۱۷ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۶:۰۱
کد خبر: ۱۵۵۵۶۶

ماهیانه دومیلیون و دویست هزار کتاب در ایستگاه های مطالعه

خبرگزاری رسا ـ افراد مختلف می توانند با مراجعه به این ایستگاه‌ها کتاب‌ها را برداشته و برای مطالعه به منزل ببرند، اگر تمایل داشتند طبق شماره حساب درج شده در کتاب 2000 تومان بابت آن پرداخت می‌کنند و اگر تمایل نداشته باشند می‌توانند کتاب را به نخستین ایستگاه یا یکی از کتابخانه‌های عمومی تحویل دهند.
ايستگاه مطالعه

  

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی نهاد کتابخانه های عمومی کشور، طرح ملی ایستگاه های مطالعه همزمان با فرارسیدن دهه مبارک فجر انقلاب اسلامی، با حضور دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی، محمدجعفر محمدزاده معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی اسماعیلی، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و اصحاب رسانه در آمفی تئاتر کتابخانه مرکزی پارک شهر تهران افتتاح شد.

 

در ابتدای این مراسم منصور واعظی در خصوص طرح ملی ایستگاه های مطالعه به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت:‌ مهم‌ترین و جدی‌ترین کاری که در امر کتابخانه‌ها مورد تاکید رهبری بوده است و دارد شکل می‌گیرد همین ایستگاه های مطالعه است. ما امروز 2.5 میلیون عضو در کتابخانه‌های عمومی کشور داریم، ولی وقتی به جمعیت 75 میلیونی ایران نگاه می‌کنیم، متوجه می‌شویم که 72 و نیم میلیون نفر از کشورمان عضو کتابخانه‌ها نیستند و این موضوع خوبی نیست. ایستگا‌ه‌های مطالعه با این تفکر شکل گرفته‌اند که «چه کار کنیم کتابخانه‌ها را بین مردم ببریم؟» از این جهت این طرح، طرح بزرگی است که در سال اول آن‌، حداقل 25 میلیون جلد کتاب در این ایستگاه‌ها قرار خواهد گرفت.

 

دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور در ادامه خاطرنشان کرد: این ایستگاه‌ها کتابدار ندارند و مردم می‌توانند مستقیما به قفسه‌ها مراجعه کنند و متناسب با ذائقه عمومی‌شان کتاب بردارند. این کتاب‌ها عمومی هستند و از جهت محتوایی، اقشار مختلف جامعه را در بر می‌گیرند. قصد داریم هر ماه، 2 میلیون و 200 هزار جلد کتاب در این ایستگاه‌ها قرار بدهیم. اگر هر ایرانی یک جلد از این کتاب‌ها بردارد، انتظار می‌رود که کتاب برداشته شده را بخواند، آن را پس بیاورد و بعد کتاب جدیدی ببرد. امروز ایرانی‌ها سالی 2 و نیم جلد کتاب می‌خوانند. امیدواریم ظرف یک سال آینده بتوانیم این رقم را به 3 و نیم جلد کتاب برسانیم.

 

محمدجعفر محمدزاده معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد هم در این مراسم با اشاره به طرح ایستگاه های مطالعه گفت:‌ کتاب تکلیفی را روی دوش خواننده‌اش می‌گذارد و باری را هم از روی دوشش برمی‌دارد. اگر کتاب و کتابخوانی رواج پیدا کند، تحقیق و پژوهش هم رواج پیدا خواهد کرد. اما این توسعه نباید یک طرفه و بدون روح باشد. اساسا بیماری قرن حاضر، علم و دانش بدون دین است. پیشنهادی که دارم این است که در قفسه‌های ایستگاه‌های مطالعه، حتماً جایگاه‌هایی را هم برای مجلات و نشریات تخصصی در نظر بگیرید.

 

علی اسماعیلی، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم آخرین نفری بود که در این مراسم سخنان کوتاهی را برای حاضرین ایراد کرد. اسماعیلی در بخشی از سخنرانی خود با اشاره به ضروری بودن فرهنگ سازی در حوزه کتاب و کتابخوانی گفت: کتاب در جامعه ما باید به شکل یک فرهنگ در بیاید و همه دستگاه‌ها هم در این راه فرهنگ‌سازی کنند. در این زمینه بسیار راحت می‌توان کار را شروع کرد. به عنوان مثال اگر هر ایرانی قبل از خواب شبانه، 10 دقیقه را به مطالعه کتاب اختصاص بدهد، قدم خوبی در این راه برداشته شده است. البته ما از نظر تولید کتاب در رتبه دهم جهان و اول منطقه هستیم ولی چنین ترازی برای جمهوری اسلامی ایران مناسب نیست.

 

در ادامه این مراسم پس از اجرای نمایشی کوتاه توسط گروه تئاتر فطروس و تقدیر از دست اندرکاران طرح ملی ایستگاه مطالعه از یک ایستگاه مطالعه مستقر در سالن رونمایی شد تا این طرح ملی رسماً کار خود را در کشور آغاز کند.

 

هر ایستگاه‌ مطالعه که قرار است در مکان‌های عمومی مستقر شود دارای 15موضوع است و کتاب‌ها به‌صورت ماهانه شارژ می‌شوند. این آثار در موضوعاتی چون، داستان، سه کتاب برای کودکان، دو کتاب نوجوانان، زنان، تاریخ، علوم و فنون و ادبیات به ‌معنای شعر و آثاری با موضوعات دفاع‌مقدس هستند.

 

لازم به ذکر است، افراد مختلف می توانند با مراجعه به این ایستگاه‌ها کتاب‌ها را برداشته و برای مطالعه به منزل ببرند، اگر تمایل داشتند طبق شماره حساب درج شده در کتاب 2000 تومان بابت آن پرداخت می‌کنند و اگر تمایل نداشته باشند می‌توانند کتاب را به نخستین ایستگاه یا یکی از کتابخانه‌های عمومی تحویل دهند./913/د102/ق

ارسال نظرات