۲۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۴
کد خبر: ۴۸۰۷۴۶
عطوان:

ترکیه برای نجات اقتصاد بحران زده خود دست به دامن اعراب شد

سردبیر روزنامه رای الیوم و تحلیلگر برجسته عرب در واکنش به سفر رییس جمهور ترکیه به سه کشور عرب حاشیه خلیج فارس نوشت: رجب طیب اردوغان در این سفر سعی دارد تا اقتصاد بحران دیده ترکیه را با سرمایه های این کشورها نجات دهد.
عطوان

به گزارش خبرگزاری رسا، عطوان در سرمقاله امروز (دوشنبه) روزنامه رای الیوم نوشت: سفر اردوغان به منطقه که شامل کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس، بحرین، عربستان و قطر آغاز شده دارای اهداف سیاسی و اقتصادی خاصی است و اردوغان در تلاش است تا اقتصاد به گل نشسته ترکیه که با بحران های بی سابقه ای مواجه است را از فروپاشی نجات داده و محاصره اروپا را بشکند.

وی افزود: به لحاظ سیاسی می بینیم، زمانی که برای این سفرها انتخاب شده بسیار حساب شده بوده و کشورهای دیگر همانند امارات، کویت و سلطنت عمان از آن مستثنی شده اند نیز با رویکردهای خاصی انتخاب شده اند. اردوغان پیش از سفر در فرودگاه آتاترک آنکار گفت: نیروهای ترکیه در حال تسلط بر شهر الباب در سوریه هستند و روابط این کشور با دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا در ماههای آینده با توافق بین دو طرف بر سر منطقه امن در سوریه بهتر خواهد شد.

به اعتقاد عطوان، دولت ترکیه که همیشه با توجه به شرایط سیاسی منطقه، چرخش داشته و همیشه مطابق وزش باد به سمت ائتلاف های منطقه حرکت کرده هم اکنون که شاهد تشکیل ائتلاف سنی در مواجهه با ایران شیعه است به سرعت به سمت کشورهای عرب خلیج فارس می شتابد تا یکی از محورهای این ائتلاف باشد.

به عبارت دیگر اردوغان سعی دارد که ستون این خیمه باشد و کشورش را به جایگزین مصر که تمایل به ائتلاف روسی ـ سوری ـ ایرانی دارد و روابط خود را با بیشتر کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس از جمله عربستان و قطر به دلایل مختلف تاحد زیادی قطع کرده تبدیل کنند.

سردبیر روزنامه رای الیوم نوشت: اردوغان فکر می کند که میزبانان خلیجی اش و سعودی ها بخصوص که وارد یک جنگ نیابتی علیه ایران در سه جبهه سوریه، یمن و عراق شده اند از این همراهی او استقبال می کنند، اما این همراهی اردوغان مجانی نخواهد بود.

عطوان ادامه می دهد، گزارش هایی زیادی از رکود اقتصادی ترکیه منتشر شده که نشان می دهد، بهار اقتصادی ترکیه تمام شده و این کشور با بحران مالی و اقتصادی شدید مواجه شده و لیره ترکیه در حال سقوط است و تاکنون دو سوم ارزش خود را در 20 ماه گذشته از دست داده و نرخ آن به کمترین حد خود در از زمان روی کار آمدن حزب عدالت و توسعه در سال 2002 رسیده است و هر دلار معادل چهار لیره ترکیه شده است و ذخایر بانک مرکزی این کشور نیز نتوانسته جلوی این رکود اقتصادی را بگیرد.

صندوق بین المللی پول در گزارشی که در ابتدای سال میلادی جاری منتشر کرد اعلام داشت که که حباب اقتصادی که ترکیه را احاطه کرده روزبه روز با توجه به جو سیاسی ترکیه بزرگتر می شود و رکود گردشگری این کشور به 35 درصد رسیده و افزایش سطح بدهی های شرکت های ترک همگی تاثیر سلبی بر اقتصاد ترکیه داشته بطوری که انتظار می رود در سال 2017 رشد اقتصادی این کشور 2.99 در صد کاهش داشته باشد درحالی که در سال 2009 به ده درصد رسیده بود. ترکیه پس از کوتای نافرجام همچنان در تنش سیاسی بسر می برد و با موج بازداشت هایی که 100 هزار شخص حتی نمایندگان مجلس را در برگرفته و آزادی بیان را به طور کل سلب کرده، افزایش یافته است.

