به مناسبت میلاد امام زمان(عج)؛
وقت است که باز آیی
خبرگزاری رسا ـ تمام جهان انتظارت را می کشند و دنیا در عطش معارف بی نهایت شما چشم به راه است، چشمها به راه خیره مانده است و دلها به آمدنت امیدوار، نامت آبی بر آتش دلهای خسته از تکرار ناملایمات است و نگاهت قوت قلب برای عاشقان است.
این امام همام و بزرگوار محمد بن حسن عسکری (عج) آخرین امام از امامان شیعیان است، در ١5 شعبان سال ٢55 هـ.ق در سامرا به دنیا آمده است و تنها فرزند امام حسن عسکری(ع)، است، مادر آن حضرت نرجس (نرگس) است که گفتهاند از نوادگان قیصر روم بوده است، «مهدی» قائم منتظر، خلف صالح، بقیه الله، صاحب زمان، ولی عصر و امام عصر از لقبهای آن حضرت است.
تولد امام زمان(عج) پنهان نگاهداشته شد و امام حسن عسکری(ع) خبر آن را تنها به عدهای از شیعیان داده بود، حضرت در سال ٢٦٠ هـ ق پس از وفات پدر به امامت رسید، امام زمان (عج) پس از آنکه بر جنازه پدر نماز گزارد، از چشم مردمان پنهان شد، سبب پنهان شدن آن حضرت این بود که خلیفههای عباسی تصمیم به کشتن او داشتند.
بنابر اخبار و روایات شیعه، غیبت آن حضرت دو بار صورت گرفته است، دوران غیبت نخست را که تا سال 329 (هـ ق) ادامه داشت دوران غیبت صغرا یا دوره نیابت خاصه مینامند.
اوصاف امام زمان(عج) در روایات ائمه معصومین(ع) چنین آمده است:
«المهدى طاووس اهل الجنه وجهه کالکوکب الدرى لونه لون عربى و جسمه جسم اسرائیلى على خده الایمن خال، کانه کوکب درى» امام زمان (عج) پس از شهادت پدر بزرگوارش در سال 260 هجرى عهده دارامر مقدس امامت شد.به امر خداوند از همان آغاز دوران امامت، نخستین غیبت امام زمان(عج) به نام غیبت صغرى آغاز گردید.
غیبت صغرى تقریبا هفتاد سال به طول انجامید و از سال 260 تا 329 هجرى ادامه یافت.پس از آن غیبت کبرى آغاز شد و هر زمان که خداوند اراده کند امام زمان(عج) ظهور نموده و جهان را پر از عدل و داد خواهد کرد، در دوران غیبت صغرى، شیعیان و پیروان امام زمان(عج) از طریق(نواب خاص) آن حضرت با ایشان تماس داشتند و پاسخ سوالات و مسائل خود را دریافت مىکردند، نواب خاص امام زمان(عج) در زمانغیبت صغرى به ترتیب عبارت بودند از:
- عثمان بن سعید عمرى، که در سال 300 هجرى وفات نمود.
- محمد بن عثمان عمرى که در سال 305 وفات نمود.
- ابوالقاسم حسین بن روح نوبختى که در سال 326 وفات نمود.
- على بن محمد سمرى که در سال 329 هجرى رحلت نمود.
با وفات على بن محمد سمرى، غیبت کبرى آغاز گردید و باب نیابت خاصه بسته و باب نیابت عامه آن حضرت آغاز شد، نواب عام امام زمان(عج) که همان مراجع تقلید مىباشند پاسدار دین خدا و پاسخگوى سوالات و پرسشهاى مردم مىباشند.
امام زمان (عج) در نگاه علما و مورخین اهل سنت
علاوه بر آنکه عموم علماى حدیث و تاریخ نگاران و صاحبان کتابهاى تراجم شیعه اثنى عشرى، واقعه ولادت حضرت را بر اساس مدارک و مصادر صحیح ثبت و ضبط کردهاند و در عصر پدر بزرگوارش و عصر غیبت صغرى و کبرى صدها اشخاص مورد وثوق و اعتماد را مىشناسیم که به سعادت دیدار آن ولى اعظم خدا نائل شده و معجزات و خوارق عادات کثیرى از آن رهبر جهانى را ندیدهاند گروه بسیارى از مشاهیر علماى اهلسنت نیز ولادت آن حضرت و شرح و تفصیلات آن را در کتب ذکر نموده و بعضى به امامت و مهدویت آن سرور اقرار و اشعار بلند به زبان عربى و فارسى در مدح او سرودهاند و حتى مدعى شرفیابى به آن حضور اقدس و استماع حدیث از حضرتش شدهاند
حضرت مهدى موعود (که غالبا به لقب امام عصر و صاحب الزمان ذکر مىشود) فرزند امام یازدهم که اسمش مطابق اسم پیغمبر اکرم صلى الله علیه و آله و سلم بود در سال 256 یا 255 هجرى در سامرا متولد شده و تا سال 260 هجرى که پدر بزرگوارش شهید شد تحت کفالت و تربیت پدر مىزیست و از مردم پنهان و پوشیده بود و جز عدهاى از خواص شیعه کسى به شرف ملاقات وى نایل نمىشد.
