۰۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۰
کد خبر: ۴۸۲۹۰۶
آیت الله علم الهدی:

عدم پذیرش ولایت الهی برابر با ارتداد است

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی گفت: خداوند در آیه 54 سوره مائده پیش بینی فرموده که اگر بنا شد کسی ولایت را قبول نکند، مرتد است.
دیدار مدیران رسانه های استان خراسان رضوی با آیت الله علم الهدی/مشهد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سید احمد علم الهدی شامگاه چهارشنبه در ادامه سلسله جلسات تفسیر قرآن هفتگی خود که با محوریت موضوعی «مهدویت» در محل مهدیه مشهد برگزار می شود، به بیان نکات تفسیری آیه 54 سوره مائده پرداخت.

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی گفت: خداوند در این آیه خطاب به مسلمانان می فرماید «اگر شما دچار ارتداد شده و از دین تان برگردید، خداوند به جای شما گروه دیگری را می آورد که هم خدا آن ها را دوست دارد و هم آن ها خدا را دوست دارند و در مقابل مؤمنان متواضع و فروتن هستند؛ در مقابل کافران با قدرت و صلابت برخورد می کنند؛ در راه خدا مجاهدت می کنند و از سرزنش، توبیخ و اهانت هیچ سرزنش کننده ای باک ندارند.»

وی افزود: این فضل خداست و آن را به هر کسی اراده کند، عطا می کند که این قدرت مجاهدت در راه خدا را داشته باشد و در برابر علیات روانی و سرزنش دیگران مقاومت کند.محور تفسیر ما در این آیه شریفه، شناخت آن قومی است که قوم جایگزین معرفی شده اند.

آیت الله علم الهدی با اشاره به این که نکات تفسیری آیه مذکور با توجه به آیه پس از آن، یعنی آیه ولایت بیان شده، خاطرنشان کرد: قبل از این که خدا مقام ولایت خودش، پیامبر(ص) و امیرمؤمنان(ع) را بیان کند، پیش بینی فرموده که اگر بنا شد کسی ولایت را قبول نکند، مرتد است. آیه با ادات حصر شروع شده و این یعنی ولی مؤمنین منحصرا خدا، پیامبر(ص) و امیرمؤمنان(ع) هستند.

امام جمعه مشهد مقدس تأکید کرد: در آیه 54، خداوند اعلام خطر کرده؛ یعنی وقتی ولایت را منحصر در این سه مقام می کند، اگر بنا شد کسی این ولایت را نپذیرد، خدا جای آن ها قومی می آورد که ولایت را پذیرفته اند.

وی در ادامه به استظهار مفسران پیرامون این آیه شریفه اشاره کرد و گفت: فخر رازی سه روایت نقل کرده که بر اساس آن ها، پیامبر(ص) در مقام تفسیر قوم ولایت پذیر، دو گروه اهالی یمن، اهالی فارس را که به ترتیب قوم ابوموسی اشعری و قوم سلمان بودند، معرفی کرده است. در روایت دیگری نقل شده وقتی پیامبر پرچم را در خیبر به امیرمؤمنان دادند، فرمودند پرچم را به دست کسی می دهم که هم خدا او را دوست دارد و هم او خدا را دوست دارد. از این جهت در روایت مذکور گفته اند این صفت درباره علی نقل شده و در نتیجه مصداق این آیه، امیرمؤمنان(ع) است.

آیت الله علم الهدی در بخش پایانی سخنان خود، اظهار کرد: علی بن ابراهیم از معصوم(ع) نقل کرده که این آیه درباره امام زمان(عج) و اصحاب ایشان نقل شده که در راه خدا مجاهده می کنند و از سرزنش هیچ سرزنش کننده ای هم ترس ندارند.

وی افزود: اگر این روایت را با جملاتی که خدا در آیه فرموده تطبیق دهیم، می بینیم در قرآن کسانی که خدا را دوست دارند و خدا آن ها را دوست دارد، دارای ویژگی های اصحاب امام زمان(عج) هستند. این آیه ویژگی های اصحاب امام زمان(عج) را مشخص کرده است./820/202/ب1

ارسال نظرات