۲۹ آذر ۱۳۹۰ - ۲۰:۱۴
کد خبر: ۱۱۹۳۲۳

هیات نماد دین گستری یا غم گستری منتشر شد

خبرگزاری رسا ـ کتاب هیات نماد دین گستری یا غم گستری به قلم مجید مبینی از سوی انتشارت خیمه منتشر شد.
هيئت نماد دين گستري يا غم گستري


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، کتاب هیات نماد دین گستری یا غم گستری از مجموعه مباحث هویت هیات از سوی انتشارت خیمه و با حمایت سازمان تبلیغات اسلامی منتشر شده است.

پس از یک دهه فعالیت مرکزی مطالعات راهبردی خیمه و تلاش مستمر در تجمیع آراء و اندیشه ها، پژوهش ها و تحقیقات و ارتباط و تعامل با صاحب نظران و فرهیختگان در ابراز دیدگاهشان پیرامون شخصیت شناسی امام حسین علیه السلام، عاشورا، مناسک آیینی، هیئات و تشکل های دینی مجموعه ای از بحث ها و دغدغه ها پدید آمد که در قالب هفتاد و چهار شماره ماهنامه خیمه، هشتاد نشست و کرسی نظریه پردازی ـ چهل منزل تا اربعین ـ سایت خیمه، کتابخانه تخصصی و مرکز اسناد امام حسین علیه السلام و محصولات صوتی تصویری در منظرصاحبان فکر و اهالی معنا و ذکر قرار گرفت و اینک گزیده ای از آن مباحثات مکتوب، در مجموعه کتاب های خیمه گرد آمده تا همه آن مطالب پراکنده را در قالب یک دوره ده جلدی تکامل و انسجام بخشد.
حسینی شدن نگاه حد وسطی است برای حضور در هیئت. از این منظر، هم زنده نگه داشتن پیام های عاشورا اصل است و هم عشق ورزی با امام عشق علیه السلام. با این نگاه هیچ کدام از سخنرانی و مداحی تقدم ارزشی ندارند و هر کدام یک رکن هیئت اند. در هیئت هم باید اندیشه منطقی شود و هم قلب، نورانی و عاشق که شناخت بدون محبت و بی همراهی دل، راهی به وادی عمل نمی گشاید و در همان دایره شناخت متوقف می ماند و احساس و عاطفه بدون شناخت نیز راهی به خیمه حسین علیه السلام نمی یابد.

سخنران باید با طرح مباحثی معرفت افزا به شناخت هر چه بیشتر عزاداران نسبت به مفاهیم دینی و عاشورایی همت گمارد و اندیشه آنان را تکامل بخشد و مداح نیز با تقویت پیوند عاطفی سوگ‌وران با امام علیه السلام، قلب آنان را مالامال از عشق کند؛ البته نباید از نظر دور داشت که اثر بخشی این دو، مستقل از یکدیگر نیست و این دو رکن هیات، با یکدیگر در تعامل هستند. هرچه شناخت نسبت به امام علیه السلام بیشترشود، محبت بیشتر می شود و هر چه محبت بیشتر شود، انگیزه آدمی برای شناخت فزونی می یابد. این کتاب به طور به تحلیل این مباحث پرداخته است.

در عناوین این کتاب می خوانید: «چرایی حضور در هیات»، «هیئت نماد دین گستری یا غم گستری»، «هیات از تجمع بنیان تا گروه بنیان»، «پیام پژوهشی هیات های دینی»، «پیام پژوهشی هیات های دینی ـ بخش دوم»، «راهکارهای نشاط افزایی در اندیشه دینی»، «هیات های مذهبی و نقش آفرینی در نهاد اوقات فراغت»، «منتظران قرن اول و قرن چهاردهم عبرت ها و هشدار ها»، «از تحلیل و تفکر سیاسی تا تجلیل و تکفیر سیاسی»، «آسیبی به نام توقف معرفتی» و «آیا خدا از ما خواهد گذشت».

دربخشی از این کتاب آمده است: «رهبر انقلاب با گلایه ای شدید از برخی سخنرانان مذهبی می فرماید: (بعضاگوینده ای در یک مجلس به نقل مطلبی می پردازد که هم از لحاظ استدلال و پایه مدرک عقلی یا نقلی سست است و هم از لحاظ تأثیر در ذهن یک مستمع مستبصر و اهل منطق و استدلال، ویرانگر است؛ مثلا در یک کتاب، بعضی مطالب نوشته شده است که دلیل بر کذب و دروغ بودن آن ها نداریم، اگر شما آن مطلب را بیان کنید ـ و لو مسلم نیست خلاف واقع باشد ـ و با شنیدن آن ها برای مستمعتان که جوان دانشجو یا محصل یا رزمنده و یا انقلابی است ـ و بحمد الله، انقلاب ذهن ها را باز و منفتح کرده است ـ نسبت به دین، سؤال و مسئله ایجاد می شود و اشکال و عقده به وجود می آید، نباید آن مطلب را بگویید...
بعضی از افراد، بدون توجه به این مسئولیت مهم، به بالای منبر می روند و حرفی می زنند که نه فقط گره ای از ذهن مستمع باز نمی کند که گره هایی هم به ذهن او می افزاید. اگر چنین اتفاقی افتاد و ما در بالای منبر حرفی زدیم که ده نفر جوان، پنج نفر جوان، یا حتی یک نفر جوان، در امر دین دچار تردید شد و بعد از پای سخنرانی ما بر خاست و رفت و ما هم او را نشناختیم، بعدا چگونه می شود جبران کرد؟ آیا اصلا قابل جبران است؟ آیا خدا از ما خواهد گذشت؟»

کتاب هیات نمادین گستری یا غم گستری به قلم مجید مبینی در سال1390 با شمارگان 1000 نسخه در 66 صفحه با قیمت 2000 تومان به همت انتشارات خیمه منتشر شده است./913/ن601/ع

ارسال نظرات