۳۰ مهر ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۲
کد خبر: ۲۹۷۲۲۴
در آستانه عاشورای حسینی؛

معرفی بسته کتابشناسی اشعار عاشورایی از سوی به نشر

خبرگزاری رسا ـ انتشارات آستان قدس رضوی همزمان با فرارسیدن تاسوعا و عاشورای حسینی، بسته کتابشناسی خود را شامل 7 عنوان کتاب در زمینه اشعار، نوحه ها و مراثی عاشورایی معرفی و پیشنهاد کرد.
بسته کتابشناسي شعر عاشورايي

 

به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد، شعر عاشورایی شاخه‌ای از شعر آیینی است که بیشتر در ارتباط با مسائل معنوی و کرامات انسانی و همچنین در مورد وقایع عاشورا و حوادثی است که بر سیدالشهدا علیه السلام  گذشت.

در این راستا انتشارات آستان قدس رضوی تلاش دارد تا با ارائه و در اختیار گذاشتن آثار شایسته در زمینه شعر عاشورایی، بتواند آیینه‌ای زلال تر، فراروی عاشقان و محبان اهل بیتعلیه السلام  بگذارد که چاپ و انتشار کتاب «این حسین علیه السلام کیست» از این دسته محسوب می شود.

این کتاب که به همت محمدجواد غفورزاده«شفق» شامل غزل، مرثیه و نوحه ماه های محرم و صفر می باشد، گردآوری شده با استقبال صاحبان‌نظران و دوستداران شعر و ادب آیینی مواجه و توسط به نشر در سال درسال 1392 به چاپ پنجم شده است.

«سفینه های نور» سروده سیدرضا موید، دفتر شعری است که مدایح و مراثی اهل بیت علیهم السلام را در بردارد و وجود اشعاری درباره برخی شخصیت ها مانند حضرت علی اکبر، حضرت زینب، حضرت معصومه علیهم السلام و ... از دیگر ویژگی های این دفتر شعری است.

«گلبرگ ها، دم پاره های سینه زنی» مجموعه شعری است حاوی غمنامه هایی در سوگ ائمه نور و خاندان عصمت که از گلوی سوخته یکی از مداحان اهل بیت علیهم السلام  برخاسته و توسط انتشارات آستان قدس رضوی انتشار یافته است.

سید رضا مؤید در این کتاب، جلوه هایی از همان دردها، ناله ها و مظلومیت هایی را ترسیم کرده که در طول تاریخ پرفراز و نشیب اسلام، بر امامان معصوم علیهم السلام  و خاندان ایشان گذشته است.

«منظومه عشق» دیگر سروده سیدرضا موید، آمیزه‌ای از شعر و مقتل در رثای شهیدان کربلا است که کار تحقیق و پژوهش آن را حجت الاسلام نعمت الله منصوریان در هفت فصل، علاوه بر شرحی از یاران شهادت طلب سالار شهیدان، اشعاری نیز در رثای آن ها انجام داده است.

کتاب «سبوی کربلا» سروده حسین ترکمانیان، به نوعی تجلی عاشورا در شعر معاصر پس از انقلاب به شمار می رود و حاصل تلاش و کنکاشی در شعر عاشورایی پس از انقلاب است که مولف بر آن بوده تا جلوه هایی از قیام امام حسین علیه السلام  و تاثیر آن را بر شعر معاصر پس از اقلاب نشان دهد.

«مصباح الهدی» سروده محمدجواد غفورزاده، مجموعه‌ای از پیام های روشنی‌بخش سیدالشهدا علیه السلام  و اربعینی از سخنان امام حسین علیه السلام است که شاعر آن را در مجموعه ای کوچک، به پیشگاه دوستداران و پیروان آن حضرت تقدیم کرده است. ضمن این که در ذیل احدادیث، اشعاری با نگاه به سخنان آن حضرت آورده شده است.

«مرثیه سرخ‌گلو» برگزیده شعر معاصر مذهبی در ستایش عاشورا می باشد که کار تنظیم و گردآوری آن را امیرمسعود طاهریان بر عهده داشته و روایتگر اشعاری استوار، همراه با اندیشه‌هایی والا که حماسه عاشورا را در عصری دیگر است.

علاقه مندان به تهیه این مجموعه کتاب های شعر عاشورایی و همچنین مشاهده و تهیه سایر محصولات انتشارات آستان قدس رضوی می توانند به نشانی اینترنتیwww.behnashr.com  و یا فروشگاه های سطح شهر مشهد و نمایندگی های سراسر کشور مراجعه کرده و یا از طریق سامانه پیامکی به شماره 30003209 با این انتشارات تماس برقرار کنند./1308/د102/ق

منبع: به نشر

ارسال نظرات