۲۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۲
کد خبر: ۳۲۵۳۰۲

کتاب «بر تارک طوفان؛ ملا مصطفی بارزانی به روایت مطبوعات ایران 1358» منتشر می‌شود

خبرگزاری رسا ـ کتاب «بر تارک طوفان؛ ملا مصطفی بارزانی به روایت مطبوعات ایران از سال 1324- 1358» با کوشش و قلم ولدبیگی به زودی در تهران منتشر می‌شود.
کتاب «بر تارک طوفان؛ ملا مصطفي بارزاني به روايت مطبوعات ايران از سال 1324- 1358»

 

به گزارش خبرگزاری رسا، بهرام ولدبیگی، پژوهشگر درباره کتاب «بر تارک طوفان؛ ملا مصطفی بارزانی به روایت مطبوعات ایران از سال 1324- 1358» گفت: این کتاب حاصل تلاشی پژوهشی است که ظرف سه سال تحقق یافته است و می‌تواند مورد توجه روزنامه‌نگاران، پژوهشگران و تاریخ‌نگاران ایران قرار گیرد تا در یک تاریخ‌پژوهی ژورنالیستی با اندیشه‌ مرحوم ملا مصطفی بارزانی بیشتر آشنا شوند.

 

وی افزود: آرشیو مطبوعات ایران از اسناد و مدارک مطبوعاتی پیرامون جنبش کُردستان به رهبری ژنرال بارزانی غنی و مملو است. در این کتاب، فقط گفت‌وگوها و مصاحبه‌های او با رسانه‌های اروپایی و آمریکایی که در مطبوعات ایران چاپ و منتشر شده‌اند، چاپ شده؛ چرا که مطالب مربوط به او و جنبش کُردستان در مطبوعات ایران هزاران صفحه است و در آینده به صورت تخصصی در چند جلد کتاب دیگر منتشر خواهد شد.

 

این پژوهشگر در ادامه داد: این کتاب 900 صفحه‌ای و قطع آن رحلی و تاریخ مکتوبی است از تلاش و زحمات روزنامه‌نگاران ایرانی که از جنبش کُردستان به رهبری «ملامصطفی بارزانی» روایت کرده‌اند.

 

ولدبیگی تصریح کرد: این کتاب به دلیل ارزش محتوای تاریخی آن و برای ماندگاری زحمات روزنامه‌نگاران ایرانی در جنبش کُردستان در آینده نزدیک به زبان‌های کُردی، عربی، انگلیسی و ترکی در اقلیم کردستان عراق، ترکیه، اروپا و آمریکا ترجمه و منتشر خواهد شد.

 

وی همچنین گفت: کتاب «بر تارک طوفان؛ ملامصطفی بارزانی به روایت مطبوعات ایران از سال 1324- 1358» مشتمل بر شش فصل است که با گاهشمار جنبش کُردستان و زندگی و مبارزات بارزانی آغاز شده و به ترسیم حضور وی در جمهوری مهاباد پرداخته و سپس راهپیمایی تاریخی وی از مهاباد تا کرانه‌های ارس را نظاره‌گر شده است.

 

نویسنده کتاب «بر تارک طوفان» عنوان کرد: کتاب از سال 1324 (1945) تا سال 1358 (1979) «ملامصطفی بارزانی» را به روایت مطبوعات ایران به تصویر می‌کشد و در نهایت نیز با چند نامه و مکاتبات بارزانی با رؤسای جمهور آمریکا و عراق و گزارش‌هایی از تشییع جنازه وی فرجام می‌پذیرد.

 

ولدبیگی بیان کرد: در واکاوی مطبوعات ایران پیرامون جنبش کُردستان نشریات و روزنامه‌هایی همچون «کیهان»، «کردستان»، «کوهستان»، «ایران ‌ما»، «ارس»، «باختر»، «ترقی»، «آتش»، «آیندگان»، «مردم»، «خاک ‌و خون»، «سپید و سیاه»، «آسیای جوان»، «امید ایران»، «خواندنی‌ها»، «تهران ‌مصور» و «جهان‌ پاک» بیشترین سهم را دارند و «روزنامه اطلاعات» با بیشترین مطالب دارای جایگاه نخست در این کتاب است.

 

ولدبیگی در پایان اظهار کرد: در اینجا بایستی از محمدعلی جعفریه، مدیر نشر ثالث برای چاپ و انتشار این کتاب و همچنین از مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای همکاری و صدور و مجوز آن قدردانی و تشکر کنم./998/د102/ق

منبع: نشر ثالث

ارسال نظرات