۲۵ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۵:۲۱
کد خبر: ۱۳۵۶۲۴
آیت‌الله سبحانی:

با رعایت تقوا می‌توان به مقام قرب الهی رسید

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت‌الله سبحانی گفت: بشر با رعایت تقوا و بی توجهی به دنیا می تواند به مقام قرب الهی برسد و در همین دنیا با دیده قلب بهشت و دوزخ را مشاهده کند.
جلسه تفسير قرآن کريم آيت الله سبحاني در مدرسه حجتيه قم
 
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید، در بیست و ششمین روز از ماه مبارک رمضان در جلسه تفسیری خود در مدرسه حجتیه قم، در ادامه تفسیر سوره «القارعه» در پاسخ به این سؤال که آیا میزان در قرآن به معنای میزان بشری است، گفت: لغت همیشه در حال تغییر و دگرگونی است و جامعه‌ای که دارای رشد و تکامل است لغت آن نیز تکامل پیدا می‌کند.
حضرت آیت‌الله سبحانی با اشاره به این‌که زبان بشر قادر به درک مفاهیم الهی نیست از این رو قرآن به گونه‌ای سخن می گوید که با الفاظ قابل فهم بشری منظور خود را برساند، افزود: همان گونه که میزان در بشر تکامل پیدا کرده و هر روز نوع جدیدی از آن را مشاهده می‌کنیم در روز قیامت هم میزانی بر خلاف موازین دنیایی کار سنجش اعمال را بر عهده دارد.
این مفسر برجسته قرآن در ادامه به تفسیر سوره «التکاثر» پرداخت و با بیان این‌که اختلافی در تعداد آیات این سوره وجود ندارد، ابراز کرد: سوره التکاثر در مکه نازل شده و فواصل کوتاه آیه‌ها و بیان معاد و توجه به آخرت در آن نشان دهنده مکی بودن این سوره است.
این مرجع تقلید اهداف سوره تکاثر را مورد توجه قرار داد و اظهار کرد: این سوره بشر را از توجه به دنیا و مادیات و آنچه که انسان را اطاعت خدا دور می‌کند بر حذر می‌دارد و به سوی معاد و خداوند رهنمون می‌کند.
حضرت آیت‌الله سبحانی اضافه کرد: بشر با رعایت تقوا و بی توجهی به دنیا می تواند به مقام قرب الهی برسد و در همین دنیا با دیده قلب بهشت و دوزخ را مشاهده کند.
وی در تفسیر آیه « أَلْهَاکُمُ التَّکَاثُرُ» بیان داشت: این آیه انسان‌ها را از شمارش مال و اولاد بر حذر می‌دارد و مراد از تکاثر در این آیه جمع کردن مال است تا این‌که مرگ فرا رسد.
این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: شأن نزول این سوره در مورد دو طایفه عبد مناف و بنی سعد است که در کثرت اموال و اولاد خود اختلاف پیدا کردند، چون در عصر جاهلیت ملاک برتری گروهی بر گروه دیگر کثرت اولاد و اموال بود و این سوره در ردّ آنها نازل و شمارش اموال و اولاد را نکوهش کرد.
این مفسر برجسته قرآن با اشاره به آیه «کَلَّا سَوْفَ تَعْلَمُونَ» گفت: کلاّ در این آیه برای ابطال ما سبق است یعنی چنین نیست که اگر اموال را جمع کنید این کار سبب نجات شما در روز حساب می‌شود./927/پ202/ج     
ارسال نظرات