۲۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۰
کد خبر: ۵۰۴۹۶۸
عضو هیأت علمی دانشگاه صنعت نفت اهواز مطرح کرد؛

سند ۲۰۳۰ راه نفوذ جدید استعمار غرب

حجت الاسلام سیاح با اشاره به اینکه با وجود نظام مردم سالاری دینی جایی برای پذیرش سند ۲۰۳۰ وجود نداشت.
تجمع جمعی از بانوان مشهدی در اعتراض به سند ۲۰۳۰

حجت الاسلام رحیم سیاح، استاد حوزه و عضو هیأت علمی دانشگاه صنعت نفت اهواز در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، با اشاره به اینکه آموزش و پرورش باید براساس یک سری مبانی دینی، ملی، فرهنگی و اعتقادی نگارش یابد، اظهار داشت: در بحث آموزش به ویژه دوران کودکی، جوانی و نوجوانی که مراحل رشد دانش آموزان است باید دقت شود که «العلم فی الصغر کالنقش فی الحجر» یعنی آموزش دوران کودکی در رشد و نمو افراد در بزرگسالی بسیار تأثیر دارد.

 عضو هیأت علمی دانشگاه صنعت نفت اهواز با اشاره به اینکه در آموزش و پرورش باید شاخصه های اعتقادی، ملی و بومی در نظرگفته شود، گفت: بدون آموزش فرهنگ اصیل خودگذشتگی، پاسداری و حمایت از ارزش های ملی، اسلامی و دینی قادر نخواهیم بود تا جوانانی را برای محافظت از سرزمین و کشورمان تربیت کنیم و ناآشنایی کودکان با چنین فرهنگ هایی سبب خواهد شد تا در بزرگسالی غیرت دینی نداشته و از وطن و حیثیت خود دفاع نکنند.

این استاد حوزه و دانشگاه از مخالفت اسلام با خشونت خبر داد و افزود: اسلام به صلح، آرمش و دوستی فرا می خواند و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و اهتمام به آن در میان جوانان و کودکان جایی است که دشمن هجمه آورد و از آنجا که با عقل و فطرت انسانی سازگاری دارد در استحکام و نهادینه شدن گفتمان کشورها تأثیر به سزایی خواهد داشت.

کارشناس مسائل آموزشی در رابطه با سند 2030 خاطرنشان شد: لایحه ها، بیانیه ها، کنوانسیون ها و سندهای امضا شده بنا به تصریح قانون اساسی نباید مخالف قوانین، اولویت های ملی، فرهنگی، دینی و مذهبی کشورمان باشد و با وجود سند بنیادین تحول آموزش و پرورش نیازی به 2030 نداریم.

حجت الاسلام سیاح ادامه داد: آیا هدف نویسندگان سند 2030 ارتقای سطح فرهنگ و آموزش ملی کشورها است یا به دنبال اهداف استعماری؟ که به نظر می آید تناقض برخی بندها با آموزه های دینی و ملی ما و پیگیری اجرای سبک زندگی غربی گویای اهداف استعماری است.

وی با اشاره به اینکه با وجود نظام مردم سالاری دینی جایی برای پذیرش سند 2030 وجود نداشت، خاطرنشان کرد: سؤال ما این است که آیا با وجود این سند مشکلات فرهنگی و آموزشی کشور حل می شود یا ما به سبک زندگی غربی و گرفتاری در باتلاق بی هویتی دچار خواهیم شد؟.

عضو هیأت علمی دانشگاه صنعت نفت اهواز عنوان داشت: کشورهای داعیه پیشرفت علمی و آموزشی با بحران بی هویتی و بی اخلاقی و انحلال خانواده مواجه هستند و اگر روشنگری های رهبری نبود کسی از عمق چنین اقدام تاریخی ناآگاه می ماند که متأسفانه در این باره نهادهای متولی امور فرهنگی سستی کردند.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه شورای انقلاب فرهنگی کشور باید چنین مسائلی را رصد کند، اظهار داشت: حوزه های علمیه و مراجع تقلید به بررسی و نقد سند مذکور پرداختند و بندهای مخالف با مبانی دینی را تبیین کردند.

کارشناس مسائل آموزشی با اشاره به اینکه ایران از لحاظ فرهنگی و آموزه های اسلامی غنی و بی نیاز به چنین سندهایی است، تصریح کرد: باید مشخص شود با امضای آن چه به دست آورده و چه از دست خواهیم داد و این عده که از عدم تعهد و الزام در اجرای آن سخن می گویند، جواب دهند اگر تعهدآور نیست پس چرا امضا می کنند و از انتقاد می ترسند؟.

وی در پایان ابراز داشت: به نظر می آید که غرب از طریق استعمار فرهنگی به دنبال استعمار سیاسی و اقتصادی است و سند 2030 بهانه ای برای چنین اقدامی است؛ چرا که بهترین راه برای نفوذ از طریق فرهنگ حاصل می شود و با این سند برای مدارس و مهدکودک ها برنامه ریزی می کنند اما امضا کنندگان سند مخالف چنین نظریاتی بوده و یونسکو را جدا از سازمان ملل و یک نهاد غیراستعماری معرفی می کنند./9456/ت۳۰۱/س

ارسال نظرات