۲۸ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۵:۱۶
کد خبر: ۱۷۲۳۶۷
رئیس جدید مؤسسه فرهنگی اکو:

سطح استانداردهای کتابخانه ملی ایران از کتابخانه‌های بریتانیا و کنگره بالاتر است

خبرگزاری رسا ـ کتابخانه ملی ایران تنها کتابخانه ملی در جهان است که به صورت 24 ساعته اداره می شود و دارای برخی ویژگی های خاص نیز هست.
افتخار حسين عارف رئيس  مؤسسه فرهنگي اکو در ديدار با دکتر صلاحي

 

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران، افتخار حسین عارف رئیس جدید مؤسسه فرهنگی اکو در دیدار با دکتر صلاحی رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی، با ابراز خوشوقتی از حضور در کتابخانه ملی، سطح کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران ازنظر ساختمان، حفاظت و نگهداری و ترکیب مراجعین را از کتابخانه های بریتانیا و کنگره آمریکا بالاتر دانست.


در این دیدار که با حضور آقای جباری نماینده وزارت امورخارجه و همچنین برخی مدیران سازمان برگزار شد، دکتر صلاحی ضمن خوش آمدگویی به مهمان کتابخانه ملی بیان داشت: از اینکه یک چهره فرهنگی و یک شاعر مسئول مؤسسه فرهنگی اکو شده است بسیار باعث خوشحالی است و امیدوارم این انتصاب هم باعث رونق همکاری های فرهنگی میان کشورهای عضو اکو شود و هم باعث گسترش همکاری های فرهنگی میان دو کشور دوست شود که دارای فرهنگ، تاریخ و مذهب مشترک هستند.

 

چرا که ارتباطات فرهنگی باعث می شود گره های سیاسی و اقتصادی و بین المللی هم گشوده شود. دکتر صلاحی در توضیح فعالیت ها و ویژگی های سازمان اسناد و کتابخانه ملی توضیح داد: کتابخانه ملی ایران تنها کتابخانه ملی در جهان است که به صورت 24 ساعته اداره می شود و دارای برخی ویژگی های خاص نیز هست. از جمله اینکه ما دارای سایت تخصصی مرجع مجازی هستیم و در آن به سه روش چت، ایمیل و پیامک، در حوزه های سند و کتاب به سوألات بعلاقه مندان پاسخ می دهیم. خوشبختانه از نظر بازدید و میزان مخاطب نیز در رده بسیار بالایی قرار داریم، چرا که استانداردهای کتابخانه ملی در منطقه خاورمیانه و بعضا در دنیا بی نظیر است و بنابراین علاقه مندان بی شماری از کتابخانه ما استفاده می کنند. برای مثال در سال گذشته 685 هزار نفر به این کتابخانه مراجعه کرده اند. این مسئله ما را وادار کرد تا در زمینه شرایط ورود کاربران به کتابخانه ملی تجدید نظر کنیم و شرط ورود را دوره تحصیلی دانشجوی فوق لیسانس و بالاتر قرار دهیم.

 

حاضریم تمام نسخ خطی پاکستان را اسکن کنیم


در ادامه این دیدار آقای افتخار حسین عارف که در سابقه حرفه ای خود ریاست فرهنگستان ادبیات پاکستان را برعهده داشته است، یادآور شد، متأسفانه در کشور پاکستان تلاش چندانی برای حفظ و نگهداری نسخ خطی صورت نگرفته است و ما از برادران ایرانی می خواهیم به ما در این زمینه کمک کنند. دکتر صلاحی نیز با استقبال از این ایده پیشنهاد داد تا تمام اسناد تاریخی و نسخ خطی موجود در پاکستان توسط سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران اسکن شده و یک نسخه نیز برای کتابخانه ملی در نظر گرفته شود که مورد استقبال رئیس مؤسسه فرهنگی اکو قرار گرفت.

 

همچنین در ادامه، دکتر صلاحی با بیان اهمیت مکتوبات و منابع موجود در منطقه که بسیاری از آنها به زبان فارسی است و یا به زبان عربی است و توسط دانشمندان ایرانی نگاشته شده است، کمک مؤسسه فرهنگی اکو را در هماهنگی و جمع آوری این نسخ برای اسکن شدن و حفظ آن از گزند آفات و بلایا ضروری دانست. افتخار حسین عارف نیز با پر اهمیت خواندن صیانت از میراث فرهنگی کشورهای عضو اکو ابراز امیدواری کرد تا طی تفاهم نامه ای این مسئله روندی اجرایی بگیرد.


شایان ذکر است در پایان این دیدار کتاب نفیس فکسیمیله شده مثنوی معنوی به رسم یادبود از طرف دکتر صلاحی به رئیس مؤسسه فرهنگی اکو اهداء شد./998/د102/ق
 

ارسال نظرات