۱۲ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۸:۵۵
کد خبر: ۱۹۹۱۳۸
در شماره جدید ماهنامه پاسدار اسلام می خوانیم؛

شمه‌ای از فضیلت مسجد مقدس جمکران از منظر مراجع معظم تقلید

خبرگزاری رسا ـ شماره 385 و 386 ماهنامه عقیدتی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی پاسدار اسلام به صاحب‌امتیازی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم منتشر شد.
ماهنامه پاسدار اسلام
 
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، شماره 385 و 386 ماهنامه عقیدتی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی پاسدار اسلام ویژه دی و بهمن 92 به صاحب‌امتیازی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم منتشر و روانه بازار شد.
 
در این شماره می‌خوانیم: «فضیلت مسجد»، «رستگاری مؤمنان با پیروی از رسول خاتم صلی‌الله علیه و آله»، «پیامبر اکرم (صلی‌الله علیه و آله) سراج منیر»، «رابطه و تأثیرگذاری متقابل عقل و ادب»، «تأثیر وظیفه شرعی اجتماعی در سعادت شخص»، «امامان محبوب‌ترین‌ها»، «شمه‌ای از فضیلت مسجد مقدس جمکران از منظر مراجع معظم تقلید» و ‌«امام حسن عسکری علیه‌السلام در گفتار دیگران».
 
شمه‌ای از فضیلت مسجد مقدس جمکران از منظر مراجع معظم تقلید عنوان بخشی از این ماهنامه است که ذیل آن مطالبی از مراجع تقلید و علما درباره مسجد مقدس جمکران ذکر شده است:
 
حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی: «من از قدیم‌الایام به مسجد مقدس جمکران عشق می ورزیدم و به سهم خودم آماده‌ام تا جایی که وقت و توانم اجازه می دهد در خدمت این مرکز (مسجد) باشم. چون می دانم باعث اصلاح بسیاری از جوانان می‌شود، باعث پیشرفت مکتب شیعه می‌شود».
 
حضرت آیت‌الله شبیری زنجانی: «این مسجد واقعیتی است که نمی‌توان آن را انکار کرد... قضایای مستقیم و متواتر یقینی‌ای که خیلی از افراد با رفتن به آنجا و توسل پیدا کردن، مشکلات مهم‌شان حل شده را نمی‌تواند انکار کند. این مسجد مکانی است که اولیا و مقدسین و رجال معنوی، سالیان دراز در آنجا توسل به شخص اول فعلی عالم داشته‌اند. بنابر این مسجد جمکران قطعا مورد عنایت خداوند است و طبیعی است که مشکلات در آنجا حل شود.
ما می‌دانیم خیلی از افراد به حسب ظاهر مشکلات لاینحل داشتند و به آنجا رفتند و مشکل‌شان حل شده است. امام خمینی (رحمةالله علیه) بیماری داشتند که احتمال نجات از آن بعید به نظر می رسید، ... ما با یکی از رفقا گفتیم باید برویم مسجد جمکران برای توسل. رفتیم و الحمدلله خطری که احتمال نجات از آن بعید به نظر می‌آمد حل شد».
 
حضرت آیت‌الله صافی گلپایگانی: «من افتخار می کنم که خادم این مسجد باشم. قضیه مسجد جمکران و ولایت و توجه به این مقام مقدس خیلی خیلی با اهمیت است و بزرگان و علما و اشخاصی که ملتفت بودند، همیشه مواظب بودند که در حدی که بتوانند، از این مکان مقدس بهره‌مند باشند و استفاده کنند».
 
حضرت آیت‌الله نوری همدانی: «کسی که مستضعفان را نجات خواهد داد، حضرت مهدی علیه‌السلام است و شما باید در این پایگاه مهم، او را به دنیا بشناسانید. به هر حال پایگاهی که امید می‌آفریند، پایگاهی که قدرت را به مستضعفان می‌دهد، مستضعفان جهان را از چنگال مستکبران نجات می‌دهد، همین پایگاه جمکران و فرهنگ جمکران است».
 
