۱۷ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۴
کد خبر: ۲۰۸۷۵۵
با انتشار کتاب راه سعادت؛

روابط انسان با دیگران از منظر اخلاق اسلامی بررسی شد

خبرگزاری رسا ـ راه سعادت عنوان کتابی است منتشر شده از سوی حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت که روابط انسان با دیگران را از منظر اخلاق اسلامی بررسی می‌کند.
راه سعادت

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، راه سعادت عنوان کتابی به قلم حجت‌الاسلام داوود حسینی است که پژوهشکده حج و زیارت آن را با هدف بررسی روابط انسان با دیگران از منتظر اخلاق اسلامی تدوین کرده و به تازگی از سوی مؤسسه فرهنگی هنری مشعر منتشر شده است.

 

در دیباچه این اثر آمده است: توجه به اخلاق اسلامی و انسانی نشانه سلامت و کرامت فرد و جامعه است، به خصوص اخلاق و آداب معاشرت اجتماعی که زمینه‌ساز تعاملات سازنده و تعالی بخب برای انسان‌های طالب کمال و فضیلت‌های انسانی هستند.

 

در روابط اجتماعی، انسان‌ها حقوق و تکالیفی نسبت به یکدیگر پیدا می‌کنند که رعایت آنها باعث تکامل معنوی، آرامش روانی و تسهیل ارتباطات اجتماعی می‌شود؛ یکی از عرصه‌های اجتماعی که رعایت اخلاق و آداب اجتماعی اهمیت ویژه‌ای دارد، عرصه حج و زیارت است.

 

این نوشتار می‌افزاید: سالانه میلیون‌ها زائر از کشور ایران به سرزمین وحی و عتبات عالیات رهسپار می‌شوند و با زائران کشورهای دیگر و هموطنان و همسفران زائر خود ارتباط برقرار می‌کنند، از این‌رو لازم است در این فضای معنوی، اخلاق اسلامی را سرلوحه ارتباطات خود قرار دهند.

 

نویسنده این اثر، رعایت حقوق دیگران با آراستگی، ادب و حسن خلق، حفظ آبروی افراد با رازداری، تغافل از خطاهای دیگران با عفو و گذشت، همکاری و تعاون در سفرهای زیارتی و تذکر اشکالات با زبانی نرم و سازنده را از موارد مهمی نام می‌برد که سرلوحه اخلاق اسلامی در ارتباطات به شمار می‌رود.

 

کتاب راه سعادت در پانزده فصل به بررسی حسن خلق، رعایت ادب، آراستگی، نشاط در عبادت، عفت، رعایت حقوق دیگران، عفو و گذشت، حفظ آبرو، آیین رازداری، انتقاد سازنده، مزاح و شوخی، صداقت و راستگویی، تغافل و چشم‌پوشی، رفق و مدارا و تعامل و همیاری می‌پردازد.

 

در فصل دوم این کتاب با عنوان رعایت ادب و ذیل واژه‌شناسی ادب می‌خوانیم: ادب براساس معنای تربیت انسان به سوی پسندیده می‌کشاند و او را از امور زشت باز می‌دارد. «ابن منظور» در «لسان العرب» می‌نویسد: ادب چیزی است که به وسیله آن مربی متربیان را تربیت می‌کند.

 

ادب به معنای اسم مصدر یعنی نتیجه تربیت: «مجمع البحرین» می‌گوید: ادب کردم او را، از باب ضَرَب، یَضربُ، یعنی به او ریاضت نفس و مکارم اخلاق آموزش دادم. صاحب مجمع البحرین به این حدیث امام علی علیه‌السلام استناد می‌کند که فرمودند «بهترین چیزی که پدران برای فرزندان خود به جای می‌گذارند، ادب است.»

 

همچنین ادب در معنای دیگر به صفتی اخلاقی و روحی تعریف شده و آمده است: این معنا با همان گفت‌وگوی میان مردم تناسب دارد که می‌گویند: فلانی با ادب، یا بی‌ادب است؛ چناکه امیرمؤمنان علیه السلام فرمود: «الادب احسن سجیّة؛ ادب بهترین ویژگی اخلاقی و صفت انسانی است».

 

کتاب راه سعادت؛ روابط انسان با دیگران از منظر اخلاق اسلامی به قلم داوود حسینی در قطع وزیری، 340 صفحه، شمارگان 3000 نسخه و به قیمت 9 هزار تومان به همت پژوهشکده حج و زیارت تدوین و از سوی مؤسسه فرهنگی هنری مشعر منتشر شده است./920/ن601/ق

ارسال نظرات