۱۹ خرداد ۱۳۹۰ - ۲۲:۵۵
کد خبر: ۱۰۶۵۴۱
آیت الله جوادی آملی:

افراد عاقل را به عنوان دوست برگزینید

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت الله جوادی آملی با اشاره به توصیه امام علی(ع) که انسان باید یک فرد خردمند و عاقل را به عنوان دوست برگزیند، اظهار داشت: دوست بی خرد حتی اگر بخواهد خیری را برساند چون راه و مسیر را نمی داند به فرد، شر می رساند.
آيت الله جوادي آملي
به گزارش خبرنگاری خبرگزاری رسا، درس اخلاق هفتگی حضرت آیت الله جوادی آملی، استاد عالی حوزه علمیه قم، امروز نوزدهم خرداد ماه با حضور روحانیان، طلاب، دانشجویان و اقشار گوناگون مردم در موسسه تحقیقاتی اسراء برگزار شد.

در این جلسه حضرت آیت الله جوادی آملی در بخش اول سخنان خود با اشاره به این که در جان و نفس بشری، عقل نظری و عملی وجود دارد که دو شان از شؤون نفس است، ابراز داشت: عقل نظری در نفس، صدق و کذب و حق و باطل را تشخیص می دهد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: عقل عملی مسؤول اجرای دستورات عقل نظری است و اگر این قوه و عقل نظری در مسیر درست استفاده شود می توان فرد را عالم با عمل دانست.

مفسر قرآن کریم با بیان این که شیطان دور کعبه دل انسان طواف می کند تا راهی را برای نفوذ پیدا کند و در دل انسان جا بگیرد، ابراز داشت: انسان با تقوا دست و پای شیطان را می بندد تا بر دل او نفوذ نکند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه با اشاره به این که درس و بحث به تنهایی انسان را به سعادت نمی رساند، بیان داشت: فرد با درک صحیح و عمل صحیح باید حرکت کند و همیشه در طول زندگی باید مراقب باشد.

وی با بیان این که خواب نیز در مکتب اسلام یک درس است و دارای آدابی خاص مانند روبه قبله بودن، با وضو بودن و پرخوری نکردن است، اظهار داشت: شیطان همیشه حتی در خواب نیز در حال پرتاب تیر است که فرد باید با رعایت اخلاق خود را در برابر شیطان نجات دهد.

این استاد اخلاق حوزه علمیه با اشاره به این که حرمت و حلیت و بیان معصیت بر عهده فقیه است و در واقع فقه در حوزه اندیشه فعالیت دارد، اظهار داشت: مرز اخلاق از فقه جدا است و اخلاق هدایت کننده انگیزه انسان است.

حضرت آیت الله جوادی آملی در بخش دوم سخنان خود با اشاره به نصیحت حضرت علی(ع) به امام حسن مجتبی(ع) در نهج البلاغه گفت: طبق فرمایش حضرت، عقل که کنترل کننده شهوت است بالاترین سرمایه بشری است که انسان را حفظ می کند.

وی با اشاره به این که طبق توصیه امام علی(ع)، انسان باید یک فرد خردمند و عاقل را به عنوان دوست برگزیند، اظهار داشت: دوست بی خرد حتی اگر بخواهد خیری را برساند چون راه و مسیر را نمی داند به فرد، شر می رساند.

این استاد علوم عقلی حوزه با بیان این که حضرت علی(ع) پرهیز از دوستی با افراد دروغ گو و بخیل را گوشزد کرده اند، خاطرنشان کرد: در زمانی که شما به دوست خود نیاز دارید افراد بخیل شما را رها می کنند./921/پ202/ج

ارسال نظرات