۲۴ آبان ۱۳۹۵ - ۲۲:۴۲
کد خبر: ۴۶۱۶۵۵
امام جمعه چالوس مطرح کرد؛

ضرورت احیای آثار بزرگان دینی/ مفاخر دینی به نسل جوان معرفی شوند

امام جمعه چالوس بر ضرورت احیای آثار بزرگان دینی از سوی متولیان فرهنگی تأکید کرد و گفت: متأسفانه هنوز بسیاری از آثار و تألیفات شخصیت های بزرگ دینی وجود دارد که هیچ توجهی به آنها نمی شود.
امام جمعه چالوس

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در غرب مازندران، حجت‌الاسلام محمد‌مهدی راشدی‌نوری، امام جمعه چالوس دوشنبه شب در مراسم رونمایی از تعزیه کتاب فاخر با بیان این که در طول تاریخ عزاداری و تعزیه خوانی برای امام حسین(ع) دارای فراز و فرودهایی بوده است، گفت: در مقاطع مختلف عده ای در تلاش بودند تا با تحریفات بسیار این هنر ارزشمند و دینی را از مسیر صحیح منحرف کنند.

وی با بیان این که تحریف زدایی از تعزیه و عزاداری امام حسین(ع) رسالت مهم دستگاه های دینی و فرهنگی است، افزود: هدف از تعزیه و عزاداری باید احیای فرهنگ حسینی در سطح جامعه باشد و اگر هدف امیال شخصی باشد در واقع عزاداری امام حسین(ع) دچار تحریف شده است.

استاد حوزه علمیه مازندران تعزیه را اقدامی مناسب در جهت تحریف زدایی مراسم معنوی تعزیه برشمرد و ادامه داد: با برگزاری این مراسم معنوی و ارزشمند به هدف والای امام حسین(ع) از قیام عاشورا که احیای معروف، درستی، صداقت و اسلام ناب محمدی است، نزدیک تر می شویم.

امام جمعه چالوس تعزیه خوانی را از جمله راه های مهم زنده نگه داشتن فرهنگ عاشورا در جامعه اسلامی دانست و تصریح کرد: تعزیه هنری است که می‌تواند در ارتقا فرهنگی چون فرهنگ عاشورا و شهادت تأثیر گذار باشد و نباید از اهمیت آن غافل بود.

حجت الاسلام راشدی با بیان این که قیام و پیام عاشورا و امام حسین(ع) همیشه جاوید و ماندگار است، افزود: هنرمندان با هنر تعزیه این واقعه ماندگار را روایت می کند چراکه بیان واقعه عاشورا در قالب هنر احساس و رابطه ای با مخاطب ایجاد می کند که سبب جذب مخاطب و مصائب و وقایع آن زمان می شود.

استاد حوزه علمیه مازندران با بیان این که نهضت عظیم امام حسین(ع) تاریخ بشریت را دگرگون کرده است، خاطرنشان کرد: مکتب عاشورا، مکتب جامع و سرشار از اهداف بلند و فرا زمانی است و نباید آن را نهضتی گذرا و موقتی دانست.

وی با بیان این که هنرنمایشی تأثیر زیادی در انتقال مفاهیم و پیام های دینی می تواند ایفا کند، خاطرنشان کرد: می توان با اتکاء به تعزیه خوانی که از سال های دراز در کشورمان برگزار می شده است، فرهنگ عاشورا را در میان نسل های جوان ترویج داد.

استاد حوزه علمیه مازندران با بیان این که زبان هنر، زبانی است که همیشه ارزش ها را تداوم می بخشد و به نسل های بعدی منتقل می کند، افزود: هنر تعزیه شاهکاری از کلام، اعتقاد، اجرا و آیینی از ژرفای تاریخ این سرزمین است و نیاز است که این فرهنگ همچنان تداوم داشته باشد.

امام جمعه چالوس با اشاره به این که نقش آیین تعزیه‌‌خوانی در ترویج فرهنگ عاشورایی و روحیه ایثار و شهادت بر کسی پوشیده نیست، گفت: حفظ و گسترش هنرتعزیه زمینه حفظ و گسترش فرهنگ شفاهی عاشورا را در میان مردم فراهم می کند.

وی در ادامه سخنان خود با تأکید بر این که احیای آثار شخصیت‌ها و بزرگان یکی از وظایف اصلی مدیران و مسؤولان دستگاه‌های فرهنگی است، تصریح کرد: همه دستگاه‌ها باید وارد عمل شده و نسل‌های امروز را با گذشته درخشان به‌جا مانده آشنا کنند.

حجت الاسلام راشدی با اشاره به این که هنوز هم بسیاری از شخصیت های علمی و فقهی در کشورمان گمنام و ناشناخته هستند، تصریح کرد: یکی از مهم ترین اقداماتی که امروز دستگاه های فرهنگی باید آن را دنبال کنند شناسایی بزرگان دینی و احیای آثار آنها است.

وی با تأکید بر این که جامعه امروز به ویژه نسل جوان بیش از هر زمان دیگری نیازمند الگو برای حرکت در مسیر صحیح است، خاطرنشان کرد: سیره علمی و عملی بزرگان دینی بهترین الگو و روش برای نسل جوان امروز در جهت رسیدن به سعادت و تعالی حقیقی است.

استاد حوزه علمیه مازندران با بیان این که مقام شخصیت‌‌هایی که به فکر، فرهنگ و اعتقادات جامعه کمک کردند باید گرامی داشته شود، افزود: اگر چه از روز عاشورا دست‌های فراوانی تلاش کردند تا این حماسه عظیم تاریخ را به فراموشی سپرده و در لا به‌ لای تاریخ گم کنند، اما افرادی تلاش کردند تا این حرکت عظیم که در برای حرکت نفوس انسان‌ها بود حفظ شود.

وی در ادامه سخنان خود بر ضرورت احیا و حراست از آثار بزرگان دینی از سوی متولیان فرهنگی تأکید کرد و گفت: متأسفانه هنوز بسیاری از آثار و تألیفات شخصیت های بزرگ دینی وجود دارد که هیچ توجهی به آنها نمی شود.

امام جمعه چالوس با اشاره به ارائه طرح بزرگداشت مقام علمای غرب مازندران از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد مازندران، تصریح کرد: با توجه به گستردگی موضوع  درخواست داریم تا این طرح برای علمای چالوس، کلاردشت، نوشهر و کجور کار شود و در این‌باره مقدمات کار برای ابلاغ به اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان فراهم شد.

وی با بیان اینکه وظیفه داریم بزرگان را معرفی کنیم، یادآور شد: علم و آگاهی درست و شناخت صحیح اسلام و تاریخ اسلام و اهل بیت از ویژگی‌های اصلی ملاعلی فاخری بود که باید زنده نگه‌داشته شود./950/202/ب2

ارسال نظرات