۱۶ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۴:۰۸
کد خبر: ۱۷۰۳۲۵

نود و یکمین شماره ماهنامه اخبار شعیان منتشر شد

خبرگزاری رسا ـ نود و یکمین شماره ماهنامه خبری و تحلیلی اخبار شعیان از سوی مؤسسه شیعه شناسی انتشار یافت.
اخبار شيعيان 91
 
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نود و یکمین شماره ماهنامه خبری و تحلیلی اخبار شعیان ویژه خرداد ماه سال 1392 به سردبیری محمد تقی­زاده داوری منتشر و روانه بازار نشر شد.
 
در این شماره در متنی با موضوع «ایجاد تمدن درخشان اسلامی، باید هدف نهایی بیداری اسلامی باشد» به سخنان مقام معظم رهبری در مراسم افتتاح اجلاس علما و بیداری اسلامی اشاره شده است، در قسمتی از این متن می­خوانیم: ایشان، بیداری اسلامی را پدیده شگرفی خواندند که اگر سالم بماند و ادامه یابد، زمینه‌ساز سربرآوردن تمدن اسلامی در چشم­اندازی نه چندان دور دست خواهد بود. ایشان درتبین لوازم تمدن اسلامی افزودند: استقرار حکومت مردمی براساس قوانین برگرفته از قرآن، اجتهاد و پاسخگویی به نیازهای نو به نو بشر، پرهیز از تحجر و ارتجاع و بدعت و التقاط، ایجاد رفاه و ثروت عمومی، استقرار عدالت، رهایی از اقتصاد مبتنی بر ویژه خواری و ربا و تکاثر، گسترش اخلاق انسانی، دفاع از مظلومان عالم، تلاش و کار و ابتکار، شکستن حلقه انحصارهای علمی و اقتصادی و سیاسی قدرت سلطه­گر، از شاخصه­ها تمدن اسلامی است.
 
«مجمع جهانی بیداری اسلامی، تجلی عزم ایران در دفاع از آرمان­های جهان اسلام» گفت­وگو با دکتر علی­اکبر ولایتی، دبیر کل مجمع جهانی بیداری اسلامی است. در قسمتی از این گفت­وگو می ­خوانیم: به عبارتی وقتی غرب­ی­ها به آن بهار عربی گفتند و دائما در رسانه تکرار کردند، اگر اصلاحی صورت نمی­گرفت، کار بسیار سخت می­شد. در واقع غربی­ها می­خواستند بگویند که این قیام مردمی در جهان غرب، همان دموکراسی خواهی غربی توسط ملت­های غرب است! و این چیزی است که مطلوب غرب است. آنها تلاش داشتند تا اینگونه القا کنند که چون دیکتارتوریهای حاکم بر تونس و لیبی و مصر و جاهای دیگر، پاسخگوی نیاز مردم برای دموکراسی­خواهی نیستند، بنابراین اینها باید بروند و مردم باید حاکم شوند تا از این طریق مقدمتا تاسیس یک دموکراسی هدایت شده در این کشورها را فراهم کنند. وقتی هم رسانه­ها و به طور زنده نشان دهند که رهبری یکی از رادیکال­ترین گروه های اهل سنت، جزو هیات رئیسه نشسته و به راحتی هم سخنرانی می­کند با دیدن چنین فضایی دیگر ادعای هلال شیعی و تلاش ایران برای شیعه کردن اهل سنت باطل خواهد شد.
 
عنوان «آذربایجان، تاکید بهبود شرایط مسلمانان در آذربایجان» در این قسمت به سفر الله شکور پاشازداه، رئیس اداره مسلمانان قفقاز،  به ایران اشاره کرده است. او با برخی مقامات سیاسی و مذهبی کشورمان از جمله رئیس جمهور، رئیس مجلس و برخی از مراجع قم، دیدار و نظرات ایشان را دریافت داشت. آیت الله مکارم شیرازی در دیدار شیخ الاسلام پاشازاده گفت: دشمنان اسلام با توطئه­های مختلف به دنبال این هستند که مسلمانان را به جان هم بیندازند و بین آنها تفرقه ایجاد کنند و در حال حاضر در چندین کشور اسلامی در اثر تحریکات دشمن، مسلمانان به جان هم افتادند و تنها دشمنان از این وضیعت سود می­بردند. بنابراین ما باید از این مسایل و تفرقه ایجاد شده عبرت بگیریم و کاری نکنیم که دشمنان ما خوشحال شوند.
 
