11 July 2009 - 10:48
رمز الخبر: 1
پ
آیت الله سبحانی:
خبرگزاری رسا ـ آیت الله سبحانی در دیدار با اعضای دبیرخانه اولین کنگره علامه سعید العلما و ملا محمد اشرفی، گفت: بزرگداشت علما و فقها حفظ اصالت ها و دعوت نسل جدید به علم و فقاهت است
آيت الله سبحاني

 به گزارش خبرگزاری رسا، آیت الله جعفر سبحانی، از مراجع تقلید، در دیدار با اعضای دبیرخانه اولین کنگره علامه سعید العلما و ملا محمد اشرفی، گفت: بزرگداشت علما حفظ اصالت ها و دعوت نسل جدید به علم و فقاهت است.


وی با اشاره به این‌که بزرگداشت علمای دین دو فایده دارد، گفت: اوِلاً، تقدیر از علم و دانش است، اگر ما شخصیت هایی که در جهان اسلام و شیعه داریم از همان زمان شیخ کلینی(ره) به این طرف، این ها را معرفی نموده و بزرگداشتی برای آنها منعقد کنیم، در حقیقت یک نوع تقدیر و تشکر از علم و دانش کرده ایم و قهراً نسل حاضر هم به سوی علم تشویق و ترغیب می شود.

این استاد برجسته حوزه علمیه قم ادامه داد: نسل جوان وقتی که می بینند علما، دانشمندان و اهل قلم، این همه احترام دارند که مردم بعد از صد سال برای آنها بزرگداشت می گیرند و مقاماتشان را بیان نموده و آثارشان را منتشر کرده و خدماتشان را متذکّر می شوند، نسل جوان هم به سوی علم و دانش کشیده می شود، چرا؟ چون می بیند جهان برای علم ارزش قائل است.

آیت الله سبحانی افزود: ثانیاً، نکته دیگر این است که ما باید اصالت تشیع و تاریخ شیعه را حفظ کنیم تا مردم تصوّر نکنند که تشیّع ریشه در اجتماع و تاریخ ندارد. بدانند که تشیّع ریشه در تاریخ دارد و ما یک جمعیتی هستیم که متصل به زمان پیغمبر اکرم(ص) هستیم. علمای ما، دانشمندان ما، اهل قلم ما همین طور هستند.

وی ادامه داد: من بارها گفته ام باید تاریخ و حتی قبر شخصیت هایی که در قم هستند مثل علی بن ابراهیم و دیگر شخصیت ها راحفظ کنیم تا مردم بدانند ما یک جمعیتی دارای تاریخ روشن هستیم.

این استاد برجسته حوزه علمیه قم افزود: شما اگر به غرب بروید، در غرب همه چیزشان غربی است الا دین که شرقی است ولی متاسفانه در این جا نکته ای هست و آن این است که چون اثر ملموسی از مسیح (ع) نیست، اثر ملموسی از مادرش نیست، اثر ملموسی از حواریون نیست، بسیاری از مردم غرب گمان می کنند که مسیح (ع) یک افسانه تاریخی است مانند افسانه لیلی و مجنون، اما اگر بیایند آثار اسلام را ببینند می دانند که این پیغمبر اکرم (ص) است، این امیر المومنین (ع) است، این صحابه پیغمبر(ص) است، دیگر حالت افسانگی به خود نمی گیرد و ما باید تمام این اصالت ها را حفظ کنیم. لذا باید قبر مرحوم کلینی و قبور نوّاب اربعه بازسازی شود و همینطور قبور علمای دیگر.

این مرجع تقلید خاطر نشان کرد: این نوع کارها مرده پرستی نیست، بلکه اولاً تشکر و تقدیر از علم و دانش است و ثانیاً رابطه ما از حالا تا عصر پیغمبر(ص) مرتبط است تا نسل آینده گمان نکند مذهب تشیّع ساخته و بافته مردم است.

آیت الله سبحانی خطاب به اعضای دبیرخانه کنگره گفت: از اینکه شما برای چنین شخصیت عظیمی، بزرگداشت برپا کرده اید در واقع به هر دو نتیجه رسیده اید، هم نسل جدید را به علم و فقاهت دعوت می کنید و هم اصالت ها را حفظ می نمایید.

وی در پایان افزود: من از زحمات علمای منطقه برای بزرگداشت چنین مرد بزرگی که شیخ انصاری(ره)، مرجعیت را نپذیرفت و از ایشان خواست که مرجعیت را بپذیرد قدردانی می کنم.
الكلمات الرئيسة: تحريم انسان گراني
ارسال تعليق
لن يتم الكشف عن الآراء التي تتضمن إهانات للأفراد أو الإثنيات أو تؤجج النزاعات او تخالف قوانين البلاد و التعالیم الدينية.