به نام خادم الرضا مزین بود و مدیون توجه دولت سیزدهم بوده است.

امام جمعه قم ادامه داد: پیام تقدیر و تشکر ما همان پیام تقدیر رهبر معظم انقلاب است. از ورزشکاران، مربیان، فدراسیون‌های ورزشی و کمیته ملی المپیک که مایه شادی و سربلندی کشور را فراهم کردند سپاسگزاریم.

کابینه وفاق ملی در انتظار تعیین تکلیف مجلس

تولیت آستان مقدس حضرت معصومه (س) با اشاره به اینکه دولت چهاردهم تلاش می کند تا وزرایی از طیف های مختلف سیاسی و وفاق ملی به وجود بیاورد، اظهار داشت: از ترکیب اسامی پیشنهادی رئیس جمهور منتخب می‌توان نتیجه گرفت که تلاش کرده است که به توصیفی که از دولت وفاق داشته است نزدیک شود، اکنون مجلس دوازدهم باید با شاخص‌هایی که رهبر معظم انقلاب برای میدان داران عرصه خدمت مشخص کردند تکلیف تشکیل دولت جدید را در سریع ترین زمان مشخص کنند.

ارسال نظرات