۱۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۷:۵۰
کد خبر: ۵۲۳۴۵۱
آیت الله اعرافی:

راه حل مشکلات جهان اسلام کنار زدن اقلیت تکفیری است/ تسنن آمریکایی و تشیع انگلیسی از قاموس حرکت حوزه و المصطفی دور است

مدیر حوزه های علمیه گفت: راه حل مشکلات جهان اسلام این است اقلیت تکفیری تندرو که مورد حمایت استکبار هستند به کنار رانده شوند و امت اسلام در کنار هم قرار گیرند.
مراسم آغاز سال تحصیلی جامعه المصطفی العالمیه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه های علمیه امروز در مراسم آغاز سال تحصیلی جامعة المصطفی که در سالن قدس مجمتع عالی امام خمینی(ره) برگزار شد، با گرامیداشت ایام غدیر گفت: در آستانه غدیر روز بزرگی  هستیم که پیام های گوناگونی دارد.

وی افزود: معتقدیم که غدیر دارای ۲ پیام است که یکی خاص بوده و مشتمل ‌بر ولایت و امامت امت است، همچنین یک پیام مشترک فراگیر هم در اسلام دارد؛ غدیر نباید منشأ جنگ و نزاع طائفه ای شود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که از ابتدای بعثت قصه ولایت و امامت امیرمؤمنان و اهل بیت(ع) انعکاس داشت و خط مشی ها تبیین می شد، اظهار داشت: در غدیر ویژگی هایی وجود دارد که این روز را از قصه های دیگر ممتاز می کند.

وی ادامه داد: در غدیر غیر از تبلیغ نصب انجام شد و نصب بار احتماعی و سیاسی خاص خود را دارد، غدیر نماد نصب ولایت و امامت است و فراتر از بعد تبلیغ و ترویج الهی به شمار می رود.

رییس جامعة المصطفی با بیان این که در غدیر مهندسی بسیار دقیقی انجام شده است، ابراز داشت: اگر این مهندسی نبود با توجه به مقابله ها، تحریف ها و شبهه افکنی ها چیزی از غدیر باقی نمی ماند.

وی عنوان کرد: شاید برای هیچ واقعه ای این اندازه دشمنی وجود نداشت از این رو معماری الهی صورت گرفت تا این واقعه در تاریخ بماند و حذف و هضم نشود، سلسله توطئه های تاریخی و تحریف در برابر غدیر و ولایت قابل شمارش نیست.

امام جمعه قم خاطرنشان کرد: با وجود این که نسبت به غدیر کم لطفی شده اما همچنان شفاف و درخشان است، غدیر آگاهانه و هوشمندانه معماری شد و نکات فراوانی روانشناختی و جامعه شناختی دارد؛ غدیر با حج گره خورده که در حجة الوداع پیامبر انجام شد و اواخر عمر مبارک پیامبر بود.

وی اضافه کرد: ابلاغ رسمی ولایت در خود حج انجام نشد تا انتظار روحی در جامعه وجود داشته باشد بلکه در بیابان گرم و در شرایطی خاص برگزار شد تا سبب ماندگاری آن در اذهان شود، وقتی حاجیان متفرق شدند پیامبر دستور داد تا باز گردند و همچنین صبر کردند تا کسانی که  از کاروان عقب افتاده اند برسند، درباره جمعیت حاضر در غدیر در نقل ها از ۱۰ تا ۷۰ هزار نفر بیان شده است.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه با بیان این که نصب امیرمؤمنان همراه با خطابه ای جذاب و جامع انجام شد، گفت: این خطبه یک طرفه و یک سویه نبود بلکه پیامبر گفت و گویی با مردم داشتند و از آن ها اقرار می گرفتند، در این واقعه مهم همه اصحاب بزرگ پیامبر حضور داشتند.

وی افزود: بعد از ابلاغ ولایت مراسم بیعت و تبریک انجام شد و همراه با نزول آیاتی بود، این نکات نشان دهنده یک معماری دقیق است که اگر نبود محو و نابود می شد؛ با همه وجود به غدیر و پیام ولایت و امامت و ابعاد آن معتقد هستیم.

مدیر حوزه های علمیه حوزه های علمیه اظهار داشت: به عنوان قم و المصطفی برای پیام اول غدیر با کسی جنگ نداریم و آتش نمی افروزیم بلکه برای آن کار علمی فرهنگی می کنیم، پیام عام غدیر برای جهان اسلام مرجعیت علمی، اخلاقی، روحی و حبی خاندان پیامبر است.

