۱۹ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۷
کد خبر: ۲۵۳۷۰۳

اصول منبرداری از نگاه آیت الله نوری همدانی

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت الله نوری همدانی با توجه به اهمیت تبلیغ و منبرداری، اصول کلی آن را تشریح کرد و گفت: منبرداری خود نوعی هنر است.
 آيت الله نوري همداني

حضرت‌ آیت الله حسین نوری همدانی از مراجع تقلید ظهر امروز در دیدار مدیران کاروانی اداره کل اعزام مبلغ سازمان اوقاف با اشاره به اهمیت بحث تبلیغ، اظهار داشت: منبر داری خود یک هنر است؛ مبلغ پیش از سخنرانی خود می‌اندیشد که چگونه مطلب خود را آغاز کرده و چگونه به پایان رساند، مهارت در چینش مطالب و بیان آن به شکلی که تأثیرگذارتر باشد، هنر است.

وی با تأکید بر این‌که منبر خطابه حتی از اداره کرسی تدریس نیز سخت‌تر است، گفت: به همین دلیل است که ما فقهای بسیاری داریم اما خطیبی که مانند آیت الله فلسفی باشد، کمتر وجود دارد.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این‌که منبر نباید خسته کننده و ملال آور باشد، ابراز داشت: منبری باید از تن صدای مناسب و جذابی برخوردار باشد و مطالب را به گونه‌ای بیان کند که مخاطبان تا انتهای منبر با اشتیاق و حوصله به سخنانش گوش دهند؛ قدرت بیان داشتن یکی از نکات مهم در منبر داری است.

این مرجع تقلید به علمی بودن منبر تأکید کرد و گفت: بدون مطالعه به منبر رفتن تضییع وقت مردم است؛ ما در عصری زندگی می‌کنیم که اغلب مردم تحصیل کرده و صاحب فکر و اندیشه هستند بنابراین باید با استفاده از منابع غنی خود سعی کنیم منبری پر بار داشته باشیم.

حضرت آیت الله نوری همدانی با اشاره به منابع غنی اسلامی، اظهار داشت: در اسلام برخلاف سایر ادیان مواد خام و اصول فراوانی وجود دارد؛ قرآن، نهج البلاغه، احادیث و آثار اهل‌بیت(ع)، تاریخ پیامبران و ائمه اطهار(ع) و سیره علمای بزرگی که در این مسیر گام برداشتند، همگی از منابعی هستند که باید مبلغان از آنها بهره‌مند باشند.

وی به دسته بندی علوم مختلف در اسلام و تعدد آنها اشاره کرد و گفت: با توجه به حجم انبوهی از مطالب قابل استفاده‌ای که در منابع ما وجود دارد لازم است مبلغان از مطالعات خود نکته برداری کنند و مجموعه این یاداشت‌ها را به صورت منظم و دسته بندی شده در اختیار داشته باشند تا بتوانند از آنها استفاده کنند./928/پ202/ج

ارسال نظرات