۰۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۶
کد خبر: ۴۸۲۲۰۱
یوسف‌نژاد:

بیکاری و رکود همچنان در کشور مشاهده می‌شود

نماینده مردم ساری در مجلس گفت: فضای عمومی کشور به گونه‌ای است که رکود، بیکاری و وضعیت خاص اشتغال را شاهدیم منابع ما نیز محدود است.
علی اصغر یوسف نژاد نماینده مردم ساری در مجلس شورای اسلامی

به گزارش  خبرگزاری رسا به نقل از فارس، علی‌اصغر یوسف‌نژاد نماینده مردم ساری و عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی امروز دوشنبه دوم اسفند ماه طی سخنانی به عنوان موافق کلیات لایحه بودجه سال 1396 کل کشور در صحن علنی مجلس، اظهار داشت: بودجه بر اساس نظام اطلاعاتی مقاصدی که در بخش مدیریت عمومی است، بر مبنای پیش‌بینی انجام می‌شود.

وی افزود: بخشی از فضای عمومی کشور بودجه است؛ فضای عمومی کشور به گونه‌ای است که رکود، بیکاری و وضعیت خاص اشتغال را شاهدیم منابع ما نیز محدود است. از هزار و 84 میلیارد تومان، 750 هزار تومان آن مربوط به شرکت‌ها و تنها برای 350 هزار تومان آن برنامه‌ریزی می‌کنیم از این مقدار حدود 90 درصد صرف بودجه جاری می‌شود و تنها 10 درصد آن عمرانی است.

عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی همچنین تصریح کرد: در این فضای عمومی ما می‌خواهیم مانور دهیم و هر کمیسیون تلفیق و هر ترکیب دیگری از کمیسیون بود نظراتی در حدود همین نقطه نظرات کمیسیون تلفیق می‌داشت؛ اما با وجود این، کمیسیون تلفیق بودجه اقدامات مؤثری را در جهت اینکه قوانین بالادستی از جمله سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری، برنامه رعایت کرده است.

وی با بیان اینکه در لایحه بودجه شفافیت، انضباط مالی و مدیریت بر منابع و همچنین کاهش هزینه‌ها توجه شده است، اضافه کرد: نکاتی که دغدغه‌های مخالفان است و یا بعدا به آن اشاره می‌شود کم لطفی به بخش آموزش و پرورش نیست همچنین کم لطفی به بازنشستگان و بخش دفاعی نشده است. به مسائل مربوط به ایثارگران و جانبازان است بی‌توجهی نشده است بنده شهادت می‌دهم اعضای کمیسیون تلفیق بودجه 96 جهت‌شان بر مبنای توجه به دانشگاه‌ها و بخش‌های مختلف آسیب‌پذیر بوده ولی چاره‌ای جز این نداشتیم.

وی بر همین اساس اضافه کرد: یکی از نکاتی که کمیسیون به آن توجه داشته موضوع توجه به صندوق‌ها بوده است. 83 هزار و 500 نفر از بازنشستگان فولاد که مربوط به 15 استان هستند و سال‌ها گرفتار بودند با تدبیر کمیسیون تلفیق جهت داده شدند. چاره‌ای جز این نداشته‌ایم؛ 113 هزار میلیارد تومان منابع ما از نفت است. اگر اتفاقی بیفتد مربوط به مالیات‌ها است چاره‌ای جز استفاده از فاینانس از اوراق مشارکت نداریم. ولی در پناه همین منابع محدود اتفاقات خوبی افتاده است.

وی در  بخش دیگری از سخنان خود توجه به استان‌ها عدم تمرکز در تصمیم‌گیری در بودجه را از دیگر نکات مثبت بودجه سال 96 برشمرد و  عنوان کرد: در مورد هدفمندی باید گفت کل حداکثر درآمد ما 48 هزار میلیارد بیشتر نیست. آنهایی که می‌گویند 60 یا 70 هزار میلیارد اینگونه نیست این موضوع بررسی شده و با اتکا به آمار و ارقام این موضوع ذکر می‌شود. در مورد دانشگا‌ه‌ها تصمیم خوبی گرفته شده است برای تجهیزات آزمایشگاه‌ها و کمک به فناوری 360 میلیون دلار در اختیار وزارت علوم و تحقیقات قرار گرفته شده است.

نماینده مردم ساری در مجلس شورای اسلامی در ادامه موافقت خود با کلیات لایحه بودجه سال 96 کل کشور تصریح کرد: 100 میلیون دلار در راستای کمک به توسعه فناوری در اختیار وزارت بهداشت و درمان قرار گرفته است همچنین به دانشگاه‌های مختلف پیام نور،فنی و حرفه‌ای، فرهنگیان، آزاد مبلغ قابل توجهی در نظر گرفته شده است که از این منابع استفاده کنند.

«این بودجه بر اساس مقدورات، توان و ظرفیتی که در اختیار داشتیم خوب بسته و اولویت‌های برنامه ششم در آن رعایت شده است. همچنین مسائل مربوط به حمل و نقل ریلی، محیط زیست و آب توجه شده است.»

یوسف‌نژاد اهداف بودجه‌ای برنامه ششم را مبنی بر عدم تمرکز بر افزایش اعتبارات استانی و توجه به طرح‌های مصوب سفر مقام معظم رهبری و ریاست جمهوری بوده دانست و افزود:‌ بهبود انضباط مالی از دیگر موارد رعایت شده در لایحه بودجه است که نسبت به گذشته بهتر شده است و به سمت یک استقرار بودجه‌ریزی مبتنی بر چیزی که مورد تقاضای یکی از مخالفان عنوان شد.

وی در خاتمه یادآور شد:‌ در لایحه بودجه سال 96 کل کشور همچنین تلاش شده است سقف معافیت مالیاتی در مورد اقشار آسیب‌پذیر جامعه افزایش پیدا کند. اعتبارات تملک دارایی افزایش پیدا کرده و نسبت به لایحه بودجه که حدود 60 بوده به پیشنهاد کمیسیون تلفیق افزایش پیدا کرد و 72 رسیده است زیرساخت‌های توسعه کشور با توجه به منابع محدود در بخش حمل و نقل آب شهری و دیگر مسائل به آن توجه شده است./856/د102/ص

ارسال نظرات