وی ادامه داد: اقلیت تندروی تکفیری که ضربه های بسیاری به اسلام زده نمی خواهد این پیام را بفهمد و الا غالب مذاهب وفاق در این زمینه دارند، قم پیشگام هیچ جنگ طائفی و حرکت افراطی نیست بلکه قم، روحانیت و المصطفی پرچم وحدت اسلامی و احترام به همه امت را برافراشته است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ابراز داشت: تنها نهادی علمی در جهان اسلام همزمان با ارائه معارف مذهب خود، از همه مذاهب اسلامی استقبال می کند و آموزش را فراتر از مذهب خود قرار داده المصطفی است، الازهر و نهادهای علمی بین المللی باید این نگاه بلند را داشته باشند.

وی عنوان کرد: این منطق انقلاب اسلامی و گفتمان نابی است که امام، رهبری و بزرگان آموخته اند و دوای درد جهان اسلام به شمار می رود، راه حل مشکلات جهان اسلام این است اقلیت تکفیری تندرو که مورد حمایت استکبار هستند به کنار رانده شوند و امت اسلام در کنار هم قرار گیرند، کرسی های مشترک و گفت وگوهای دوستانه، تاکید بر مشترکات و دوری از افراط گرایی باید در دستور کار باشد.

وی با تأکید بر این که المصطفی و قم منادی پیام وحدت در جهان اسلام هستند، عنوان کرد: از طلاب و فضلای از کشورهای گوناگون انتظار داریم که نیازهای منطقه خود را تحلیل کرده و خود را آماده ایفای نقش در آنجا کنند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: جدایی از فرهنگ، آداب و نیاز کشورها امر معقولی نیست، در المصطفی تأکید داریم غیر از مبلغان عام باید مححقان و عالمان برجسته برای جهان تربیت شوند، ماندگاری بی فلسفه در قم وجهی ندارد، مراجع نسبت به ایران و غیر ایران در این زمینه تأکید دارند، بعد از این که کسی 15 سال تحصیلات خود را پشت سر گذاشت یا باید استاد و محققی باشد که لازم است بماند یا این که به تبلیغ بپردازند.

وی اضافه کرد: نیازهای کشورها باید دیده شود و در صورت نیاز و لزوم مراجعت ضرورتی چون جهان نیازمند عالمان حاضر در صحنه است، بر مسائل اخلاقی، معنوی و سنت های حوزه تأکید داریم، باید سرباز فداکار اسلام ناب و معارف الهی باشیم اما اگر دنبال هوا و هوس باشیم رشد و تعالی ممکن نخواهد بود و در صحنه عمل زمین گیر خواهیم شد.

آیت الله اعرافی با اشاره به جایگاه علمی و معرفتی المصطفی، گفت: بر اساس چشم انداز المصطفی باید به جایی برسد که در همه عالم مرجعیت معرفتی و فکری داشته باشد و پاسخ دهنده درست نیازها به شمار رود، باید بیش از گذشته به آموزش های مهارتی توجه شود.

وی افزود: طرح تحول نظام آموزشی تهیه شده و بر اساس 8 نکته کلیدی اصلاحاتی در نظام آموزشی انجام شده است، در این طرح بزرگ بازسازی بهتر سنت های پیشین حوزه، تنوع بیشتر رشته ها و گرایش و پاسخگویی بیشتر به نیازهای امروز مورد توجه قرار گرفته است.

رییس جامعه المصطفی با بیان این که برنامه ۵ ساله دوم المصطفی از امسال آغاز شده است، اظهار داشت: همه باید برای تحقق چشم انداز با وجود همه مشکلات همکاری کنند، المصطفی دچار تنگناهای فراوان مالی است و همه باید با نگاه صرفه جویانه و اقتصاد مقاومتی فعالیت کنند.

وی ادامه داد: المصطفی در همه دنیا فعالیت علمی شفاف و روشن دارد، نگاه ما امت اسلامی و تمدن اسلامی است و نشر معارف اهل بیت(ع) به جنگ و نزاعی طائفی تقلیل ندادیم، تسنن آمریکایی و تشیع انگلیسی را از قاموس حرکت خود دور می دانیم، بنیه علمی مجموعه باید افزایش پیدا کند و کارها باید غنای بیشتری داشته باشد.

مدیر حوزه های علمیه ابراز داشت: امیدواریم در روندی که المصطفی طی کرده شاهد رشد و ارتقا باشیم، در کشورهایی حضور جدی داشتیم و در برخی کشورها ارتقا پیدا کرده است، در برخی جاها تندروها چالش هایی ایجاد کردند اما سعی داریم که صدای اسلام اصیل، انقلابی، ناب و عقلانی را به جهان برسانیم؛ طلاب باید با صبوری، قناعت، دانش سرشار و انگیزه وافر خدمت بزرگ نشر معارف الهی را داشته باشند، در ابتدای سال تحصیلی پیمان می بندیم که بر سر میثاق وفاداری به اسلام و نشر ارزش های الهی پایبند بمانیم. /1323/۲۰۱/ح

ارسال نظرات