۰۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۱
کد خبر: ۷۲۹۹۵۲
در آخرین نشست علمی همایش تبیین اندیشه دفاعی امام خامنه ای مطرح شد؛

اصالت جنگ یا صلح با نیم نگاهی به شرایط مقرره رهبری در پذیرش برجام

اصالت جنگ یا صلح با نیم نگاهی به شرایط مقرره رهبری در پذیرش برجام
مقاله «بررسی اندیشه فقهی رهبری نسبت به اصالت جنگ یا صلح با نیم نگاهی به شرایط مقرره ایشان در پذیرش برجام» از سوی حجت الاسلام دکتر حسینی زیدی، ارائه شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان رضوی، در نشست پایانی از سلسله نشست های علمی همایش بین المللی تبیین اندیشه های دفاعی امام خامنه ای(مدظله العالی) حجت الاسلام دکتر سید ابوالقاسم حسینی زیدی، مقاله «بررسی اندیشه فقهی آیت الله خامنه ای نسبت به اصالت جنگ یا صلح با نیم نگاهی به شرایط مقرره ایشان در پذیرش برجام» را همراه با نگارنده همکار  علی محمدی نیا ارائه داد.

وی با اشاره به این که جنگ و صلح، از مقوله ها و مسائلی است که در هر نظام و ملتی وجود دارد، بیان داشت: مفهوم جهاد در جنگ و صلح موضوع اصلی و مد نظر است. از این رو رهبر معظم انقلاب چنین می فرمایند که جهاد به معنای مبارزه و در زبان فارسی به معنای جنگ است.

وی افزود: البته ستیزه گری معنای مبارزه را نمی دهد. می گویی من مبارزه علمی می کنم، مبارزه اجتماعی می کنم، مبارزه سیاسی می کنم، مبارزه مسلحانه می کنم، به همه این ها مبارزه می گویند و مبارزه یعنی در مقابل یک مانع تلاشی پرنیرو و قدرت انجام بدهیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی بیان داشت: رهبر معظم انقلاب بر این مساله تاکید دارند که صلح قطعا نباید به معنای اعتماد به دشمن باشد بلکه در مقابل آن، باید بدانید که مرزبندی های محکمی را با دشمنان داریم.

وی افزود: مقام معظم رهبری در اندیشه های دفاعی بر این مرزبندی ها تاکید دارند و آیات شریف قرآن نیز می تواند موید بر این مرزبندی ها و ترسیم خطوط باشند.

حجت الاسلام حسینی زیدی گفت: آنچه که اهمیت فراوان دارد و در مقاله سعی کردیم تاکید کنیم، این است که ایشان یکی از مصادیق جهاد را جنگ و دیگر مصداق را صلح می دانند؛  باید جهاد را با همان معنای رهبر معظم انقلاب دنبال کنیم که می فرمایند ممکن است گاهی در برخی موارد در قالب حمله و جنگ و در برخی موارد همراه و توامان با صلح باشد.

وی با اشاره این که مقام معظم رهبری ابدا مخالف صلح نیستند بلکه صلح به عنوان یکی از مهمترین قطعات پازل می تواند با شرایط خود در جایگاه موثر آن مورد استفاده قرار گیرد، بیان داشت: مقام معظم رهبری، روی شرایط تاکید بسیاری دارند که طبیعتا در مبانی فقهی نیز این مساله بسیار مورد تاکید و توجه قرار دارد.

نقد و بررسی مقاله

در پایان پس از ارائه مقاله از سوی حجت الاسلام دکتر حسینی زیدی، دکتر غلامرضا کحلکی و دکتر محمد علی شیخ الاسلامی داوران این نشست علمی به نقد و بیان دیدگاه ها و نظرات خود درباره مقاله پرداختند.

اشاره به اشتراکی بودن برجام در بین کشورهای طرف پیمان به عنوان برنامه جامع اقدام مشترک در تبیین مفهوم آن، در این مقاله باید لحاظ شود و زمانی که بناست نوع نگاه رهبری به برجام را با جنگ و صلح پیوند دهیم بنابراین شرایط برجام و اقدام مشترک هم در آن باید تبیین شود.

ارزشمندی کار در راستای بیان موضوعات جنگ و صلح روشن است اما مفاهیم جهاد و ارتباط بین جنگ و صلح باید بیش از این تبیین شود. و با توجه به اینکه مقاله از لحاظ موضوع کاملا کاربردی و از جنبه ساختاری قوی است می طلبد استناداتی که در مقاله بیان می شود، حوزه جنگ نرم را نیز به عنوان یک عرصه اثرگذار در بر گیرد./933/

جواد رستمی
ارسال نظرات