نویسنده سوییسی:
یکی از دلایل پیوستن جوانان به داعش بحران هویت در غرب است
خبرگزاری رسا ـ یک نویسنده سوییسی با آسیب شناسی پیوستن جوانان غربی به داعش گفت: جوانان مسلمان غربی با بحران هویت مواجه هستند و این امر منجر به قهرمان گرایی و بت سازی از تروریست های افراطی شده است.
به گزارش خبرگزاری رسا، به تازگی سه دختر نوجوان مسلمان انگلیسی به ترکیه سفر کردند تا با عبور از مرز برای پیوستن به داعش به سوریه روند.
فارغ از بحث حضور فعال واسطه های داعش در ترکیه برای جذب جوانان مسلمان از طریق اینترنت و فرستادن آن ها به مناطق تحت تصرف این گروه تروریستی، بررسی انگیزه های این جوانان برای پیوستن به گروه های تروریستی جالب توجه است.
آنچه همیشه در رسانه ها و اخبار درباره جهان غرب دیده و شنیده می شود، بحران هویت جوامع غربی است که دلیل این بحران اکثرا بی توجهی به عقاید و فرایض دینی، بی بند و باری و فساد اخلاقی ذکر شده است.
اما جدای از جریان و بدنه اصلی جوامع غربی که دچار بحران هویت و پوچی شده اند، بحران هویت جوانان در اقلیت های اسلامی ساکن غرب خودنمایی می کند. جوانانی که اکثرا در خانواده هایی با اصالت در خاورمیانه به دنیا آمده اند اما بعضا حتی زبان کشور مبدا خود را نمی دانند و زبان کشور مقصد را به روانی صحبت می کنند. از جمله این افراد می توان به محمد اموازی، یا به قول رسانه های غربی "جان جهادی"، عامل سر بریدن اتباع غربی اشاره کرد که در خانواده ای با اصالت کویتی به دنیا آمده اما زبان انگلیسی را حتی بهتر از زبان عربی و به لهجه لندنی صحبت می کند.
طارق رمضان نویسنده مسلمان سوییسی ـ مصری در کتاب "مسلمانان غربی و آینده اسلام"، بحران هویت جاری در میان جوانان مسلمان غربی را ناشی از ضعف سیستم آموزش و پرورش مسلمانان در غرب می داند. مراکز اسلامی در کشورهای غربی از جمله انگلستان و فرانسه، مدارسی بسیار سنتی را برای فرزندان مسلمانان تاسیس کرده اند. به عنوان مثال در این مدارس که در میان جوامع مسلمان پاکستانی، عرب و هندی در انگلستان رواج دارد، تعلیمات اسلامی حتی با جدیت و سخت گیری بیشتری از کشور های مبدا تدریس می شود.
طارق رمضان در ادامه اشاره می کند که در این مدارس اسلامی خیلی کمتر به شیوه تعامل جوان با جهان غرب و تطبیق دستورات دینی با آن پرداخته می شود. جوان مسلمان ساکن غرب از طرفی با تعالیم و دستورات دین خود مواجه است و از طرفی خود را با مدرنیته و آزادی های آن مواجه می بیند. از این رو به نوعی دچار بحران هویت می شود.
این استاد دانشگاه در ادامه مینویسد: این مدارس با برنامه های داخلی می چرخند و فعالیت های آموزشی به صورت داخلی اداره می شود و باب آموزش و پرورش رابطه کمتری دارند. نتیجتا فضاهای "اسلامی مصنوعی" در غرب ایجاد می شود که تقریبا بطور کامل از محیط اطراف جدا هستند. واقعیت این است که این جوانان در جامعه ای زندگی می کنند که پر از جوانانی با اعتقادات غیر اسلامی زندگی می کنند. این مدارس اسلامی، سبک زندگی، فضا و واقعیتی موازی را ترویج می کند که عملا هیچ ارتباطی با جامعه اطراف ندارد. بعلاوه، کادر آموزشی اغلب بصورت مناسب آموزش ندیده اند و بسیاری از معلمین هیچ سابقه آموزشی ندارند.
وی می افزاید: با تعلیمات اسلامی مثلا یادگیری قرآن و تدریس آنها با روش سنتی، آیا دانش آموزان واقعا روش لازم برای زندگی درست و آگاه از مسؤولیت ها در غرب را آموزش می بینند؟ با گذشت حدود 20 سال از تجربه این مدارس در غرب و با مخلوطی از آموزه های دینی، آیات حفظ شده و ارزش هایی که به صورت آرمانی منتقل شده است، شخصیتی با ایمان عمیق، وجدان آگاه و با ذهنی فعال و نقاد را از جوانان مسلمان در غرب به وجود نیامده است.
نمونه ای از فریب خوردگی دختران مسلمان انگلیسی
عایشه نام مستعار دختری مسلمان از انگلستان است که از جذابیت تروریست های داعشی برای بعضی از دختران مسلمان در انگلستان می گوید.
وی که مدتی را در داعش به سر برده است به شبکه بی.بی.سی گفت: آنها (اعضای داعش) واقعا برای من جذاب بودند. اکنون نیز بسیاری از دختران مسلمان در انگلستان، از محمد اموازی (یا جان جهادی، تروریست داعشی که در ویدئوهای داعش افراد بسیاری از جمله اتباع غربی را سر برید) به عنوان یک قهرمان یاد می کنند.
عایشه در ادامه افزود: این دختران مسلمان واقعا به محمد اموازی افتخار می کنند.
وی دلیل جدایی از افراط گرایی اسلامی را قتل غیر مسلمانان و تبعیض شدید علیه زنان توصیف کرد.
به گفته مقامات امنیتی انگلستان، تا کنون تعداد زیادی از جوانان مسلمان انگلیسی برای پیوستن به گروه های افراطی و تروریستی، از جمله داعش، به عراق و سوریه سفر کرده اند./847/ب911/ک
ارسال نظرات