۱۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۹
کد خبر: ۲۴۵۰۵۴
رییس مجمع عالی حکمت اسلامی:

تفقه در دین با تعقل و فلسفه معنا پیدا می کند

خبرگزاری رسا ـ رییس مجمع عالی حکمت اسلامی گفت: کار حوزه های علمیه، تفقه در عقاید به معنای فهم عمیق پیدا کردن است و این فهم بدون تعقل و انطباق با مبادی تثبیت عقاید تحقق نمی یابد بنابراین حوزه ها باید به بخش عقل وفلسفه بپردازند تا تفقه در دین معنادار شود.
رييس هيئت مديره مجمع عالي حکمت اسلامي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد،  آیت الله غلامرضا فیاضی، رییس هیأت مدیره مجمع عالی حکمت اسلامی و عضور جامعه مدرسین حوزه علمیه قم پیش از ظهر امروز در همایش «ضرورت فلسفه در جهان معاصر» که در سالن همایش های دفتر تبلیغات اسلامی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: فلسفه برای حوزه ها و نیز فرزانگان به خصوص فعالان در علوم انسانی  ضرورت دارد.

 

وی با بیان این که در سند تأسیس حوزه های علمیه، تفقه در دین اهمیت زیادی دارد، تصریح کرد: جهاد در جبهه فرهنگی عظیم تر از جهاد در جبهه نظامی است چرا که جبهه فرهنگی دفاع از دین و هویت دینی را انجام می دهد و  به همان مقدار که روح بر جسم مزیت دارد، کار در جبهه فرهنگی و تفقه دین بالاتر از جهاد است.

 

تفقه در دین با تعقل و فلسفه معنادار می شود

 

رییس هیأت مدیره مجمع عالی حکمت اسلامی دین را دارای سه بخش، عقاید، اخلاقیات و احکام دانست  و با اشاره به حدیث امام صادق(ع) «مداد العلماءافضل من دما الشهداء»  ادامه داد: روایت یادشده در واقع تفسیر علمایی است که در تفقه دین تلاش  و فعالیت می کنند.

 

مدیر مرکز آموزش تخصصی فلسفه اسلامی تآکید کرد: کار حوزه ها تفقه در عقاید است، تفقه یعنی فهم عمیق پیدا کردن و این فهم بدون تعقل و انطباق با مبادی تثبیت عقاید تحقق نمی یابد بنابراین حوزه ها باید به بخش علم وفلسفه بپردازند تا تفقه در دین معنادار شود.

 

بیشترین هجوم دشمن به عقاید و اخلاقیات جامعه است

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با یادآور شدن این که بیشترین هجوم دشمنان اسلام به عقاید و اخلاقیات جامعه ما است و به وسیله رسانه در خانه ها نفوذ کرده اند، خاطر نشان کرد: عقاید اصیل و اخلاق در واقع بدنه دین و احکام آن  شاخ و برگ هایی است که برای بارور کردن، تثبیت و حفظ و حراست از اعتقادات و اخلاقیات تشریع شده است بنابراین اگر وظیفه حوزه ها تفقه دین باشد باید تفقه در عقاید یعنی تبیین دقیق عقاید دینی و پاسخگویی به شبهات موجود، انجام شود.

 

استاد حوزه علمیه قم با معرفی عقل به عنوان یکی از منابع اصلی در فقه، اظهار کرد: شکی نیست که عقل در همه انسان ها وجو دارد ولی تنها اصل وجود آن کافی نیست و نیاز به تمرین و بحث و وارد شدن در امور عقلی دارد؛ در اعتقادات بخشی وجود دارد که عقل  تنها منبع موجود است مانند اصل وجود خدا که در قرآن نیز برای بیان این مسأله و معاد از استفهام انکاری استفاده شده یعنی خداوند می خواهد عقل بشر را متنبه کند.

 

وی با بیان این که ضرورت نبوت، عقل است، تصریح کرد: عمده کار پیامبران الهی در  تنبه دادن آن چه را که عقل می فهمد و دیگر چیزهایی که عقل نمی فهمد و تا آخر بشریت نیز نخواهد فهمید، است به همین دلیل پیامبران آمده اند تا عقل را به عنوان گنجینه وجودی انسانیت فعال کنند./844/پ202/ب5

 

ارسال نظرات