در ادامه اخبار مربوط به شیعیان در عربستان، مصر، یمن، عراق و بحرین را مطالعه می‌کنیم.
 
در اخبار مربوط به عراق در قسمتی از عنوان «جنگ طایفه در راه است» را آورده است می خوانیم: این روزها عراق مجددا دستخوش ناامنی شده و روزانه  ده‌ها تن بر اثر حملات تروریستی کشته و زخمی می­شوند. از هنگام اوج­گیری اختلافات سیاسی در این کشور، بیم آن می رفت که شاهد افزایش اقدامات تروریستی باشیم، امری که به نظر می­رسد به وقوع پیوسته است. فارغ از اینکه در این تنش­های سیاسی، بی­­تدبیری و خودخواهی و منفعت طلبی را از جریانات داخلی عراق شاهد بوده­ایم، نقش مفتیان تکفیری و حکام فرصت طلب منطقه را در استفاده ابزاری از تروریست­های بعثی و تکفیری برای تحت فشار قرار دادن دولت مرکزی برای پذیریش خواسته­های طایفه­ای معترضان را نباید نادیده گرفت.
 
عنوان «سقوط نظام خواسته اصلی مردم بحرین» گفت­وگو با  راشد الراشد، فعال سیاسی نویسنده و پژوهشگر و عضو سرشناس جمعیت العمل الاسلامی است.
 
وی در مورد نگاه کلی از وضع بحرین ابراز کرده است: در بحرین یک جنبش مردمی شکل گرفته که این جنبش خواستار تغییر نظام بر پایه عدالت اجتماعی است که مردم را در دولت شریک کند. تاکنون در تاریخ بحرین اجماعی به بزرگی این اجماع کلی در این جنبش ایجاد نشده، جنبشی که 14 فوریه 2010 شروع شد و با وجود دخالت نیروهای خارجی مثل ارتش نظام سعودی و دیگر کشورهای حوزه خلیج فارس در لوای نیروهای سپر جزیره (درع الجزیره) با حمایت کشوهای دیگر مثل انگلیس، فرانسه به ریاست آمریکا، همچنان تا رسیدن به هدف اصلی خود ادامه دارد.
 
عنوان «فرصت­ها و چالش­های خیزش مردمی در بحرین» متن سخنرانی محمد فرازمند، کارشناس مسایل خاورمیانه و سفیر اسبق ایران در بحرین، در بیست و دومین جلسه از سلسله نشست­های سیاست خارجی سیاست دیپلماسی ایران با موضوع «بحرین؛ دو سال خیزش» است.
 
عنوان «زندگی یکی از مظلوم­ترین اقلیت­های دنیا» در مورد تاریخ و زندگی شیعیان هزاره افغاستان است. در قسمتی از این نوشته می­خوانیم: «در دهه 1890، امیر عبدالرحمان به قدرت رسید و وی برای اینکه قلمرو خود را کنترل کند و گروه­های دردسرساز را با ترس به اطاعت از خود وا دارد، به جان هزاره­ها افتاد تا سرنوشت آنها را به عنوان مثالی در مقابل دیگران قرار دهد و هزاره­ها هدف آسانی بود با ظاهر و مذهبی متفاوت. بسیاری از هزراه­ها فرار کردند ولی میلیون­ها نفر از آنها از این این کار را نکردند.
 
در ادامه می آورد که هزاره­ها به کشورهای ایران، عراق، سوریه رفتند. در ایران، مردم ایران هزاره­ها را نیز از کسانی می­دیدند که به بازار کار فشار وارد  کرده است و فرصت­های شغلی را محدود می­سازد و .. بهتر است آنها به جای دیگر بروند.
 
