۱۵ دی ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۷
کد خبر: ۲۳۹۴۳۱

کتاب بهداشت امامت با موضوع طب سنتی اثر آیت الله امامت‌کاشانی چاپ و منتشر شد

خبرگزاری رسا ـ تازه ترین تألیف آیت الله سید عزیزالله امامت کاشانی با عنوان بهداشت امامت «طب سنتی» در 232 صفحه و در تیراژ سه هزار نسخه چاپ و منتشر شد.
كتاب بهداشت امامت ‹‹ طب سنتي›› از آيت الله امامت‌كاشاني آيت الله سيد عزيزالله امامت كاشاني

 

علی اصغر شاطری تهیه کننده کتاب بهداشت امامت ‹‹ طب سنتی›› در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، گفت: قدمت و پیشینه طب سنتی را در هیچ کشوری نمی توان به درستی تخمین زد و تاریخچه دقیق آن را به دست آورد، اما می توان به این ذهنیّت رسید که با خلقت و آفرینش انسان، طب نیز به وجود آمده است.

 

وی افزود: از زمانی که انسان در وجود خود درد و ناخوشی را حس کرد برای کاهش درد و بهبودی ناخوشی تلاش زیادی کرد و با استفاده از روش و یا روش هایی متوسل شد تا از درد و رنج آزاد شود و در همین زمان طبابت نیز آغاز شد.

 

به گفته وی، طب سنتی و استفاده از گیاهان دارویی سابقه ای طولانی در تاریخ پزشکی و طبابت کشور دارد و برگرفته از تعالیم اوستا و زرتشت است که نمونه هایی از آن را می توان در اشعار فردوسی درباره جمشید دید.

 

شاطری یاد آور شد: این طب با آموخته هایی از طب شرقی و طب یونانی و آموزه هایی از تعالیم و روایات اسلامی در یک دیگر ادغام شد و به کمک دانشمندان و حکیمان ایرانی به دستاوردهای بزرگی رسیدند که درخشان ترین آثار علمی پزشکی را به جهان ارائه کردند که تا به امروز مورد تدریس و تحقیق بزرگترین مراکز علمی جهان است.

 

به گفته وی، بزرگترین پزشکان و طبیبان جهان اسلامی ایرانی بودند که هر کدام خدمات ارزشمندی را برای پیشرفت و تعالی دانش پزشکی و طب سنتی ایرانی، اسلامی انجام دادند و باعث افتخار جهان اسلام و ایران شدند که سرشناس ترین آنها محمدبن زکریای رازی، شیخ الرئیس ابوعلی سینا، موفق هروی، جرجانی و حکیم مؤمن بودند.

 

شاطری گفت: علاوه بر این دانشمندان نامدار جهانی در هر منطقه ای حکیم و طبیبانی حاذق و ماهر داشتند که تجربه اندوزی و آگاهی و شناخت آنها از طب گیاهی و سنتی باعث پیشرفت و تعالی علم طب و سرمایه و اندوخته ای گرانبها برای دانش پزشکی و طب سنتی ما ایرانی ها شدند.

 

تهیه کننده کتاب بهداشت امامت «طب سنتی» در ادامه با اشاره به این که شهر تاریخی کاشان نیز تاثیر پذیر از این موضوع نبود گفت: کاشان علاوه بر دانشمندان و عالمام دینی، حکیمان و طبیبان صاحب نامی را به جامعه پزشکی کشور از جمله حکیم رکنا مسیح کاشانی، میرزاابوالفضل طبیب کاشانی و... معرفی کرد و در حال حاضر نیز علم پزشکی از وجود متخصصان معروف جهانی که تربیت یافته کاشان هستند بهره می برد.

 

شاطری گفت: امروز نیز با وجود این که علم و دانش پیشرفت های چشمگیری داشته و بهترین دستگاه های پزشکی و داروهای شیمیایی را به بازار عرضه کرده است اما طب سنتی و گیاه درمانی همچنان مورد توجه و استقبال مردم قرار دارد و لابراتوارهای بزرگ مشغول ساخت داروهای گیاهی هستند و هزاران حکیم به این شیوه طبابت می کنند.

وی افزود: بر همین اساس عالمان و فرهیختگان دینی بر حسب وظیفه خود تلاش می کنند تا دایرة المعارف طب اسلامی را به جهانیان آموزش داده و در این زمینه کتاب های ارزشمندی نیز تاکنون نوشته شده است.

 

شاطری یادآورشد: آیت الله حاج سید عزیزالله امامت کاشانی که بیش از 30 عنوان کتاب در زمینه های تفسیر قرآن، حدیث و روایات، ادعیه و اذکار، عرفان و اخلاق به رسته تحریر در آورده است از جمله حکیمانی است که در طب گیاهی و طب اسلامی صاحب نظر و خدمات شایان توجهی در این زمینه داشته است.

 

تهیه کننده کتاب بهداشت امامت افزود: این کتاب برگرفته از سؤالاتی است که در موضوع طب سنتی و اسلامی و خواص درمانی برخی از گیاهان دارویی و میوه ها از ایشان شده و آیت الله امامت کاشانی نیز دستوراتی در این زمینه داده اند. 

 

شاطری یاد آورشد: مطالب این کتاب گرد آوری و تنظیم و در 232 صفحه و در تیراژ سه هزار نسخه توسط انتشارات مرسل چاپ و منتشر شده است تا همه بتوانند از این گنجینه ارزشمند بهره مند شوند.

 

شایان ذکر است،  آیت‌الله سید عزیزالله امامت فرزند سید فخرالدین امامت، در 15 بهمن سال 1308ه‍ .ش برابر با 5 رمضان سال 1348 هـ .ق در کاشان دیده به جهان گشود، وی پس از پایان تحصیلات در مدارس جدید، به فراگیری علوم دینی نزد برادر بزرگوارش سید فضل‌الله امامت پرداخت و صرف و نحو و منطق و لغت عربی را از وی آموخت و در سپس در محضر پدرش سید فخرالدین امامت به فراگیری فقه و اصول پرداخت و در همان زمان در مدرسه سلطانی کاشانی در محضر حضرات آیات، سید خلیل‌الله خلیل و شیخ محمد غروی بعضی دروس فقه و اصول و تفسیر و فلسفه را آموخت و پس از مهاجرت آیت‌الله غروی به تهران، وی نیز راهی تهران شد و مدتی در مدرسه سپهسالار نزد شیخ محمود نجفی تبریزی تلمذ نمود، سپس به امر پدر به کاشان بازگشت و دروس سطح را از محضر آیت‌الله سید حسین رضوی فرا گرفت. آیت‌الله امامت در سال 1374 هـ .ق برای تکمیل دروس حوزوی عازم عتبات عالیات عراق شد و مدتی در درس فقه آیت‌الله میرزا مهدی شیرازی شرکت کرد، وی سپس رهسپار نجف اشرف شد و پس از کسب فیض از علمای نجف به کاشان بازگشت. آیت‌الله امامت پس از چندی اقامت در کاشان، برای ادامه و تکمیل دروس راهی مشهد مقدس شد و از محضر حضرات آیات، سید محمدهادی میلانی، میرزا احمد کفایی و سید ابوالقاسم بلخی بهره برد. آیت‌الله امامت، ضمن تحصیل به تدریس و تألیف نیز اشتغال یافت. ایشان از بیشتر علما دارای اجازه اجتهاد روایی و امور حسبیه است./1307/ت302/ق

ارسال نظرات