۰۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۱
کد خبر: ۲۹۰۳۱۸
استاد حوزه علمیه:

مشغول نبودن فکر به غیر از تعلیم و تعلم موجب نشاط طلبگی می‏شود

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه گفت: دوری از مال حرام نیز موجب نشاط طلبی است، چرا که مال حرام ذهن را کودن و فهم را قاصر می کند.
حجت الاسلام سيد مهدي درياباري

حجت الاسلام سید مهدی دریاباری استاد حوزه علمیه، در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، با اشاره به این که یکی از عوامل نشاط طلبگی، مشغول نبودن به فکری غیر از تعلیم و تعلم است، گفت: قناعت و میانه روی نیز از عوامل ایجاد نشاط طلبگی است.

 

وی افزود: طلبه باید جوارح خود را مواظبت کند تا دچار گناه نشود و آنچه را موحب روشنی روح و روان است را انجام دهد.

 

حجت الاسلام دریاباری با بیان این که انجام مستحبات موجب روشنی فکر و ذهن می شود، گفت: خداوند می فرماید اگر کسی تقوا داشته باشد، به او استعداد تشخیص حق از باطل داده می شود.

 

این استاد حوزه علمیه گفت: یکی دیگر از عوامل نشاط طلبگی، دوری از مال حرام است، چرا که مال حرام ذهن را کودن و فهم را قاصر می کند.

 

وی با تأکید به دوری از مجادله و گفت‌وگوی های بی نتیجه، گفت: انسان مؤمن باید شکرگزار نعمات الهی باشد و به نیایش خداوند متعال بپردازد و علاوه بر ارتزاق حلال، تغذیه مناسب و سالم داشته باشد.

 

به گفته وی، در روایات به اختصاص زمانی برای استراحت در طول شبانه روز و رعایت نظم و پاکیزگی سفارش شده است.

 

حجت الاسلام دریاباری با تأکید بر این که رعایت ادب و احترام نسبت به دیگران موجب نشاط طلبگی است، گفت: نشاط طلبه باید درطول تحصیل علم حفظ شود تا او بتواند این مسیر الهی را با قوت ادامه داده و از حرکت در این مسیر دلسرد نشود.

 

این استاد حوزه علمیه قم با اشاره به این که بخشش، فراموش کردن گذشته و جاودانه زندگی کردن موجب نشاط درونی می شود، گفت: ورزش و فعالیت های جسمانی نشاط جسمی و روحی به همراه خواهد داشت که این مهم در تحصیل موفق علم تأثیر بسزایی دارد.

 

حجت الاسلام دریاباری با تأکید بر این که طلاب باید اهداف خود را تعریف کنند و در مسیر تعریف شده به تحصیل علم بپردازند، گفت: در این مسیر نورانی باید به خداوند متعال تکیه کرد تا کاستی ها و دشواری ها آسان شود./1307/302/ب3

ارسال نظرات