۲۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۷
کد خبر: ۴۶۷۱۳۷

کتاب «مانند باران گریستن؛ تلخیص دمع السجوم» به بازار نشر رسید

کتاب «مانند باران گریستن؛ تلخیص دمع السجوم» ترجمه مقتل نفس المهموم محدث قمی اثر علامه ابوالحسن شعرانی از سوی انتشارات شمس الضحی منتشر شد.
کتاب «مانند باران گریستن؛ تلخیص دمع السجوم»

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، کتاب «مانند باران گریستن؛ تلخیص دمع السجوم» از سوی انتشارات شمس الضحی منتشر شد.

این کتاب، تلخیص مقتل معتبر نفس المهموم اثر محدث موثق مرحوم حاج شیخ عباس قمی، بر اساس ترجمه آن به قلم علامه فقید حاج شیخ ابالحسن شعرانی می‌باشد، که مطابق نقل شده در آن از مصادرشان نیز تخریج شده است.

این کتاب از عناوینی همچون مقدمه، شرح‌حال مؤلف، مقدمه در ولادت مولانا الحسین علیه السلام، مختصری از مناقب آن حضرت، در ثواب گریستن بر مصیبت حسین علیه السلام، بیعت گرفتن برای یزید بن معاویه، عزیمت امام علیه السلام به مکه و نامه نوشتن اهل کوفه، ورود مسلم بن عقیل به کوفه و شهادت آن جناب، در توجه امام حسین علیه السلام از مکه به عراق، ملاقات‌های امام علیه السلام در طول راه مکه به عراق، فرود آمدن آنان حسین علیه السلام به کربلا، ورود شمر به کربلا و وقایع تاسوعا، وقایع شب تاسوعا، وقایع شب روز عاشورا، به میدان رفتن اهل بیت امام حسین و شهادت آنها و وقایع پس از شهادت و وقایع عصر عاشورا تشکیل شده است.

همچنین، ورود اهل بیت به کوفه، ورود اهلبیت علیه السلام به مجلس ابن زیاد، فرستادن عبدالله ابن زیاد، سرها طاهره را به شام، ورود اهل بیت علیهم السلام به شام، فرستادن اهل بیت اطهار علیهم السلام به مدینه، گریستن آسمان و زمین بر سید الشهدا علیه السلام و در ستم خلفا بر قبر شریف آن حضرت عناوین دیگر این کتاب است.

 مترجم در بخش «مقدمه» به شرح‌حال محدث قمی پرداخته است و در قمستی از این متن می‌خوانیم:

حاج شیخ عباس قمی فرزند محمدرضا معروف به «محدث قمی» در سال 1294 در شهر قم به دنیا آمد. دوران کودکی جوانی خود را در قم گذارند علوم ادبی را مطابق رسم معمول آن زمان تحصیل نمود. در سال 1312 به نجف اشرف مشرف شد. نزد اساتید بزرگ به ویژه آیت الله محمد کاظم طباطبایی یزدی به تحصیل سطوح عالی ویژه آیت الله کاظم طباطبایی یزدی به تحصیل سطح عالی پرداخت و چون بیشتر به علوم حدیث و رجال و درایه علاقه‌مند بود، مدتی را در محضر حضرت میرزا حسین نور به کسب این علوم مشغول شد.

 پس از مدتی اقامت در نجف، بر اثر عارضه مزاجی به قم مراجعت کرد. او طی این مدت خویش را به جمع‌آوری احادیث و تألیفات کتب مصروف نمود. در سال 1337 به مشهد مقدس رضوی عزیمت کرد و در انجام مجاور گردید.

 آثار مرحوم شیخ عباس قمی

 نام شریف این عالم متقی در همه جا مقابل دیده‌ها است و آثارش در تمام اماکن متبرکه، مساجد و محافل و منازل وجود دارد و باسواد و بی‌سواد نام او را شنیده و با مفاتیح او سوی مفتاح جنان می‌شتابند.

 محدث قمی علاقه وافری به تألیف داشت و در سفر و حضر مشغول بود و کتب او بیشتر در اخلاقیات تاریخ و ادعیه؛ مخصوصا شرح زندگی معصومی علیهم السلام و رجال اسلام است.

در پاره‌ای از عنوان «در ستم خلفا بر قبر شریف آن حضرت علیه السلام» می‌خوانیم:

 متوکل سخت دشمن علی بن ابیطالب علیه السلام و خاندان او بود و هر کسی را می‌شنید ولایت او و خاندان او را دارد، امر می‌کرد مال او را بستانند و خونش را بریزند.

 پس در سال 236 فرمان داد قبر حسین علیه السلام و منازل اطراف آن را ویران سازند و زمین‌ها را آبیاری و کشت کنند. شخصی یهودی را که تازه مسلمان شده بود به نام ذیرج، مأمور آن ساخت. پس دویست جریب اطراف قبر را شخم زدند تا به قبر آن حضرت رسیدند. هیچ کس نزدیک آن نشد او گروهی از یهود را بیاورد آن را شخم زدند و آب بر گرد آن روان ساختند و پاسگاه‌هایی به فاصله یک میل ساختن تا اگر کسی به زیارت رود او را بگیرند و نزد متوکل فرستند.

کتاب «مانند باران گریستن؛ تلخیص دمع السجوم» با شمارگان 1000 نسخه، با قیمت 10 هزار نسخه از سوی انتشارات شمس الضحی منتشر شده است/998/پ202/ق

 

 

ارسال نظرات