و پس از شهادت امام یازدهم که امامت در آن حضرت مستقر شد به امر خدا غیبت اختیار کرد و جز با نواب خاص خود بر کسى ظاهر نمىشد جز در موارد استثنایى (1) .
نواب خاص امام زمان(عج)
آن حضرت چندى عثمان بن سعید عمرى را که از اصحاب جد و پدرش بود و ثقه و امین ایشان قرار داشت نایب خود قرار داد و به توسط وى به عرایض و سؤالات شیعه جواب مىداد.
و پس از عثمان بن سعید، فرزندش محمد بن عثمان به نیابت امام منصوب شد و پس از وفات محمد بن عثمان عمرى، ابو القاسمحسین بن روح نوبختى، نائب خاص بود و پس از وفات حسین بن روح نوبختى، على بن محمد سمرى نیابت ناحیه مقدسه امام را داشت.
و چند روز به مرگ على بن محمد سمرى (که در سال 329 هجرى اتفاق افتاد) مانده بود که از ناحیه مقدسه توقیعى صادر شد که در آن به على بن محمد سمرى ابلاغ شده بود که تا شش روز (دیگر) بدرود زندگى خواهد گفت و پس از آن در نیابتخاصه بسته، غیبت کبرى واقع خواهد شد و تا روزى که خدا در ظهور آن حضرت اذن دهد، غیبت دوام خواهد یافت و به مقتضاى این توقیع، غیبت امام زمان(عج)به دو بخش منقسم مىشود.
اول غیبت صغرى :که از سال 260 هجرى شروع نموده و در سال 329 خاتمه مىیابد و تقریبا هفتاد سال مدت امتداد آن مىباشد.
دوم غیبت کبرى :که از سال 329 شروع کرده و تا وقتى که خدا بخواهد ادامه خواهد یافت.پیغمبر اکرم صلى الله علیه و آله و سلم در حدیث متفق علیه مىفرماید: اگر نمانده باشد از دنیا مگر یک روز، خدا آن روز را دراز مىکند تا مهدى از فرزندان من ظهور نموده دنیا را پر از عدل و داد کند چنانکه از ظلم و جور پر شده باشد.
کلامی چند، درباره ظهور امام زمان(عج)
بشر از روزى که در بسیط زمین سکنى ورزیده پیوسته در آرزوى یک زندگى اجتماعى مقرون به سعادت (به تمام معنا) مىباشد و به امید رسیدن چنین روزى قدم بر مىدارد و اگر این خواسته تحقق خارجى نداشت هرگز چنین آرزو و امیدى در نهاد وى نقش نمىبست چنانکه اگر غذایى نبود،گرسنگى نبود و اگر آبى نبود،تشنگى تحقق نمىگرفت و اگر تناسلى نبود،تمایل جنسى تصور نداشت.
از این روى، به حکم ضرورت (جبر) آینده جهان روزى را در بر خواهد داشت که در آن روز جامعه بشرى پر از عدل و داد شده و با صلح و صفا همزیستى نماید و افراد انسانى غرق فضیلت و کمال شوند.و البته استقرار چنین وضعى به دستخود انسان خواهد بود و رهبر چنین جامعهاى منجى جهان بشرى و به لسان روایات، مهدى خواهد بود.
در ادیان و مذاهب گوناگون که در جهان حکومت مىکنند،مانند وثنیت و کلیمیت و مسیحیت و مجوسیت و اسلام،از کسى که نجات دهنده بشریت است،سخن به میان آمده و عموما ظهور او را نوید دادهاند اگر چه در تطبیق اختلاف دارند و حدیث متفق علیه پیغمبر اکرم صلى الله علیه و آله و سلم المهدى من ولدى .
یعنى: مهدى موعود از فرزندان من (از نسل من) مىباشد ،اشاره به همین معنا است.
علاوه بر احادیثبىشمارى که از طریق عامه و خاصه از پیغمبر اکرم صلى الله علیه و آله و سلم و ائمه اهل بیت علیهم السلام در ظهور مهدى علیه السلام و اینکه از نسل پیغمبر است و با ظهور خود جامعه بشرى را به کمال واقعى خواهد رسانید و حیات معنوى خواهد بخشید
روایات بىشمار دیگرى وارد است که مهدى(عج) فرزند بلافصل امام حسن عسکرى (امام یازدهم) مىباشد و پس از تولد و غیبت طولانى، ظهور کرده جهان را پر از عدل و داد خواهد کرد./979/ت301/پ
ارسال نظرات