۲۰ مهر ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۵
کد خبر: ۲۹۴۸۱۲
حجت الاسلام حسینی قمی:

عاشورا ریشه در انکار غدیر دارد

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه صف آرایی ها کریلا و شهادت حجت خدا در روی زمین ریشه در انکار واقعه غدیر دارد، گفت: اگر مردم به توصیه رسول خدا(ص) در غدیر عمل می‌کردند هیچ‌گاه مصیبت عظیمی مانند عاشورا در زمین خلق نشده و حجت خدا به شهادت نمی‌رسید.
حجت الاسلام حسيني قمي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سیدحسین حسینی قمی شامگاه امروز در حرم حضرت فاطمه معصومه(س) با بیان اینکه کربلا نتیجه انکار واقعه غدیر است، اظهار داشت: اگر غدیر مورد تردید قرار نمی گرفت، هیچ گاه مردم به ظاهر مسلمان و قاری قرآن در اثر قساوت قلب و بدعت در دین در مقابل حجت خدا قرار نگرفته و ایشان را به شهادت نمی رساندند.

 

وی گفت: پس از اینکه دوران خانه نشینی حضرت علی(ع) تمام شد و ایشان به خلافت ظاهری رسیدند در مسجد کوفه خطبه ای خواندند و مردم فرمودند که ای مردم فرزند آخرت باشید نه دنیا زیرا هرکس در روز قیامت با آنچه که به آن علاقه دارد و عشق می‌ورزد محشور می شود.

 

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: حضرت امیر(ع) در آن روز برای مردم خطبه خواندند و گفتند اگر مردم تسلیم من بودند و می‌توانستم پشتوانه محکمی داشته باشم تمامی بدعت هایی که در این مدت 20 سال توسط خلفای سه گانه در دین خدا ایجاد شده بود را یک به یک از بین برده و دین را به جایگاه اصلی آن و سنت رسول خدا(ص) باز می گرداندم.

 

حجت الاسلام حسینی قمی با بیان اینکه مردم آن زمان نه به خاطر اینکه متوجه اشتباه گذشته خود شده باشند با حضرت علی (ع)بیعت نکردند، گفت: بیعت آن‌ها به خاطر منافع خودشان بود و به جز عده اندکی بیشتر آن‌ها از جایگاه حضرت خبر نداشته به همین دلیل تسلیم حضرت نبوده و حضرت را هم ردیف افرادی مانند معاویه و عمروعاص می دانستند.

 

وی افزود: در اولین روز خلافت که در ماه رمضان هم بود حضرت امیر(ع) در مسجد کوفه نماز خواندند و پس از آن به خانه برگشتند که مدت زمان زیادی نگذشته بود که عده‌ای از مردم به درب خانه ایشان آمده و از حضرت خواستند برای اقامه نماز جماعت با ایشان به مسجد بروند که حضرت فرمود ما که نماز جماعت را تازه خوانده ایم که آن‌ها گفتند می‌خواهند نوافل را هم به جماعت اقامه کنند.

 

استاد حوزه علمیه قم اظهار کرد: حضرت امیر(ع) در پاسخ از آن‌ها پرسید که شما در زمان حضرت رسول(ص) نوافل را چگونه اقامه می‌کردید که گفتند نمازهای مستحبی را فرادا می‌خواندیم و حضرت علی(ع) در ادامه به آن‌ها فرمودند پس در حال حاضر هم این نمازها را فرادا بخوانید زیرا جماعت خواندن این نمازها بدعت در دین است.

 

حجت الاسلام حسینی قمی ادامه داد: اما از آن جایی که این بدعت ها از زمان خلیفه دوم به مدت 20 سال در میان مردم رواج داشت مردم به این کار عادت کرده بودند و زمانی که دیدند حضرت علی (ع) برای اقامه جماعت نماز های نافله نمی‌آیند فریاد وا اسفا و وا رمضانا سر دادند که این آخرین رمضان ما بود و علی(ع) نمی‌گذارد که ما سنت‌های الهی را انجام دهیم.

 

وی با اشاره به اینکه این بدعت را خلیفه دوم ایجاد کرد، افزود: یک روز خلیفه دوم وقتی که برای خواندن نافله به مسجد رفته بود دید که همه مردم به صورت فرادا نافله می‌خوانند و به آن‌ها گفت که بیایید به صورت جماعت نافله بخوانیم که همه آمدند و وقتی او شکوه جمعیت را دید گفت این بدعت و برخلاف سنت رسول الله(ص) است ولی چه بدعت زیبایی است.

 

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: زمانی که حضرت امیر(ع) صدای ناله‌های مردم را از مسجد شنیدند امام حسن(ع) را به مسجد فرستادند تا ببیند که چه شده و امام حسن(ع) آمدند و وقایع را برای ایشان بیان کردند که حضرت خطاب به مردم فرمود اگر خود می‌خواهید نافله را به جماعت بخوانید مشکلی نیست ولی من در این بدعت با شما شریک نمی شوم.


حجت الاسلام حسینی قمی اظهار کرد: پس از این واقعه روز بعد حضرت علی(ع) در مسجد بر بالای منبر رفته و این خطبه را ایراد کردند و فرمودند کسانی که قبل از من بودند به سنت رسول خدا(ص) عمل نکرده و در دین بدعت ایجاد کردند و اگر من امروز بخواهم آن بدعت ها را از بین ببرم تمام لشکریانم پراکنده می‌شوند و جز عده اندکی از شیعیان باقی نمی مانند و امت پراکنده می‌شود و مردم تسلیم امر من نیستند.


استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه حضرت علی (ع) این خطبه را ایراد کردند که به آیندگان نشان بدهند که چرا نتوانستد بدعت در اذان صبح یعنی اضافه کردن جمله الصلاة خیر من النوم، را اصلاح کرده و یا باغ فدک را پس گرفته و بدعت در وضو را اصلاح کنند.

 

وی تصریح کرد: این مردمان نامرد با انحراف از غدیر در مدت پنج سال خلافت جنگ‌ها مختلف را بر حضرت علی(ع) تحمیل کرده و جنگ نهروان که تا پیروزی یک قدم فاصله داشت را به میدان فتنه های جدید برای حضرت تحمیل کرده و حکمیت، حکم و فتنه خوارج را برایشان تحمیل کردند.

 

حجت الاسلام حسینی قمی یادآور شد: همه این فتنه ها و عوامل پس از آن و بدعت های ایجاد شده در دین موجب شد که همین مردم که روزی برای نوافل خود گریه می‌کردند در روز عاشورا در مقابل امام حسین(ع) قرار گرفته و ایشان را به شهادت رساندند./968/پ202/ف

ارسال نظرات