۲۹ آبان ۱۳۹۴ - ۰۴:۵۶
کد خبر: ۳۰۳۷۱۱

واکنش رحیم پور ازغدی به هجمه ها علیه نیروهای انقلابی و ارزشی

خبرگزاری رسا ـ عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: امروز عده ای هستند که بدون هیچ گونه حمایتی از جانب حکومت، بدون هیچ چشم داشت و توقّعی درحال مطالعه، تحقیق و تولید محتوا در راستای اسلامی سازی علوم انسانی هستند و درعین حال، عده دیگری که تا به حال هیچ قدم خیری بر نداشته اند، بجای حمایت و تشویق با موجی از تمسخر، استهزاء و توهین، طلبکار نیز هستند.
رحيم پور ازغدي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، دکتر حسن رحیم پور ازغدی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی شب گذشته، در اردوی آموزشی دانشجوی شهید مهندس حلبی که به همت فرهنگسرای زیارت در محل سالن همایش های هتل سحاب مشهد برگزار شد، گفت: هر آنچه که امروز از آن به عنوان تمدّن اسلامی ایرانی یاد می شود، مرهون برکات حضور امام رضا (ع) در کشور است.


مسئولیت آیندگان سرنوشت ساز است
رحیم پور ازغدی با سرنوشت ساز خواندن مسئولیت نسل چهارم و پنجم انقلاب، اظهار داشت: امروزه به برکت حضور امام رضا (ع) و تجمّع قطب های فرهنگی و علمی در این خطه پیشرفت هایی در زمینه تحقق تمدن نوین اسلامی ایرانی حاصل شده است؛ هرچند که هنوز از نقطه ایده آل فاصله زیادی داریم و باید بر سعی و تلاش خود بیفزاییم.


وی افزود: مسؤولیت سرنوشت ساز نسل چهارم و پنجم انقلاب حراست از هزینه هایی است که نسل های پیش از آنها برای انقلاب پرداخت کرده اند. در راه تشکیل یک حکومت اسلامی در این کشور خونهایی بسیاری ریخته شده است و نسل جوان باید علاوه بر جلوگیری از شیوع ارتجاع و غرب زدگی، همه زحماتی کشیده شده را نهادینه کند. ما نیاز داریم که یک نظام گفتمانی و بنیادی را پایه ریزی کنیم و این مسئولیت بر عهده جوانان است.


جامعه اسلامی درحال بازسازی تمدّن متعالی خود است
این محقّق و پژوهشگر دینی تحوّلات و ناآرامی های امروز جامعه اسلامی را مقدّمه یک تحوّل بنیادی دانست و خاطرنشان کرد: باید ساختار تمدّنی نوین و سازمان یافته ای بوجود آید تا جامعه اسلامی را از این هرج و مرج فعلی نجات دهد. در واقع، ناآرامی ها و تحولات فعلی که جامعه اسلامی را با خود درگیر کرده است، درد زایمان تولد یک تمدّن جدید و فراگیر در همه ممالک اسلامی خواهد بود.


وی ادامه داد: در قرن گذشته، ما شاهد یک تمدّن سوزی واقعی در جامعه اسلامی بوده ایم که طیّ آن، بخش عمده گفتمان و فرهنگ  متعالی اسلامی توسط استعمارگران غربی نابود و یا تحریف شده است و حال جامعه اسلامی درحال تمدّن سازی مجدّد است. امروز جامعه اسلامی به یک حکومت متحد، یکپارچه و سراسری نیازمند است تا به وسیله آن جایگاه سابق خود را احیا نماید؛ حکومتی که از لحاظ نظامی قدرتمند، از لحاظ اقتصادی پیشرفته و از نظر فرهنگی معتقد به گفتمان اسلام ناب باشد.


دو هدف انقلاب های دینی، تحقّق عدالت و گسترش توحید
دکتر رحیم پور ضمن تبیین اهداف انقلاب های توحیدی تصریح کرد: نظام هایی که درحال حاضر بر کرسی قدرت حکومت جامعه بین المللی تکیه زده اند، یا کمونیست و بی خدا بوده و یا به معتقد به اباحه گری، هرج و مرج و لیبرالیسم هستند. حاصل همه این حکومت ها نیز وضعیت فعلی زندگانی بشری است؛ زندگی پستی که روز به روز انسان شدن و انسان ماندن درآن سخت تر و غیرممکن تر می شود.


