۱۰ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۴
کد خبر: ۲۱۸۸۴۹

چند خبرکوتاه از حوزه هنری

خبرگزاری رسا ـ حوزه هنری برای پنجمین سال متوالی، میزبان همایش بین‌المللی «باران غدیر» می شود.
حوزه هنري

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری این همایش، سالانه در ایام مبارک عید غدیر خم و با محوریت شناسایی و گرامی‌داشت ادیبان و هنرمندان غیرمسلمان و یا مسلمان غیر شیعه که به رسالت غدیر و اهل بیت نبوت و طهارت(ع) خدمت کرده‌اند برگزار می‌شود.

پنجمین دوره همایش بین المللی باران غدیر برگزار می شود

پنجمین دوره این همایش نیز مهر ماه سال 93 با حضور شخصیت های ادبی، هنری و دانشگاهی کشورها و ادیان مختلف برگزار می شود.

شایان ذکر است نخستین همایش بین‌المللی «باران غدیر» از 4 تا 6 آذر 1389 و هم‌زمان با عید سعید غدیر در تهران و اهواز برگزار شد.

دوره اول این همایش با رویکرد ادبی، به موضوع غدیر و حماسه کربلا پرداخته و میزبان شش شاعر مسیحی از کشور لبنان و برخی از شاعران کشورمان در تهران، همچنین شیوخ، علما و اقلیت‌های مذهبی شهر اهواز بود.

دومین همایش بین‌المللی «باران غدیر» نیز از تاریخ 22 تا 24 آبان 1390 در تهران و شیراز برگزار شد. در این دوره، همایش میزبان میهمانانی از هند، لبنان، ترکیه، تونس، افغانستان و پاکستان بود.

سومین همایش بین‌المللی «باران غدیر» از 6 تا 9 آذر 1391 در تهران و مشهد برگزار شد.

در این دوره در پاسخ به جریان فیلم توهین‌آمیز به ساحت قدسی رسول اسلام(ص)، بخش ویژه «رحمه‌للعالمین» به موضوع همایش اضافه شد و شاعران دوره‌های قبل و همراهان همایش با صدور بیانیه کوبنده‌ای، فیلم مزبور را محکوم کردند.

همچنین چهار کتاب «هماری رسول» تالیف دهرمندرنات از هند، «مناقب حضرت علی در شعر شبه قاره هند» گردآوری دکتر سرفراز ظفر از پاکستان، «ملحمه الرسول» چکامه بلند جورج شکور از لبنان، و کتابی حاوی مجموعه مقالات با عنوان «پولس سلامه و حماسه غدیر» ترجمه و به چاپ رسید. در این دوره شاعرانی از تونس، لبنان، مصر، هندوستان و گروه قوالی مهرعلی‌خان پاکستان میهمان همایش بودند.

همچنین چهارمین دوره همایش بین‌المللی «باران غدیر» از 12 تا 15 آبان 1392 در شهرهای تهران، قم و مشهد برگزار شد. در این دوره، در کنار محور اصلی همایش، عناصر و مفاهیم مشترک حادثه غدیر و حماسه عاشورا محور کار قرار گرفت. این دوره، متبرک به عنایت و دیدار شاعران و برگزار کنندگان همایش غدیر با حضرت‌ آیت‌الله جوادی آملی شد. در این همایش، پانزده شاعر و صاحب نظر از شش کشور مصر، کویت، لبنان، پاکستان، هندوستان، روسیه حضور داشتند.

حسینی: حوزه هنری پیشتاز هنر دینی است

مسئول نمایش حوزه هنری استان سمنان، معتقد است که حوزه هنری با تبیین خطوط آثار خود پیشتاز هنر دینی در کشور است و هنرمندان شوق حضور در این فضا را دارند.

مصطفی حسینی، مسئول نمایش حوزه هنری استان سمنان، در گفت و گو با خبرنگار این پایگاه در مورد رقابتی شدن جشنواره تئا‌تر سوره ماه گفت: در کل اتفاق مثبتی شکل گرفته است که می‌تواند اثرات مثبتی را در جریان کنونی و آینده تئا‌تر کشور به همراه داشته باشد.

