۲۹ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۵:۰۳
کد خبر: ۲۰۰۶۹۳

تصمیم سازمان بین‎المللی استانداردهای حسابداری برای استفاده از حسابداری اسلامی

خبرگزاری رسا ـ سازمان بین‎المللی استانداردهای حسابداری از تصمیم خود برای تلفیق اصول حسابداری رایج و حسابداری اسلامی و ارائه استاندارد ثابتی برای آن خبر داد.
حسابداري اسلامي
 
به گزارش خبرگزاری رسا، سازمان بین‎المللی استانداردهای حسابداری با مشورت با بانک های خاورمیانه و آسیا تصمیم دارد که میان اصول حسابداری اسلامی و حسابداری رایج در امور مالی دنیا تلفیق ایجاد کند.
 
سازمان بین‎المللی استانداردهای حسابداری کتاب هایی تحت عنوان " استانداردهای بین المللی گزارشگری مالی" منتشر می کند که در بیش از 100 کشور دنیا و از جمله کشورهای اسلامی نظیر مالزی و عربستان سعودی نیز از آنها استفاده می شود.
 
از آنجا که استانداردهای حسابداری رایج در دنیای امروز مطابق با اصول تجارت قراردادی و غربی تعیین شده اند برخی از کارشناسان در مورد چگونگی اعمال این استانداردها در بانکداری اسلامی، که بهره و ربا در آن حرام است اختلاف نظر دارند.
 
به همین دلیل سازمان بین‎المللی استانداردهای حسابداری یک گروه مشاور در امور مربوط به تجارت اسلامی تشکیل داد که نخستین جلسه خود را در سال میلادی گذشته تشکیل داد.
 
گروه مشاور در امور مربوط به تجارت اسلامی که از سوی سازمان بین‎المللی استانداردهای حسابداری تشکیل شده هم اکنون چهار حوزه مطالعاتی را در زمینه تجارت اسلامی برای مطالعات مقدماتی تعیین کرده است. 
 
وین آپتون، رییس کمیته مفسران و مدیر بین المللی سازمان بین‎المللی استانداردهای حسابداری در این ارتباط می گوید: تا پیش از این افراد و سازمان های بسیاری از ما خواسته اند که "اقدامی" در زمینه تجارت اسلامی صورت دهیم. مشکل اینجا بود که "اقدامی" که باید انجام می دادیم نامشخص بود.
 
در حال حاضر حسابداری اسلامی در سراسر دنیا از استانداردهای ثابتی برخوردار نبوده و به قوانین ملی و نظرات کارشناسان کشورهای مختلف وابسته است./990/ب903/د
ارسال نظرات