در عراق دیکتاتوری صدام حاکم بود و او از ایرانی­ها متنفر بود و می­دانست هزاره­ها و ایرانی­ها نزدیک هستند و فکر می­کرد هزاره­ها جاسوس ایران هستند. هزاره­ها باز هم باید فرار می­کردند.
 
در سوریه اهل سنت اکثریت هستند ولی حاکم یک علوی است. هزاره­ها در نزدیک یک حرم ساکن شدند و هر چند چهارمین کشور آمدند و هیچ سند و ورق هویتی ندارند، سرانجام در آرامش و آزادی هستند و سپس حوداث سوریه شروع می­شود و رئیس جمهور سوریه اداره حفظ حکومت و کشور را دارد. آمار کشته­های حوادث سوریه به سرعت بالا می­رود و غیر نظامیان کشته می­شوند. در این شرایط هزار نفر از قوم هزاره باقیمانده است که در یک پارکینگ در نزدیکی یکی از اماکن مذهبی شیعیان گیر افتاده­اند و خمپاره­ها و گلوله­های را می‌ببیند که به آنها نزدیک و نزدیک­تر می­شوند. هزاره­ها در چهارمین کشور قصد فرار دارند و یاد می­آورند که هیچ سند و مدرک هویتی ندارند و آنها از وقتی که از افغانستان خارج شده­اند، غیر قانونی هستند.
 
عنوان « الیقین، نمونه­ای از تلاش شخصی برای ارائه میراث شیعی در فضای مجازی» گفت­وگو با حجت الاسلام سید عبدالهادی الحمود الصایغ الموسوی در مورد سایت الیقین است.
عنوان « تلاش برای حصر ایران در کمربندی از وهابیت» نوشته محمدعلی مهتدی، کارشناس ارشد مسایل خاورمیانه است. در قسمتی از این متن می خوانیم: نزاع میان شیعه و سنی بیش از اتفاقی با ریشه­های اعتقادی، مولود توطئه دستگاههای اطلاعاتی غرب است، مسؤولان اسرائیلی، به ویژه شخص مئیر داگان، رئیس وقت موساد، بارها اعلام کردند که تنها برای حفظ امنیت اسراییل، دامن زدن به اختلاف شیعه ـ سنی و ایجاد درگیری­ها فرقه­ای در جهان غرب است.
مقاله­ای با عنوان «رادیکالسم مولود انسداد سیاسی است» نوشته حجت الاسلام داوود فیرحی عضو هیأت علمی دانشگاه تهران، مقاله­ای با عنوان «دوری از گفتمان تقریب مذاهب اشتباه بود» نوشته محمد فرازمند، سفیر سابق ایران در بحرین، مقاله­ای با عنوان «تغییر هدف نیروهای رادیکال جهادی» نوشته پیر محمد ملازهی، کارشناس مسایل شبه قاره و مقاله­ای با عنوان «وحدت شیعه و سنی، کلید حل بحران­های منطقه» نوشته حسین علایی، کارشناس مسایل خاورمیانه را در این شماره می خوانیم.
 
در ادامه عناوین « تشکیل سپاه ابالفضل العباس (علیه السلام) در دفاع از بارگاه اهلبیت (علیهم السلام)، «آغاز تخریب بقاع متبرکه» ، «تیپ مردمی از عراق» و «لزوم مقابله جهان اسلام با خوارج معاصر» را می­خوانیم.
 
مقاله­ای با عنوان «سرمایه اجتماعی در آموزه­های اسلامی/شیعی» نوشته حجت الاسلام محمود تقی­زاده داوری از دیگر مطالب این شماره است.
 
در پایان «آشنایی با شیعه­پژوهان غربی، آرزینا لالانی» را مطالعه می­کنیم.
 
نود و یکمین شماره ماهنامه خبری و تحلیلی اخبار شعیان ویژه خرداد ماه سال 1392 در 32 صفحه و به قیمت 1500 تومان از سوی موسسه شیعه شناسی منتشر و روانه بازار نشر شده است. /998/ن601/ق
ارسال نظرات