وی افزود: این اثرات مثبت برای هنرمندان در دو بخش قابل بررسی است؛ نخست شناخت آثار سایر استان‌ها و محک کیفیت آثار تولیدی و دیگر آن که باب آشنایی و همکاری میان هنرمندان استان‌های کشور با یکدیگر را باز می‌کند. این دو مشخصه در کنار انگیزه رقابت کردن و کسب جایزه به عنوان سه فاکتور مهم برای رشد تئا‌تر شهرستان‌ها قابل تامل است.

حسینی درباره تعیین موضوعات و تبیین خطوط آثار جشنواره سوره ماه گفت: موضوعات پیش بینی شده در فراخوان جشنواره مورد قبول هنرمندان است و آن‌ها میل شدیدی برای حضور در این عرصه و تولید آثاری با‌‌ همان خط مشی‌ها را دارند.

وی اشاره کرد: این تعیین موضوعات باعث شده است که آثار ارسالی به جشنواره سوره ماه یکدست باشند و اینچنین پراکندگی آثار را از میان برده است؛ به نوعی که مشخصه‌های فکری و تصمیم گیری حوزه هنری در حوزه فرهنگ و هنر را مشخص می‌کند و حدود و مرزهای آن در جشنواره بازتاب خود را نشان می‌دهد.

حسینی همچنین گفت: با نگاه به یک بُعد دیگر این تبیین خطوط در آثار ارسالی و تولیدی جشنواره‌های مختلف حوزه هنری، این تعیین محور باعث شده است که نهاد فرهنگی و هنری، پیشتاز هنر دینی، ارزشی و دفاع مقدس باشد و بتواند اهداف و جایگاه‌های خود را ثابت و استوار کند.

یاحسینی: در وارد کردن ادبیات دفاع مقدس به کتاب‌های درسی دقت شود

یک پژوهشگر گفت: برای اثرگذاری مقوله مهم، ارزشمند و حساسی مانند دفاع مقدس باید دقت کنیم که چگونه آن را به جوانان ارائه می‌کنیم.

سید قاسم یاحسینی در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری حوزه هنری درباره ورود ادبیات دفاع مقدس به کتاب‌های درسی گفت: به باور من به دلیل اشباع فضای فکری – تبلیغاتی از جنگ تحمیلی، نوعی دلزدگی در جوانان نسبت به سال‌های دفاع مقدس ایجاد شده که شاید عامل اصلی آن کثرت و وفور بی‌اندازه برنامه‌های تبلیغاتی از کانال‌های مختلف ملی و محلی است.

نویسنده کتاب «پنهان زیر باران» با بیان اینکه در بسیاری از موارد، آنچه که وفور پیدا می‌کند بی‌ارزش می‌شود گفت: باید بسیار درباره ارائه ارزشهای دفاع مقدس به نسل جوان دقت کنیم. اگر بدون کار کار‌شناسی صرفا بخواهیم انبوهی از اطلاعات را به آن‌ها بدهیم، موجب می‌شویم که آن‌ها نسبت به این موضوعات اشباع شوند و دیگر کنجکاوی نداشته باشند که خودشان بخواهند به سراغ این موضوعات بروند.

وی ادامه داد: با توجه به این موضوع، باید دقت کنیم که اگر مفاهیم دفاع مقدس را به صورت ناجذاب و صرفا هیجانی وارد کتابهای درسی کنیم و برای آن نمره هم در نظر گرفته شود، ممکن است تاثیر معکوسی به جا بگذارد.

یاحسینی همچنین تاکید کرد: اگر رویکرد نو و مدرنی برای وارد کردن ادبیات پایداری به کتاب‌های درسی به کار بگیریم می‌تواند قابل دفاع باشد اما ادبیات تبلیغی فایده‌ای نخواهد داشت و اثربخش نیست.

این نویسنده گفت: هر سنی نیازهای خاص خودش را دارد و باید با توجه به نیازهای گروه هدف و کسانی که مخاطب هستند، مطالب به صورت تخصصی آماده شود بنابراین تاکید می‌کنم که باید درباره مقوله مهم و ارزشمندی مانند انعکاس دفاع مقدس در کتاب‌های درسی، بسیار دقت شود و از روی هیجان این اتفاق نیفتد.

طنزنویسان در حمایت از مردم مظلوم غزه می نویسند

فراخوان مسابقه طنز نویسی با موضوع حمایت از مردم مظلوم غزه توسط دفتر طنز حوزه هنری منتشر شد.