وی خاطرنشان کرد: هدف از انقلاب های توحیدی که با رویکرد دین و اعتقادات شکل می گیرند، تحقّق عدالت و گسترش توحید است. انقلاب های دینی اتفاق می افتند تا با تحقّق عدالت، مردم هرچه بیشتر به حقوق خود دست یافته و با گسترش توحید، فرصت رشد معنوی، اخلاقی و تربیتی برای آنها فراهم شود. اساسا هدف امر به معروف و نهی از منکر هم دست یافتن به همین اهداف است؛ همانگونه که هدف قیام امام حسین (ع) نیز تحقّق همین مهم بود.

 

امروزه مجاهدان راه خدا مورد تهمت و توهین قرار می گیرند
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به یکی از فرمایشات امام خمینی (ره) گفت: از اول انقلاب یک عده مأموررند ـ بدون تقسیم وظایف ـ مجاهدت کنند، شهید و جانباز و اسیر شده و فشارهای اقتصادی و اجتماعی را تحمّل کنند و عده دیگری هم گویا خود را موظف به استراحت می دانند. نکته عجیب هم آن جایی است که دسته دوّم، به مجاهدان در راه خدا ایراد هم می گیرند و در مواقعی، آنها را تندرو یا کاسب تحریم می خوانند و مورد تهمت و توهین قرار می دهند.


وی افزود: بنا به قول امام راحل (ره)، افراد دو دسته هستند؛ یک عده کسانی اند که می پرسند خدا برای ما چه کرده است؟ دین و اعتقادات برای ما چه کرده اند و یک عده هم همیشه می پرسند ما برای خدا چه کرده ایم؟ ما برای دین و اعتقاداتمان چه کرده ایم؟ این سخن مصداق وضعیت امروز ماست، که در آن عده ای خود را مقید به کار و تلاش می دانند و عده ای دیگر، علاوه بر سستی و کم کاری، بر مجاهدان و تلاشگران خُرده می گیرند.


نظریات غربی ها در علوم انسانی، ریشه در پژوهش های 600 ساله آنها دارد
رحیم پور ازغدی ضمن بسط این گفته بر موضوع بومی سازی علوم انسانی اظهارداشت: امروز عده ای هستند که بدون هیچگونه حمایتی از جانب حکومت، بدون هیچ چشم داشت و توقّعی درحال مطالعه، تحقیق و تولید محتوا درراستای اسلامی سازی علوم انسانی هستند و درعین حال، عده دیگری که تابه حال هیچ قدم خیری بر نداشته اند، بجای حمایت و تشویق با موجی از تمسخر، استهزا و توهین، طلبکار نیز هستند.


وی تصریح کرد: اندیشمندان غربی 600 سال تحقیق و مطالعه کرده و به پشتوانه همین مقدار پژوهش، امروزه نظریه های خود را در علوم انسانی مطرح می کنند. حالا چه طور عده ای انتظار دارند که سی سال مطالعه بدون حمایت، منجر به اسلامی سازی علوم انسانی شود؟ هرچند که امروزه بعضی از نظریات ایدئولوژیک ما بسیار قدرتمندتر از سخنان مشابه خارجی هستند، اما علوم انسانی اسلامی اساساً وجود ندارد، بلکه باید تلاش کنیم تا هرروز علوم انسانی، اسلامی و اسلامی تر شود.


رحیم پور ازغدی در پایان خاطرنشان کرد: در دوران انقلاب و سالهای پس از آن، طبقه روشنفکری غالباً به یکی از دو قطب قدرت در صحنه بین المللی تمایل داشته و هر دفعه، به دلیلی جایگاه حفاظت از منافع ملی را خالی گذاشته است. امروزه زمان آن رسیده که روشنفکران ما برای اولین بار جانب حقوق ملی را بگیرند و در راه اسلامی سازی علوم انسانی، پای کار حاضر باشند./863/پ201/ج

ارسال نظرات