بخش گردشگری که هرساله 36 میلیارد دلار را روانه حزانه دولت ترکیه می کرد به دلیل حملات تروریستی بشدت آسیب دیده است. این حملات دو پایتخت ترکیه را هدف قرار داده اند آنکارا به لحاظ سیاسی و استانبول به لحاظ اقتصادی و تاریخی که این بخش 8 درصد از کارگران ترکیه را در خود جای داده بود؛ همچنین ترکیه به دلیل این حملات به لحاظ سرمایه گذاری های خارجی نیز متضرر شده است.

عطوان افزود: اردوغان به این باور رسیده که راه حل های مطرح شده از جمله افزایش ارزش افزوده نمی تواند از کاهش ارزش لیره جلوگیری کند و به خوبی می داند که این اقدام باعث کاهش نرخ رشد اقتصادی خواهد شد و به هرحال رکود اقتصادی با این اقدامات ترمیم نخواهد شد.

وی می نویسد، راه حل پیشنهادی اردوغان به ترک ها می گوید که طلا و ارزهای خارجی را فروخته و لیر ترکیه بخرند و معتقد است که غربی ها علیه ترکیه یک توطئه اقتصادی در پیش گرفته اند و از جمله سلاح های آنها کاهش دادن قیمت لیره ترکیه است و اعلام کرده که هرکس که دلار و یورو ذخیره می کند خائن است و از نظر او فرقی بین تروریستی که سلاح در دست می گیرد و تروریست دیگری که دلار و یورو را به دست می گیرد، نیست چراکه با هر دو ترکیه را هدف قرار می دهد.

به نوشته ایرنا، عطوان معتقد است در این شرایط نابسامان اقتصادی اردوغان به دامن کشورهای حاشیه خلیج فارس پناه برده تا از آنها یاری بگیرد و اولین کمکی که از آنها می خواهد باز کردن بازاهای خود در مقابل کالاهای ترک است و سرمایه گذاری های میلیارد دلاری آنها در بازارهای ترکیه، اما اینکه چگونه این کالاها را به کشورهای خلیج فارس برساند در حالی که راه زمینی از سوریه و عراق بسته است به همین دلیل سیاست دخالت در سوریه نقش مهمی در این زمینه دارد.

همچنین بیشتر کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس امروز به دلیل کاهش ذخایر مالی خود به دلیل کاهش قیمت نفت با بحران اقتصادی مواجهند و سیاست های ریاضتی در کشورهای خود اعمال کرده اند؛ عربستان سعودی در باتلاق جنگ فرسایشی مالی و انسانی یمن گیر کرده و قطر نیز با بار سنگین مالی اضافی در نتیجه هزینه های کلان زیر بناهای لازم برای جام جهانی که در هر هفته به نیم میلیارد دلار می رسد و در کنار آن بار کلان پشتیبانی مالی از همپیمانان سیاسی در لیبی و مصر (جنبش اخوان المسلمین) نیز وجود دارد و در راس همه آن کمبود بودجه سالانه این کشور قرار دارد و بحرین نیز که وضع و حال اقتصادی ویژه خود را دارد که نیاز به توضیح نیست.

عطوان می افزاید، نمی دانم چرا اردوغان در این سفر از امارات دیدار نمی کند در حالی که انتظار می رفت در این اواخر با دیدارهای 'شیخ عبدالله بن زاید' وزیر خارجه امارات متحده عربی از ترکیه روابط آنها بهبوده یافته باشد. چرا که گفته می شد در این دیدار مهم ترین عامل مشکل زا بین دو طرف از جمله وجود معارضان اماراتی در استانبول (که از جنبش اخوان المسلمین هستند) برطرف شده و با توجه به اخبار رسانه ها دولت اردوغان موافقت کرده آنها را به مناطق نامعلوم به (انگلیس و قطر ) منتقل کند.

وی افزود: رییس جمهوری ترکیه به لحاظ اقتصادی ایران و عراق را از دست داد همانطور که رابطه اش با اتخادیه اروپا به دلیل بحران پناهجویان دچار تنش شده است آیا کشورهای حاشیه خلیج فارس می توانند جایگزین اینها برای ترکیه باشد؟.

عطوان در پایان نوشت: باید منتظر بود و دید؛ در حال حاضر نمی توان مواضع اردوغان را که بسرعت تغییر می کند و ائتلاف هایش که هیچ دوام چندانی ندارد را پیش بینی کرد؛ اما ما می بینیم که سه کشوری که اردوغان قرار است از آنها دفاع کند طوق نجات اقتصادی و سیاسی برای اردوغان نمی توانند باشند و تنها برخی وعده های هشدار دهنده است./982/ب102/د

ارسال نظرات