۲۰ مهر ۱۳۸۹ - ۰۹:۱۸
کد خبر: ۸۷۴۰۷
جانشین سازمان بسیج دانشجویی:

پیشگیری از سکولاریزه شدن محور کرسی‌های آزاداندیشی باشد

خبرگزاری رسا ـ جانشین سازمان بسیج دانشجویی کشور تولید علم، حفظ هویت و اندیشه دینی، عدم تقلید کورکورانه و پیشگیری از سکولاریزه شدن را چهار رکن اساسی در کرسی‌های آزاداندیشی دانست.
پیشگیری از سکولاریزه شدن محور کرسی‌های آزاداندیشی باشد
به گزارش خبرگزری رسا در تبریز به نقل از روابط عمومی سپاه عاشورا، عبدالله گنجی، جانشین سازمان بسیج دانشجویی کشور، عصر روز گذشته در همایش کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه تبریز اظهار داشت: در کرسی‌های آزاداندیشی باید بسیج میزبان اندیشه‌ها باشد و موضوعاتی که در این کرسی‌ها مطرح است باید بسترساز اجتماعی نیاز کشور باشد.

وی در ادامه گفت: ما در مواجهه با اندیشه‌های دیگران باید شاخص‌های اندیشه‌های قوی و غنی را داشته باشیم تا بتوانیم با بالا بردن سطح اندیشه‌ خود اندیشه‌های مخاطب را به چالش بکشیم.

گنجی در ادامه تصریح کرد: هر اندیشه‌ای که مدعی اداره جامعه است و می‌تواند جامعه را اداره کند باید مبانی معرفت شناسی و هسته‌ شناسی داشته باشد که در این خصوص بسیجیان دانشجوی با دارا بودن اندیشه‌های دینی غنی هستند زیرا که اندیشه‌های دینی جایگاه خدا، هستی و انسان را به خوبی مشخص کرده است.

وی بحث سیاسی، بعد جامعه شناختی، منطق موقعیت اندیشه، جنبه‌های کاربردی، صداقت و عمق در تفکر را از مهم‌ترین شاخص‌ها و خصوصیت یک اندیشه دانست و افزود: در بحث سیاسی اندیشه همان مدعی قدرت و حکومت است اما در این عرصه جایگاه فضیلت و عدالت کجاست؟

جانشین سازمان بسیج دانشجویی کشور تولید علم، حفظ هویت و اندیشه دینی، عدم تقلید کورکورانه و پیشگیری از سکولاریزه شدن را چهار رکن اساسی در کرسی‌های آزاداندیشی دانست و گفت: کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه‌ها باید منجر به تولید علم در علوم انسانی شود.

وی با بیان اینکه با توسل به یک منبع الهی باید سردمداران میدان اندیشه در کرسی‌های آزاداندیشی باشیم، گفت: اسلام و دموکراسی، دین و دولت، ادغام و عدم جدایی دین از سیاست، لیبراسیم در جهان معاصر، اندیشه‌های اصلاح طلبانه و انقلابی، اسلام گرایی یا ملی‌گرایی موضوعاتی است که می‌تواند در کرسی‌های آزاداندیشی مطرح و تبیین شود.

گنجی در پایان سخنان خود، دیگر موضوعات مهم کرسی‌های آزاداندیشی، رفاه و مبارزه، توسعه و پیشرفت، وظایف حاکمیت در اسلام و حاکمیت در غرب، نوع نگاه به تمدن غربی و ایستادگی مطلق و تسلیم مطلق و نگاه گزینشی به آن و همچنین بررسی نقش روشنفکران در کشور را در 150 سال اخیر عنوان کرد./935/د102/س
ارسال نظرات