۲۲ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۳:۲۴
کد خبر: ۷۷۸۶۶
حجت‌الاسلام طائب:

حوزه های علمیه از حیث خبری محروم هستند

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم با اشاره به قابلیت های خبری فراوان حوزه های علمیه گفت: در این که بار خبر در حوزه های علمیه روی زمین مانده است جای انکار نیست.
حجت الاسلام مهدي طائب
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام مهدی طائب از اساتید حوزه علمیه قم پیش از ظهر امروز در نخستین نشست مشترک مرکز خبر حوزه‌های علمیه و خبرگزاری رسا که در دفتر خبرگزاری رسا در شهر مقدس قم برگزار شد با اشاره به نقش رسانه ها در عصر کنونی ابراز داشت: امروز ضرورت فعالیت رسانه ها و نقش تاثیر گذار آن در مسائل مختلف بر هیچ کس پوشیده نیست و آنچه دشمنان را به مقابله با آن وادار می کند جنبه رسا بودن رسانه اسلام است.

وی حق گویی، صداقت، و امانتداری را از جمله ویژگی های ضروری یک رسانه در اسلام عنوان و تصریح کرد: این ویژگی ها است که کمر دشمن را می شکند چون مبانی دشمنان، بیان ناحق ها و دروغ گفتن است.

حجت‌الاسلام طائب در ادامه با بیان اینکه حق گویی و امانت داری در کار رسانه زیر بنای فقه ما است خاطر نشان کرد: اگر مرجع تقلیدی و عالمی سخنی را بیان کرد رسانه ها نباید در فرمول های سیاسی آن را انعکاس دهند، برخی از مواقع نحوه انعکاس اخبار از جهت حقوقی دروغ نیست؛ ولی از جهت شرعی دروغ است.

این استاد حوزه و دانشگاه تاکید کرد: در امر پوشش و انعکاس اخبار اگر دو نکته صداقت و امانت رعایت شود ما همیشه پیروز میدان خواهیم بود.

حجت الاسلام طائب در بخش دیگری از سخنانش بیان داشت: در اینکه بار خبر در حوزه های علمیه روی زمین مانده هیچ جای انکار نیست و با توجه به قابلیت های متعدد خبری حوزه به هر میزان حوزه رسانه و یگان خبری ایجاد شود باز هم کم است.

وی با تاکید بر اینکه ما باید در حوزه های تخصصی رسانه داشته باشیم اظهار داشت: یکی از مشکلات ما در حوزه های علمیه این است که رسانه به اندازه کافی در اختیار نداریم به عنوان مثال طلاب در ابتدای سال تحصیلی به دلیل عدم شناخت و معرفی کافی، در پیدا کردن اساتید متعهد با مشکل مواجه می شوند.

حجت الاسلام طائب گفت: در کار خبررسانی حوزه های علمیه مساله مهم و عمده این است که رقیب هم نباشیم و بدانیم اگر هر نهاد و رسانه ای به میدان آمد باز هم جای کار وجود دارد منتهی باید حیطه های خبری را به درستی شناخت و برای پر کردن خلاء ها برنامه ریزی کرد.

وی با اشاره به قابلیت های خبری فراوان حوزه های علمیه و مراکز وابسته تصریح کرد: متاسفانه در حال حاضر حوزه های علمیه از حیث خبری محروم هستند و باید رسانه ها نسبت به انعکاس و پوشش اخبار مراکز علمی، فرهنگی و پژوهشی متعددی که مشغول فعالیت هستند همت ویژه ای داشته باشند.

این استاد حوزه علمیه قم در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر اهمیت جلب اعتماد مراجع در نقل و انعکاس اخبار، شیوه پوشش اخبار علما و مراجع تقلید توسط خبرگزاری رسا را تحسین کرد و گفت: خبرگزاری رسا در نقل و انعکاس برخی از اخبار مراجع که ممکن است مسائل و تبعاتی در جامعه داشته باشد با این بزرگواران مشورت می کند که به عقیده من این کار بسیار خوبی است.

وی تاکید کرد: همانگونه که مراجع تقلید برای جهان اسلام یک فرصت هستند برای جهان کفر تهدید به حساب می آیند؛ از این رو آنها از طریق منابع خبری برای تضعیف این نهاد برنامه ریزی می کنند. /924/پ202/ص
ارسال نظرات