حضرت آیت‌الله سبحانی: «من تعجب می‌کنم از برخی افراد که نسبت به این مسجد توجه کامل را ندارند و از مزایای این مسجد آگاه نیستند؛ مسجد جمکران از دو حیثیت برای ما حائز اهمیت است؛ اول این‌که اینجا مسجدی است که وقتی در آن نماز می خوانیم سر تا پا توحید است. در نمازی که ما در آنجا می خوانیم کرارا می‌گوییم (ایاک نعبد و ایاک نستعین). ... چه مسجدی بالاتر و چه عملی بالاتر از آن‌که انسان را به توحید دعوت کند؛... دوم این که این مسجد همه ما را به محبوب خودمان و به موعود تمام ملل متصل می کند».
 
آیت‌الله یزدی: « نماز تحیت که برای همه مسجدهاست. اما نماز منسوب به حضرت بقیةالله عجل‌الله تعالی فرجه خاص این مسجد است و من نمی‌دانم چطور ممکن است مؤمنی این نماز را با صد بار (ایاک نعبد و ایاک نستعیم) بخواند و عوض نشود و حالش دگرگون نشود. باید توجه داشته باشیم که حضرت حجت عجل‌الله تعالی فرجه به خاطر حضرت معصومه سلام الله علیها به این نقطه توجه کردند. حضرت معصومه سلام‌الله علیها مرکز قم حساب می شوند و مسجد جمکران (ضواحیها).(علیکم بقم و ضواحیها)؛ حوزه علمیه در کنار حضرت معصومه سلام الله علیها است.
وقتی فتنه‌ها سراغ شما می‌آید، یعنی فتنه شما را سرگردان می کند که نمی‌دانید راه و چاه چیست، ... و نمی دانید تکلیف چیست. روایت فرموده است در این موارد (علیکم بقم و ضواحیها) بروید به قم و اطراف قم».
 
«بسوی سبک زندگی اسلامی/ زندگی آرمانی»، «حضرت فاطمه معصومه (سلام‌الله علیها) مدافع امام و ولایت»، «تنها رضای خدا در نظرم بود»، «به پیش برای پالایش و پیرایش جامعه»،‌ «نگاهی اجمالی به لایحه بودجه 93»،‌ «منظومه اهل دل»،‌ «از سیاست تا دیانت» و «حکایاتی از ائمه معصومین علیهم‌السلام» از موضوعات دیگر این ماهنامه است.
 
در بخش دیگری از این ماهنامه با عنوان بسوی سبک زندگی اسلامی/ زندگی آرمانی آمده است: اسلام برای کلیه ابعاد حیات انسان اعم از مادی و معنوی راه و روش و آموزه‌های جامع خاص دارد. این آیین‌نامه جامع، انسان را قبل از تولد تا پایان زندگی همراهی می‌کند و او را برای حیات پس از مرگ که حیات جاودانه و واقعی اوست مجهز و آماده می سازد. از نظر اسلام زندگی پاک تنها در پرتو ایمان و عمل صالح ممکن است و مرد و زن با عشق به کمال در جست‌و جوی آنند، هر چند خود ندانند و در انتخاب مسیر دچار انحراف شوند.
 
مظاهر دنیای مادی انسان را قانع و اشباع نمی کند و به همین دلیل است که مال و جاه و لذت و دیگر جلوه‌های مادی به آدمی احساس غنا و بی‌نیازی نمی‌دهد، اما همین انسان وقتی به اصل خویش باز می‌گردد و مطلوب واقعی خود را پیدا می کند، دل از همه دنیا برمی‌گیرد و آرامش خود را باز می‌یابد. این همان زندگی آرمانی و حیات طیبه است که قرآن کریم با عبارات گوناگون و در آیات متعدد بدان پرداخته است و شریعت مطهر راه و روش تحصیل آن را ارائه می‌کند.
 
در بخش پایانی ماهنامه هم به موضوعاتی همچون «استواری در عمل»،‌ «دوستی و راهبردهای تحکیم آن از منظر آموزه‌های دینی»، «تبلوری از اسلام ناب محمدی صلی‌الله علیه و آله»، «اسلام و خرافات، راههای پیشگیری و درمان»، «قانون اساسی، محور رویارویی سیاسی در مصر»، «موعد انتقام از آل سعود»، «بی‌پرده با تاریخ/ دی و بهمن 1358» و «چرا به شارون قصاب می‌گویند؟» پرداخته شده است.
 
شماره 385 و 386 ماهنامه عقیدتی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی پاسدار اسلام ویژه دی و بهمن 92 به صاحب‌امتیازی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم و مدیر مسؤولی محمدحسن رحیمیان در 62 صفحه و با قیمت 2500 تومان منتشر شده است./907/ت301/ق
ارسال نظرات