۱۳ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۸
کد خبر: ۷۶۴۶۴۴
کوشکی در واکنش به دستور رئیس جمهور مبنی در بازگشت اساتید اخراجی:

اقدامات دولت باید براساس قانون باشد/ کار رئیس جمهور هماهنگی بین وزرا و اجرای قانون است، نه دستور دادن

اقدامات دولت باید براساس قانون باشد/ کار رئیس جمهور هماهنگی بین وزرا و اجرای قانون است، نه دستور دادن
استاد دانشگاه در واکنش به دستور رئیس جمهور در بازگشت اساتید و دانشجویانی که در سال های گذشته با آن‌ها قطع همکاری شده است، گفت: رئیس جمهور باید بداند که تنها مجری قانون است.

محمدصادق کوشکی استاد دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا با اشاره به سخنان رئیس جمهور مبنی بر اینکه «همه اساتیدی که اخراج شدند را بازگردانید»، قانون‌پذیری و قرار گرفتن قانون، مقررات و آیین‌نامه‌ها به عنوان مبنای تصمیمات را امری مقبول در سراسر دنیا توصیف کرد و گفت: اداره شدن کشور با دستورهایی بدون توجه به قوانین، پیام های خوبی را به جامعه مخابره نمی کند.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: امروز فردی نمی‌تواند بگوید من دستور می‌دهم این اتفاق یا آن اتفاق بیافتد؛ نظام جمهوری اسلامی بر قانون اساسی و قوانین مصوب مجلس و آیین‌نامه‌هایی استوار است که برای اجرایی شدن تدوین می‌شوند.

وی وظیفه همه دستگاه‌ها را تبعیت و حرکت در مسیر قانون عنوان کرد و ابراز داشت: قوه مجریه، وزارت علوم و دانشگاه‌ها نیز باید در این چارچوب حرکت کنند؛ حال چگونه رئیس جمهور می‌تواند بگوید «من دستور می‌دهم اساتیدی که به هر دلیلی، دانشگاه‌ها با آن‌ها قطع همکاری کرده‌اند، برگردند».

کوشکی تصریح داد: در یک فرض رئیس جمهور باید ثابت کند که همه قطع همکاری‌ها غیر قانونی و خلاف مقررات انجام شده است که در این صورت باید بگوید من بررسی کردم و اخراج یا قطع همکاری با این دانشجویان یا اساتید غیر قانونی بوده است و آن حکم خروج ملغی اعلام می‌شود، که این کار بسیار درستی است. 

وی علاوه بر اینکه بر حاکمیت قانون بر کشور تأکید کرد، افزود: وظیفه قوه مجریه اجرای قانون و رئیس جمهور مجری قانون است؛ قوه مجریه، قوه مجریه است و قوه قاهره نیست؛ مشاوران آقای پزشکیان باید دقت بیشتری در مشورت داشته باشند.

کوشکی، پزشکیان را با وجود سال‌ها نمایندگی مجلس و بودن در کسوت وزارت، نا آشنا به فضای حقوقی کشور عنوان کرد و گفت: آقای پزشکیان با این نکته آشنا نیست که کار رئیس جمهور دستور دادن نیست، بلکه کار ایشان هماهنگی بین وزرا و کابینه است تا آن‌ها مجری قوانین، مقررات و آیین‌نامه‌ها باشند.

این استاد دانشگاه در پاسخ به اینکه چرا در همین حال که دستور به بازگشت قطع همکاری‌ها صادر می‌شود، فردی را به دلیل به کار بردن یک کلمه حرف بی‌ادبی اخراج می‌کنند، گفت: وقتی رفتار خلاف قانون از فردی سر زد، یعنی همه جا می‌تواند خلاف قانون حرکت کند.

وی توضیح داد: قانون یک حریم است، وقتی یک نفر، یعنی یک کارمند عادی و حتی رئیس جمهور این حریم را شکست و یک جایی مقررات را زیر پا گذاشت، یعنی قانون برای او حرمتی ندارد، بنابراین هزار جای دیگر نیز این قانون را زیر پا می‌گذارد.

کوشکی با امتناع از ورود به مصادیقی از اساتید دانشگاه که قرار باشد به کار برگردند یا قطع همکاری شوند اظهار داشت: آقای رئیس جمهور تصریح کرده‌اند که فقط تخصص قلب دارند، رئیس جمهور باید بداند که این قوه صرفا جای دستور دادن نیست.

این استاد دانشگاه افزود: رئیس جمهور باید همه زیر مجموعه خود را دعوت و ملزم به اجرای قانون کند؛ وزیر علوم و رؤسای دانشگاه‌ها باید در قبال دانشجویان و اساتید وظایف قانونی خود را انجام دهند و خود نیز به این اصل ملتزم باشد.

ارسال نظرات