دفتر طنز حوزه هنری در حمایت از مردم مظلوم غزه و محکومیت جنایت های رژیم صهیونیستی و همچنین در رثای مقاومت و پایداری در برابر تهاجم استکبار جهانی اقدام به انتشار فراخوان مسابقه طنزنویسی کرده است.

علاقه مندان به شرکت در این مسابقه می توانند آثارشان را در قالب های شعر، نثر، کاریکلماتور و کوتاه نوشت از طریق ایمیل daftaretanz93@gmail.com یا پست به دفتر طنز حوزه هنری واقع در خیابان سمیه، نرسیده به پل حافظ(طبقه سوم- دفتر طنز) ارسال نمایند.

مهلت ارسال آثار تا پایان شهریورماه 1393 اعلام شده است و از آثار برگزیده با جوایز ارزنده ای تقدیر به عمل خواهد آمد. مخاطبان می توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره ی 88918300  تماس بگیرند.

راحله صبوری: نقش زنان در دفاع مقدس نادیده گرفته نشود

نویسنده «مهمان صخره‌ها» بر لزوم توجه به تاثیر زنان و نقش مهم آن‌ها در دفاع مقدس تاکید کرد.

این نویسنده که خاطرات سرهنگ خلبان محمد غلامحسینی را در کتاب «مهمان صخره‌ها» گردآوری کرده است، به خبرنگار پایگاه خبری حوزه هنری گفت: تنها کسی که در جبهه حضور دارد درگیر موضوعی مانند جنگ نمی‌شود بلکه خانواده او، همسر و فرزندانش هم باید مورد توجه قرار بگیرند؛ چرا که سختی‌های زیادی را متحمل شده‌اند.

وی تاکید کرد: من اگرچه تاکنون در کار‌هایم به طور مستقیم به موضوع زنان و دفاع مقدس نپرداخته‌ام اما همیشه سعی کرده‌ام به جنبه انسانی جنگ توجه کرده و زوایای مختلفی از آن را ببینم.

صبوری اشاره کرد: همسران رزمنده‌ها هم با‌‌ همان هدف آن‌ها درگیر موضوع جنگ بوده‌اند، مادران شهدا چنین افراد شجاعی را تربیت کرده‌اند، همسران و خواهران شهدا از آن‌ها حمایت کرده‌اند که راهی جبهه‌های نبرد شوند و این بی‌انصافی است اگر زحمات و نقش این زنان را نادیده بگیریم.

نویسنده کتاب «کوچه نقاش‌ها» با تاکید بر این که هرچه ادبیات جنگ واقع گرایانه‌تر می‌شود، بهتر می‌توانیم ابعاد مختلفی از آن را ببینیم، گفت: هرچه زمان می‌گذرد می‌توان دفاع مقدس را عمیق‌تر دید. در این مرز وسیع، افراد زیادی به نوبه خودشان در جنگ شرکت داشته‌اند که زنان هم بخشی از آن‌ها هستند و می‌توانند روایت‌های ناب و جذابی از آن روز‌ها داشته باشند.

وی با ابراز علاقه به این که در حوزه زنان و دفاع مقدس فعالیت کند، گفت: کسانی که کتاب‌های روایت شده توسط من را می‌خوانند، می‌گویند این کتاب‌ها بیشتر از یک قهرمان دارد، چرا که معتقدم باید نقش افراد دیگری که اگرچه حضوری ناپیدا اما قهرمانانه در دفاع مقدس از مرزهای میهن مان داشته‌اند را هم به تصویر کشید.

راحله صبوری که کتاب «سایه تاک» را در دست نگارش دارد، درباره توجه به حضور زنان در دفاع مقدس گفت: نشان دادن نقش زنان در روزهای سخت جنگ تحمیلی می‌تواند نوعی الگو و درس مبارزه برای جوانان ما به ویژه دختران و زنان مان باشد که بدانند باید برای رسیدن به خواسته‌ها باید مبارزه کرد و برای دفاع از ارزش‌ها و اعتقادات، فداکاری لازم است.

وی تاکید کرد: بیان سرنوشت زنانی که در دفاع مقدس حضور فعالانه و فداکارانه داشته‌اند می‌تواند جوانان ما را به توانایی‌هایشان برای تلاش در راه خواسته‌هایشان آگاه‌تر و مطمئن‌تر کند و به آن‌ها درس استقامت و پایداری بدهد؛ بنابراین توجه به این موضوع لازم است./966/د101/ی

ارسال نظرات