۳۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۴
کد خبر: ۲۴۱۸۶۳

مروری بر کتاب تازه منتشر شده امامت، امامیه و اهل سنت

خبرگزاری رسا ـ کتاب امامت امامیه و اهل سنت نوشته عیسی عیسی‌زاده به همت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی از چاپ خارج شده است.
کتاب امامت، اماميه و اهل سنت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، دفاع از مکتب تشیع و پاسخگویی به شبهات و اشکالات از مهم‌ترین رسالت‌های اندیشمندان و متکلمان شیعه است. مخالفان همواره امامت را که سنگ بنای مکتب تشیع است، مورد هجمه شبهات و اشکالات قرار داده‌اند.

 

کتاب امامت، امامیه و اهل سنت از سه فصل‌ «کلیات، مبانی امامت و دلایل قرآنی امامت حضرت علی علیه‌السلام» جمع‌آوری شده است.

 

فصل اول از «مقدمه، معرفی اجمالی فخر رازی و واژگان تحقیق» تشکیل شده که هر گفتار مباحث مختلفی را مورد بررسی قرار داده است.

 

نویسنده در مقدمه این کتاب نوشته است: «به اعتقاد شیعه، امامت ادامه نبوت، از اصول دین و سنگ‌بنای هویت جامعه شیعی است. امام، حجت خدا در میان خلق و واسطه فیض او به مخلوقات است و این منصب، تنها به تعیین الهی و به زبان پیام‌آور وحی معرفی می‌شود و تنها نمونه این مقام، امیرمؤمنان علی علیه‌السلام و پس از ایشان یازده تن از امامان معصوم علیهم‌السلام هستند.

 

در فصل دوم این کتاب گفتارهای «ضرورت امامت، اوصاف امام و راه تعیین امام» آمده که این گفتار شامل موضوعات مختلف است.

 

مؤلف در رابطه با کلامی یا فقهی‌بودن ضرورت امامت نوشته است: «در این مسئله دو دیدگاه مطرح شده است: دیدگاه نخست، مربوط به عالمان اهل سنت است: آنان به سبب اینکه تعیین امام را از وظایف و تکالیف مردم می‌دانند به این مسئله رویکردی فقهی دارند. دیدگاه دوم، کلامی‌بودن ضرورت امامت است که عالمان شیعی به این نظر معتقدند، زیرا تعیین امام را بر حسب صفات کمالی خداوند، مانند صفت حکمت و لطف، بر خداوند لازم می‌دانند نه بر مردم.»

 

گفتارهای «آیه ولایت، آیه اولی‌الامر و آیات دیگر» در فصل سوم آمده و هر گفتار از چند باب تشکیل می‌شود.

 

مؤلف این اثر تلاش کرده اشکالات و شبهات یکی از مفسران بزرگ اهل سنت (فخر رازی) به دلایل قرآنی امامت امیرمؤمنان علی علیه‌السلام را نقد و بررسی کند.

 

علاقه‌مندان جهت تهیه این کتاب می‌توانند با شماره تلفن 37832833 ـ 025 تماس بگیرند.

 

کتاب امامت امامیه و اهل سنت نوشته عیسی عیسی‌زاده در 184  صفحه با شمارگان 700 نسخه و به قیمت 10000 تومان به همت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی از چاپ خارج شده است./992/ن602/ق

ارسال نظرات